Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
mIkAeL
Inlägg: 258
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
Bilmodell: Celica GT-Four St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Ort: Karlstad

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Inlägg av mIkAeL »

behr skrev:Jonex:
De gradtalen som jämförs, som 244 och 268 grader, tror jag är de antalet grader som kammen påverkar ventilen något alls. Duration vid X millimeter är väl mer intressant att jämföra, men med högst-siffror-vinner mentaliteten funkar det väl inte för kamtillverkarna... Sen kan det skilja mycket på kammens profil med.

Mikael:
Malmö Motorrenovering som gjort toppjobben åt mig övertygade mig om att bronsstyrningar var ett måste med rostfria ventiler. Tydligen skulle styrningarna och ventilerna slitas ner fort vid hårt bruk. De jobbar en del med vassa motorer och jag litar på att dom har rätt.
Undantag var dock om de rostfria ventilerna hade kromade skaft.

Jag fick inte tag i hela bronsstyrningar utan det är en vanlig styrning som är uppborrad och fått bronsinsatser ipressade.

GT4-Force:
Hur menar du med knastret mot ventilstyrningen?
Det sa de lika här i karlstad med motorfirman som vi brukar jobba med. De håller också på mycket med trimmade motorer mm. Men de sa även att de verkar vara rosfria i skaften men det finns så mycket olika legeringar mm så det är svårt nu för tiden att dra alla över en kam.
Vi får väll se när vi båda kört lite vad skillnaden blir :P
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Inlägg av Jonex »

behr skrev:Jonex:
De gradtalen som jämförs, som 244 och 268 grader, tror jag är de antalet grader som kammen påverkar ventilen något alls. Duration vid X millimeter är väl mer intressant att jämföra, men med högst-siffror-vinner mentaliteten funkar det väl inte för kamtillverkarna... Sen kan det skilja mycket på kammens profil med
Jaha, det är så det är. Duration är intressant ja, tror det står duration på Kelfords webbsida.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Inlägg av GT4-Force »

ja om det inte är rätt ventilstyrningar så tar det inte lång stund innan skaftet skär i styrningen :lol:

Ja du ska ett mått från knastret till styrningen men det tror jag din topp jobbs firma tänkte för du lämna väll i kammarna med så dom fick reda på lyftet :D kommer låta vass är sugen på att veta hur min kommer låta :mrgreen:
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Inlägg av behr »

Just det, det måttet har jag inte tänkt på... Måste plocka ner det igen och kontrollmäta, annars kommer jag inte kunna sova gott :lol:

Någon som har ett bra tips hur jag kan kontrollera avståndet mellan ventil och kolv?
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Inlägg av GT4-Force »

Låter som en bra idé :mrgreen:
ST185
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:25:22
Bilmodell: Celica GT-four
Årsmodell: 1995

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Inlägg av ST185 »

behr skrev:Just det, det måttet har jag inte tänkt på... Måste plocka ner det igen och kontrollmäta, annars kommer jag inte kunna sova gott :lol:

Någon som har ett bra tips hur jag kan kontrollera avståndet mellan ventil och kolv?
Brukar använda modellera.
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Inlägg av behr »

ST185 skrev:
behr skrev:Just det, det måttet har jag inte tänkt på... Måste plocka ner det igen och kontrollmäta, annars kommer jag inte kunna sova gott :lol:

Någon som har ett bra tips hur jag kan kontrollera avståndet mellan ventil och kolv?
Brukar använda modellera.
Just det... Tack för tipset!
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Inlägg av behr »

Då var toppen "inshimsad" med nya shimslösa lyftare. Misslyckades med mätningen på en ventil så jag fick få den avslipad lite :oops:

Lyftarna är från 1ZZ-FE (artickelnummerserien syns på bilderna). Jag har en gen3 toppen med gen2 ventiler så jag var lite nervös för tjocklekarna... På avgassudan låg de flesta på mitten av området av tillgängliga tjocklekar. På insugssidan var de flesta på gränsen mot den tunnaste tillgängliga lyftaren...

Bild

Bild

Bild

Jag väntar fortfarande på kamdrev och rem... När det kommer borde det gå snabbt att få ihop motorn igen.

Nästa projekt är besikning. Har flera mindre besikningsvänliga lösningar på bilen... Funderar på att byta motorn helt till något som ser mer original ut inför besikningen.
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
mIkAeL
Inlägg: 258
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
Bilmodell: Celica GT-Four St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Ort: Karlstad

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Inlägg av mIkAeL »

Usch ja det där med besikning är inte kul...

flera jag vet har kört som dig och mig på gen3 top med gen2 ventiler... och shimlösa lyftare... funkar bra för gen 2 ventilerna är lite längre sen är även oftast eftermarknadsventiler som ferrea lite längre för att man ska kunna slipa in skaften på dem.
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Inlägg av behr »

De sísta delarna till motorn drog ut på tiden så jag satte ihop en besiktningsmotor av diverse skit jag hittade i garaget.
Gen2 3s-ge med st165 turbo. "original" :)
Bild

I fredags var jag och visade bygget på bilprovningen. De var inte särskilt imponerade, så den det blev godkänd.
Bild

Har fått de sista delarna nu, så nu ska jag bara byta motorerna, sätta ihop allt igen, köra in kammarna (???) och mappa om lite...
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Skriv svar