Pranksters 165'a

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Pranksters 165'a

Inlägg av Jonex »

Blir bra det där ! Var beredd på att du får skarva kablarna till tomgånsmotorn och spjällgesgivaren. Inget speciellt knepigt
men kan vara bra att veta, lättare att göra när motorn står bredvid bilen.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Prankster
Pay User
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga
Land (Country): Sverige
Ort: Karlskoga

Re: Pranksters 165'a

Inlägg av Prankster »

Najs att veta! Ska ju montera ihop allt på motorn med kabelhärva o allting. Hur är det me vattenrör/slangar och vakum o sånt, mycket som skiljer? ska försöka flytta över så mycket mellan insugen som möjligt innan jag stoppar dit de nya. Men använde du gt4'ans spjällhus?
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Pranksters 165'a

Inlägg av Jonex »

Prankster skrev:Najs att veta! Ska ju montera ihop allt på motorn med kabelhärva o allting. Hur är det me vattenrör/slangar och vakum o sånt, mycket som skiljer? ska försöka flytta över så mycket mellan insugen som möjligt innan jag stoppar dit de nya. Men använde du gt4'ans spjällhus?
Jag har Gt4´ans ja, passar bolt on, Gti har mekanisk tomgångsmotor och det är inge bra med en kontakt över.
EGR är ju ett helt virrvarr av vakum så det har jag kastat i skrotlådan.
Bättre att lista ut vad som behöver vakum eller ej. På min är det : lilla Btr´n, TVIS, Turbosensorn, Servopumpen, laddtrycksmätare. Org vattenslang går runt Gt4 insuget och ner till den där röran med pipor under fördelaren. Om du inte vill ha vattenkylt ( värmt) spjällhus så kan du köra en loop med en ny slang direkt mellan rören. Det har jag gjort, min bil ska inte gå på vintern så ingen risk för nedisning. Är man full i f-n så skulle man kunna sätta en kran/ventil och på det viset ha båda alternativen.
Annars så är det ingen skillnad, jo bränsleslangen till kallstartsgivaren blir 5 cm för kort.
Och du, gör inte samma dumhet som mig , att du försöker lägga dit kabelhärvan med insuget på plats, det går inte !
Finns lite bilder i min tråd.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Prankster
Pay User
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga
Land (Country): Sverige
Ort: Karlskoga

Re: Pranksters 165'a

Inlägg av Prankster »

helvetes skit... Har en del bilder som ska upp, med nya toppackningen o lite prylar. Men orkar inte engagera mig nu. Gick på en "liten" mina i garaget ikväll...

rengjort allting, skulle montera toppackningen o toppen. Drar alla bult i rätt ordning o rätt moment, 49Nm. Men när jag skulle dra dom sista 90 graderna så kom jag ca 80 grader på första bulten... Sa pling o bulten snurrar runt! Jävla gängpaj i blocket!

Ska slänga upp en fråga i teknik forumet sen, men lite snabbt här bara, helicoil i gjutjärns block? känns inte så stabilt att ha helicoil till dom bulten riktigt...

Har ju även ett 3s-ge block liggandes, skiljer ju lite utvändigt, men hur är de invändigt? nån som vet...

Aja, ska lägga upp de här inlägget i teknik forumet oxå, så får vi se hur jag löser de hela..

Just nu känns det rätt surt iaf, jobbar mot en grymt tajt budget o ska jag byta block lär jag ju även byta alla lager o ringar om jag ska flytta över 3s-gte stakar o kolvar till ett GE block och allting kostar ju:P

Men men, de värsta som händer är väl att det tar längre tid att få ut bilen bara... har ju hojjen att glida omkring på i värsta fall =P
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Pranksters 165'a

Inlägg av behr »

Usch vilket oflyt :(

Insatsgängor blir ofta starkare än den ursprungliga gängan. Problemet här är kanske att det är en ovanlig storlek (M10x1?). Hittar du en passande insatsgänga så använd pinnskruv så är det mindre risk att det går sönder.
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Prankster
Pay User
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga
Land (Country): Sverige
Ort: Karlskoga

Re: Pranksters 165'a

Inlägg av Prankster »

Bla. bla. bla.....

Bild

Bild
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
Prankster
Pay User
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga
Land (Country): Sverige
Ort: Karlskoga

Re: Pranksters 165'a

Inlägg av Prankster »

Ursäkta bildkvallen, mobil kamera. Börjat röra lite på sig som ni kanske förstått....

Bild

Bild

Bild

Bild
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
Prankster
Pay User
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga
Land (Country): Sverige
Ort: Karlskoga

Re: Pranksters 165'a

Inlägg av Prankster »

Så, vart ett litet ryck idag, tappade i kammarna o lite så. gti kammar, när man ändå är igång lixom.

Bild

Bild
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
Prankster
Pay User
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga
Land (Country): Sverige
Ort: Karlskoga

Re: Pranksters 165'a

Inlägg av Prankster »

Äntligen börjar de se ut som en motor igen =P

Bild
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
Användarens profilbild
Bauer669
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:41:37
Bilmodell: Supra MKIV Singel
Årsmodell: 1994
PostOrt: Hortlax
Land (Country): Sweden
Ort: Hortlax-Piteå

Re: Pranksters 165'a

Inlägg av Bauer669 »

Ser mycket trevligt ut =)
Skriv svar