Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
NetNeoN
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 30 maj 2009, 12:49:11
Bilmodell: Gt4 (ST165)
Årsmodell: 1988
PostOrt: västervik

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av NetNeoN »

Usch vilken otur med ventilerna :o Hoppas du får iordning på monstret iaf mycket trevligt projekt :D
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av behr »

Okej, nytt år nya tag. Först på schemat står att få ihop motorn efter höstens ventilhaveri.

Det som ska göras är:
* Brons-styrningar
* Frästa ventilsäten
* Ferrea Competition Plus ventiler (rostfria insugsventiler, "super alloy" avgas)
* Ferrea knaster
* BC titan retainers och ventilfjädrar
* Shimslösa lyftare
* GSC S1 gen3 kammar (268 graders, 10.5/10.2 lyft)
* HKS kamrem och justerbara drev


Bild
Ferrea ventiler. Riktigt fin finish på dessa.

Bild
BC titanretainer och ferrea knaster. Knastren känns mer exakta i dimensionerna är toyotas.

Bild
GSC kammarna. Lite roligare än de gen3 3s-ge kammarna som jag hade tidigare. Tog evigheter att få hem, så om någon funderar på dessa: Beställ i tid...

Bild
Bolt-on: nä... Fick fila ut lite för att kammarna skulle gå runt. Och det här är ändå "bara" S1 kammarna. S2 är riktigt brutala...
De gulaktiga bronsstyrningarna (ett måste med rostfria ventiler) syns lite där nere med.

Bild
Alla ventiler monterade. De små röda siffrorna som knappt syns är från kontoll av frigång för ventilerna. Med BC-fjädrarna var det några millimeter till godo. Men HKS-fjädrarna var ett par mm högre än BC vid max ihoptryckning. Redan med S1 kammarna skulle det kännas lite tajt med HKS här. Värt att notera är också att BC fjärdarna är tokhårda... För och nackdelar...

Bild
Toppen är renare än något jag har i köket :lol:


Nu ska jag beställa lyftare på toyota i veckan. Sen väntar jag på kamrem och drev för att kunna skruva ihop det igen...
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Inlägg av mortil »

trevligt :D då vet man ju vem man ska fråga om ventil byten sen då ;)
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Inlägg av Jonex »

GSC ? Enda kammarna jag hittat är Kelford Cams men det klart, det där är ju gen 3.
Är det dömt att misslyckas med något vassare kammar och org tryckare ? Hände ju för dig visserligen men du laddade ju rätt hårt har jag för mig ? HKS-fjädrarna, blev dom skrot eller ?
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Inlägg av Erkan »

Grymt kul läsning och väldigt fin bil :D
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Inlägg av behr »

Det har spekulerats om hurvida GSC kammarna är ommärkta kelford kammar. GSC säger att de tar fram kammarna själva... Vem vet... GSC kammarna funkar bra på EVO så de borde funka bra på våra 2-litare med :)
http://www.power-division.com

Vassare kammar på original lyftare ska inte vara något problem, inom rimliga gränser såklart. Det som hände mig har jag aldrig hört talas om tidigare. Många kör vassa kammar med original lyftare både på gen2 och gen3 utan problem.
HKS fjädrarna klarade sig utan skador, men jag vill göra allt lättare och hårdare för att kunna gasa utan oro i sommar :)
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Inlägg av GT4-Force »

Nice setup det är inte tagit lyften dom grejerna och installationen KANON :D kommer gå som ett skott den där ST165an kul att se.. Hur gick det med knastret mot ventilstyrningen??
mIkAeL
Inlägg: 258
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
Bilmodell: Celica GT-Four St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Ort: Karlstad

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Inlägg av mIkAeL »

Hejsan!
Påminner mycket om min gen3 top som jag precis fått tillbaka... Enda skillnaden är att jag kör med andra kammar.
Dock tänkte jag kolla med dig angående detta med styrningnarna. Gjorde du egna i bons eller hur gjorde du? För pratade med 3 olika firmor i usa innan jag beställde mina ferrea ventiler... OCh alla de sa att man kör med orginalstyrningarna på ferrea ventilerna funkade kalas.
1 av firmorna hade använt detta i en långlopps mr2a...
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Inlägg av Jonex »

behr skrev:Det har spekulerats om hurvida GSC kammarna är ommärkta kelford kammar. GSC säger att de tar fram kammarna själva... Vem vet... GSC kammarna funkar bra på EVO så de borde funka bra på våra 2-litare med :)
http://www.power-division.com

Vassare kammar på original lyftare ska inte vara något problem, inom rimliga gränser såklart. Det som hände mig har jag aldrig hört talas om tidigare. Många kör vassa kammar med original lyftare både på gen2 och gen3 utan problem.
HKS fjädrarna klarade sig utan skador, men jag vill göra allt lättare och hårdare för att kunna gasa utan oro i sommar :)
Ok, efter att ha pratat med min farbror som är V8-byggare har jag börjat inse att inte ens Gti-kammarna är vassa.
Vi talar om 244 grader och undrar om det är vid 0.5 .. Hur mäter dom ? Såg att du hade mycket lyft på dina nya.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Inlägg av behr »

Jonex:
De gradtalen som jämförs, som 244 och 268 grader, tror jag är de antalet grader som kammen påverkar ventilen något alls. Duration vid X millimeter är väl mer intressant att jämföra, men med högst-siffror-vinner mentaliteten funkar det väl inte för kamtillverkarna... Sen kan det skilja mycket på kammens profil med.

Mikael:
Malmö Motorrenovering som gjort toppjobben åt mig övertygade mig om att bronsstyrningar var ett måste med rostfria ventiler. Tydligen skulle styrningarna och ventilerna slitas ner fort vid hårt bruk. De jobbar en del med vassa motorer och jag litar på att dom har rätt.
Undantag var dock om de rostfria ventilerna hade kromade skaft.

Jag fick inte tag i hela bronsstyrningar utan det är en vanlig styrning som är uppborrad och fått bronsinsatser ipressade.

GT4-Force:
Hur menar du med knastret mot ventilstyrningen?
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Skriv svar