Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Inlägg av behr »

Bild
(hittade ingen bra bild på själva bilen...)

----- Sammanfattning ----------------------

Motor:
* Gen2 3SGTE block. Toppdeckat och borrat med stressplatta.
* JE 86.5mm kolvar. "Tuff Skirt" coating.
* Eagle stakar
* ACL-race vev och ramlager
* ARP pinnskruv i ramlageröverfall och vevstakar

* Gen3 3SGTE topp
* ST202 kamaxlar
* Gen3 ståltopplockspackning
* ARP pinnskruv i toppen

* Oljekylare (stor...) med extra elektrisk pump som tar olja direkt från tråget. Oljesystemet ombyggt för kortare oljeväg.

* Generatorn flyttad till baksidan av motorn.
* Allt onödigt miljötrams borttaget.


Turbo och luft:
* Hemmabyggt långt grenrör i svartstål.
* Turbo: Garrett GT3071R 0.82AR anti-surge hus
* 38mm kina-wastegate
* 3-tums hemmabyggt avgassystem och downpipe

* Egenkonstruerat insug med invändiga trattar.
* ST202 60mm spjällhus
* Aluminium insugsrör 63+70mm
* Stor frontmonterad intercooler (ombyggd krockbalk)
* TIAL-dumpventil


Bränsle:
* Dubbla Walbro pumpar i tanken
* AN10 matning och retur
* Aeromotive regulator och filter.
* Toppmatade RC 1000cc spridare.


Drivlina:
* ACT xtreme tryckplatta med 6 puckars sinterlamell
* ST205 växellåda
* Torsen-diff bak


El/motorstyrning:
* Hemmabyggt sprut baserat på Megasquirt extra
* Bosch motorsport 2x2 spole, alternativt MSD 6A.
* Hemmabyggda mätare för EGT, oljetemperatur och oljetryck.



Detta är vad som är planerat till i vår. Bilen gick förra sommaren med en del av dessa modiferingar. Lämnade 417 hp, men det saknades en del på höga varv...
Största nyheten för i år är toppen och insuget. Målet är att få igång bilen i april och mappning i maj.


Läs om tidigare haverier och sådant i min gamla projekttråd:
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=24551
Senast redigerad av behr den sön 07 feb 2010, 22:54:49, redigerad totalt 1 gånger.
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av behr »

Och sen veckans uppdatering:

Bränslesystemet är ihopsatt. Fuelrailen från st202 passade såklart inte på st205 toppen så jag beställade en billig blå fuelrail från ebay. OBX hette den nog, passformen var rätt dålig så det krävdes massor med pill för att få det bra.
Bild

BTR och AN-kopplingar. Bara enkel retur på denna railen, men det ska räcka utmärkt enligt mina beräkningar. (Ja, jag ska fixa kabeltrasslet och den trasiga genomföringen nångång...)
Bild

Sen har jag monterat downpipet. Istället för att bygga om det sänkte jag kylaren 1cm så kylslangen fick plats. Tryckrör är tillverkade (slarvig polering :oops: ), kamremmen monterad, oljestickan avbruten och ihopsvetsad igen, etc etc...
Bild


För varje sak som blir klar upptäcker jag 3 andra som måste fixas... Får se om tidsplanen 1 april håller...
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av amby »

Skulle du rekomendera den där OBX fule ralien? För dom är ju billiga...Vad gjorde du för att få den att passa?
Eller original kanske räcker till så där 300 awhp?
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av behr »

OBX railen levererades med:
* Skeva och för stora kopparbrickor [ersattes med passande gummi-stål brickor]
* För små oringar för spridaradaptrarna [nya oringar i bättre storlek. fortfarande ingen bra konstruktion]
* Grader efter borrning inne i railen [togs bort med gradverktyg]
* Dålig kvalitet på skruvar. Några skruvar var obehandlade (inte ens förzinkade), någon var i 4.8 kvalitet [Ersatte de jag hade hemma med syrafasta]
* Halvdan passform. Fästet i mitten var kortare än de på sidorna. [Fick lägga lite brickor imellan]

Sen fick jag gå loss på den med filen för att den skulle passa tillsammans med de undre st202 insugsrören. Men det är ju mitt fel för att jag använder ett sånt märkligt insug. Med turboinsuget borde det passa bättre.

Det kittet jag köpte var bara för gen3 tydligen, men det finns kanske till gen2 med.

Det är ju ingen höjdare det här kittet, men efter mycket svärande så var jag ändå rätt nöjd när jag fått dit det...

Hade bilen haft en toppmatad rail från början hade jag kört med den. Vet inte hur gen2 railen ser ut. Gen1 railen räcker tveklöst till 300 (eller många till) hjulhästar. Gen3 3sge railen med. Hade dock inte sett dom sidmatade...
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
Tommen
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 12:43:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
PostOrt: Herrljunga
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av Tommen »

Sicket jäkla grymt bygge Anders. Mycket special på denna. 8-)
Hoppas verkligen du får ihop det tills sommaren.
Och att jag får ihop min :roll:
Tomas Götlind
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
Användarens profilbild
Simon
Inlägg: 79
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 22:32:51
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Lidköping
Land (Country): Sverige
Ort: Lidköping

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av Simon »

Ser bra ut !

På vilket sätt passade inte fuelralien från 202 på 205 toppen ?
Är det att en av fästpunkterna är förskjutna så railen bara sitter
med 2 bult du syftar på ? Ja kör så, funkar kanon !
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av haank »

Är du befriad ifrån abs?? Eller är alla st165or det?

Vad var det för bult där vid fördelaren? Mätte häromdagen men tyckte inte att gängmåttet passade perfekt. Så vad har du stoppat i för dimtention och stigning?
När du drog om bromsservo vakumet satt det då nån backventil där? Eller tål bromscylinder laddtryck?
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av behr »

Simon,
Tyckte vinklen på fästena såg anorlunda ut med? Jag gav kanske upp lite lätt :)
Hur har du gjort för att få i toppmatade spridare?

Haank,
Jag har ABS. Tror alla st165or har det. Allt det skräpet sitter under baksätet.

Vilken av skruvarna vid fördelaren? I överfallet är det M6 standardgänga. Fördelaren är fäst med M10x1,25 har jag för mig.

Till bromsservot använder jag den orginalmonterade backventilen. På st165 sitter den precis vid bromsservot.
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av behr »

Upptäckte att kamremsspännaren var lite dålig. Den fjärdar lite istället för dämpar... Den är säkert jättebillig på totoya...

I övrigt har det gått rätt bra. Det börjar likna något igen.


Bild
Anpassad slanganslutningspryl. Riktigt jävligt att svetsa i det gamla gjutna aluminiumet, men till sist blev det tätt (tror jag).
Det är meningen att det ska gå att byta oljefilter utan att plocka bort en massa saker... Förra året var det lite bökigt :)

Bild
Fräst fäste för tändspolen...

Bild
Tändspolen provmonterad. Det är en Bosch 2x2 spole (wasted spark). Mindre energi än det MSD 6a jag hade innan, men det borde fungera minst lika bra. Litar inte riktigt på dom där raggargrejorna :p

Bild

Bild
Slangdragning till turbon...


Bild
Dumpventil där oljetrycksgivaren borde sitta. Liten miss...

Bild
... men jag pusslade ihop det...


Bild
Catchtank för vevhusventilationen tillverkad. AN12 anslutning och lite plåtar på insidan. Den blev inte så stor. Rymmer bara 3.5 dl innan nivån är uppe vid avskiljningsplåtarna. Förhoppningsvis är det inte så mycket olja som rymmer denna vägen.
Råkade polera den lite med :roll:

Bild
Med filter och en liten söt oljesticka :)
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
Simon
Inlägg: 79
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 22:32:51
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Lidköping
Land (Country): Sverige
Ort: Lidköping

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av Simon »

Ja kör med 202 rail, sitter med 2 av 3 bult men det räcker.

Gängade om den för att flytta btr och få i hydraulkopplingar, annars var det inga problem.

Snygg catchtank, har du några spec på 202 kammarna ?
Skriv svar