Mr2 Gti + Camry V6 = Mv6 [FILM]

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Mr2 Gti + Camry V6 = Mv6 [FILM]

Inlägg av KelMer »

Hej allihopa..... :mrgreen:

Har vart sugen på att göra detta ända sen i början av sommaren, och jag blev ju inte mindre sugen när Latino (här på forumet) drog igång en tråd om det. Tyvärr så har jag hört att hans projekt inte blir av i vinter (synd) :(

Jag hoppas det går bättre för mig :) :) :)

Varför valde jag att gå den hära vägen? Joo...turbo bilar i all ära, men jag vet inte, det lockar mig inte direkt. Kanske har att göra med att min första bil (way back) var en golf Vr6, kan fortfarande höra ljudet av 6:an...Mmmmmm :geek:

Fick tag på en camry nyligt (tyvärr med trasig topplockspakning) men till rätt kurs, har inte körts med sen packningen gick.
Bild


Började igår att riva ur innan lyftet....å fick genast några nya gråa hårstrån, grymt mycket kablar,slangar å rör som går i "virrvarv", så det gäller att va noga med att märka upp å ta bilder, men skam den som ger sig :lol: :lol: :lol:

Här kommer lite bilder från kvällen å natten...Tack till Johnny (som nog oxå fick ett el två gråa strån)
Bild



Nää det blev inga mer bilder , dom var förstora (glömde ställa om kamran,smart), Tar nya imorgon...nu ska jag gå och lägga mig, Godnatt

Cheers..... ;)
Senast redigerad av KelMer den lör 11 jun 2011, 00:01:07, redigerad totalt 3 gång.
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
Toprocker
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 09:10:22
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1991

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = MrV6

Inlägg av Toprocker »

Fint!

Jag tänkte göra exakt samma sak, men hur blir det med besiktningen?

Snälla lägg inte ner detta nu! Vilken motor är det? 1mz?
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = MrV6

Inlägg av KelMer »

Toprocker skrev:Fint!

Jag tänkte göra exakt samma sak, men hur blir det med besiktningen?

Snälla lägg inte ner detta nu! Vilken motor är det? 1mz?
Hej å tack

Det är 3vz-fe, är mindre komplicerad ( vad jag har läst), ska gå och besikta som ombyggt fordon
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = MrV6

Inlägg av tobo »

Förutsatt att bilen är reggad före 1 jan 1993 och hamnar inom gränserna för effekt/vridmoment så borde det inte ens behövas ombyggt fordon (?) Enligt http://www.sfro.com/avgasrening.html
Är det någon förresten som vet var den där listan, som nämns där över bilfabrikanternas max effekter/vridmoment, finns någonstans?
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = MrV6

Inlägg av SHySwe »

Om motorn är i absolut standardskick, utan extra turbo osv, så bör den klara sej med en omregistrering.
Med tex turbo så funkar det inte ens med ombyggt fordon. I gamla bilar gäller smidigare regler.
Kolla alltid med sfro först, för att få dom på din sida. Underlättar jättemycket när dom gör regbesiktningen.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = MrV6

Inlägg av KelMer »

srylul skrev: Kolla alltid med sfro först, för att få dom på din sida. Underlättar jättemycket när dom gör regbesiktningen.
Vad jag har läst och förstått så ska det vara ok, men jag hade tänkt å ringa dom i veckan för att verkligen vara säker...

Har även pratat med en kompis på bilprovningen, å det lät bra...men sant som du säger, man vill ju ha dom på ens sida ;)
Senast redigerad av KelMer den sön 10 jan 2010, 00:17:35, redigerad totalt 1 gånger.
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = MrV6

Inlägg av Pugho »

tobo skrev:Förutsatt att bilen är reggad före 1 jan 1993 och hamnar inom gränserna för effekt/vridmoment så borde det inte ens behövas ombyggt fordon (?) Enligt http://www.sfro.com/avgasrening.html
Är det någon förresten som vet var den där listan, som nämns där över bilfabrikanternas max effekter/vridmoment, finns någonstans?
Utan ombyggt fordon gäller 20%/15% ökning på effekt resp. vridmoment eftersom någon sådan lista inte finns för toyotor vad jag vet iaf.
Bygger man däremot om bilen såpass att det kan registreras om som ombyggt fordon så KAN 15kW/100kg gälla om man lyckas övertyga sin sfro-representant att man har gjort tillräckliga förändringar på bilen så att den klarar av det.
____________________________
Mikael Cedergren
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = MrV6

Inlägg av SHySwe »

Precis.
Att byta motor räcker nog inte för att få regga som ombyggt.
På min rolla är nyare framvagn inte tillräcklig ändring. Men när bakaxeln åxå är bytt, får jag inte köra den utan att regga... Tur att det inte är så stor skillnad utseendemässigt.
Plus lite kostnadder för div papper. Ska byta ett ord med Gustav på sfro om saken, när axeln är på plats. Mycket trevlig kille förresten, om ni vill besikta i Skellefteå! Visserligen kör han en Ford Capri :? , men den är inte nån leksak.
Egentligen går det att regga med standardmotorn när resten är klart, men då kommer en halv avgift till efter motorbytet. 4000 första gången, 2000 andra gången.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = MrV6

Inlägg av cheetah1 »

Diagnosuttaget ska se ut så, det är skyddsfett.
Toprocker
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 09:10:22
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1991

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = MrV6

Inlägg av Toprocker »

Jag har en pdf-fil som steg för steg går igenom kabeldragningen om du behöver...
Skriv svar