Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- scape_2_paradise
- Inlägg: 174
- Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
- Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: 33033
- Land (Country): Hillerstorp
- OrgNr: 8905267434
- Kontaktperson: carl-erik
Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165
Nu är jag igång ordentligt!
Bilder kommer inom kort. Just nu är jag på motorstyrning i Malmö med jobbet. Därför blir det inte mycket mek tyvär
Ju mer jag skruvar, ju större inperation får jag. Har redan börjat spara till nästa "lite mer seriösa"
bygge jag drömmer om
Blev tvungen att plocka ut motorn för att få bort växellådan. Till min förväning, så fanns det inge lameller kvar (bilder kommer). Bultarna som håller själva mamellbeläggningen hade skrapat i svänghjulet. Ett långt grovt spår
Bilen är helt rostlagad och skärmkanterna bak lackade. Blev helt okey för att vara spreyburk.
Har även monterat chippat styrdon.
Monterat T-Kors. Ska höja laddet till 1-1,2 Bar.
Börjat min kabeldragning till batteriet i bagaget.
Svarvat svänghjulet knappt 0,4 mm.
Nu kommer lite frågor!
Plugga EGR. Kommer bilen gå igenom bilprovningen med pluggad EGR? Är det något jag bör tänka på?
Ska jag montera återcirkulerende dump? Kommer de ge några fördelar?
Finns det några direkta nackdelar med att koppla ifrån värmeaggrigatet till spjällhuset?
Tycker det borde ge onödig värme?
Bilder kommer inom kort. Just nu är jag på motorstyrning i Malmö med jobbet. Därför blir det inte mycket mek tyvär
Ju mer jag skruvar, ju större inperation får jag. Har redan börjat spara till nästa "lite mer seriösa"
bygge jag drömmer om
Blev tvungen att plocka ut motorn för att få bort växellådan. Till min förväning, så fanns det inge lameller kvar (bilder kommer). Bultarna som håller själva mamellbeläggningen hade skrapat i svänghjulet. Ett långt grovt spår
Bilen är helt rostlagad och skärmkanterna bak lackade. Blev helt okey för att vara spreyburk.
Har även monterat chippat styrdon.
Monterat T-Kors. Ska höja laddet till 1-1,2 Bar.
Börjat min kabeldragning till batteriet i bagaget.
Svarvat svänghjulet knappt 0,4 mm.
Nu kommer lite frågor!
Plugga EGR. Kommer bilen gå igenom bilprovningen med pluggad EGR? Är det något jag bör tänka på?
Ska jag montera återcirkulerende dump? Kommer de ge några fördelar?
Finns det några direkta nackdelar med att koppla ifrån värmeaggrigatet till spjällhuset?
Tycker det borde ge onödig värme?
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165
1,1bar är nog lite mycket med original turbo.
Om bilprovningen märker att din egr är pluggad kan du så klart bli jobbigt...men plockar man bort den så märker dom nog inget..
Har alltid fungerat på min.
återcirkulerande dump kommer skona din turbo något...men kommer inte ge några hk.
Om bilprovningen märker att din egr är pluggad kan du så klart bli jobbigt...men plockar man bort den så märker dom nog inget..
Har alltid fungerat på min.
återcirkulerande dump kommer skona din turbo något...men kommer inte ge några hk.
-
- Inlägg: 401
- Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
- Bilmodell: Opel Astra
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165
Bara lite nyfiken... vad var det som gjorde att lådan inte lossnade först, men när hela rasket kom ur?
- scape_2_paradise
- Inlägg: 174
- Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
- Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: 33033
- Land (Country): Hillerstorp
- OrgNr: 8905267434
- Kontaktperson: carl-erik
Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165
Den hamnade snett. Sedan drog alla styrningar när lådan hängde snett.tobo skrev:Bara lite nyfiken... vad var det som gjorde att lådan inte lossnade först, men när hela rasket kom ur?
- scape_2_paradise
- Inlägg: 174
- Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
- Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: 33033
- Land (Country): Hillerstorp
- OrgNr: 8905267434
- Kontaktperson: carl-erik
Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165
Här kommer lite bilder
- Bilagor
-
- DSC01042.JPG (70.73 KiB) Visad 2897 gånger
-
- DSC01040.JPG (81.64 KiB) Visad 2897 gånger
-
- DSC01039.JPG (75.57 KiB) Visad 2897 gånger
- scape_2_paradise
- Inlägg: 174
- Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
- Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: 33033
- Land (Country): Hillerstorp
- OrgNr: 8905267434
- Kontaktperson: carl-erik
- scape_2_paradise
- Inlägg: 174
- Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
- Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: 33033
- Land (Country): Hillerstorp
- OrgNr: 8905267434
- Kontaktperson: carl-erik
Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165
.
- Bilagor
-
- DSC01067.JPG (99.64 KiB) Visad 2897 gånger
-
- DSC01068.JPG (105.42 KiB) Visad 2897 gånger
-
- DSC01071.JPG (123.05 KiB) Visad 2897 gånger
- scape_2_paradise
- Inlägg: 174
- Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
- Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: 33033
- Land (Country): Hillerstorp
- OrgNr: 8905267434
- Kontaktperson: carl-erik
Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165
.
- Bilagor
-
- DSC01072.JPG (101.45 KiB) Visad 2897 gånger
-
- DSC01073.JPG (81.53 KiB) Visad 2896 gånger
-
- DSC01076.JPG (99.11 KiB) Visad 2896 gånger
- scape_2_paradise
- Inlägg: 174
- Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
- Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: 33033
- Land (Country): Hillerstorp
- OrgNr: 8905267434
- Kontaktperson: carl-erik
Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165
.
- Bilagor
-
- DSC01077.JPG (97.8 KiB) Visad 2893 gånger
-
- DSC01080.JPG (94.13 KiB) Visad 2894 gånger
-
- DSC01082.JPG (89.21 KiB) Visad 2894 gånger
- scape_2_paradise
- Inlägg: 174
- Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
- Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: 33033
- Land (Country): Hillerstorp
- OrgNr: 8905267434
- Kontaktperson: carl-erik
Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165
PROBLEM PROBLEM OCH MER PROBLEM.
Turbo och grenrör är glödheta. Helt röda.
Tomgången är kass 500RPM sedan dör bilen.
Bilen hackar och drar bara mellan 3500-4500RPM.
Elfläkten till kylaren funkar inte.
Den laddar inte.
Nu börjar det bli för mycket...
De första felen beror troligen på tändning...
Hjälp mig!
Turbo och grenrör är glödheta. Helt röda.
Tomgången är kass 500RPM sedan dör bilen.
Bilen hackar och drar bara mellan 3500-4500RPM.
Elfläkten till kylaren funkar inte.
Den laddar inte.
Nu börjar det bli för mycket...
De första felen beror troligen på tändning...
Hjälp mig!