Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av Glenn »

Nu har ju nån uppenbarligen blästrat och lackat den där (?) men jag skulle ha rostskyddat den REJÄLT innan montage, min St205 är inte speciellt rostig, men den absolut rostigaste delen är just bakaxelklumpen..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
robber
Ledamot
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 28 dec 2011, 20:57:57
Bilmodell: Toyota Celica GT4 ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Skarpnäck
Land (Country): Sweden

Re: Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av robber »

Glenn skrev: sön 28 okt 2018, 11:24:56 Nu har ju nån uppenbarligen blästrat och lackat den där (?) men jag skulle ha rostskyddat den REJÄLT innan montage, min St205 är inte speciellt rostig, men den absolut rostigaste delen är just bakaxelklumpen..
Tack för info!

Blir nog så. Får den nog i veckan

Mvh
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av Glenn »

Passa på att byta gummiupphängningen också, dom är alltid slut.. (om ingen bytt nyligen..)

På min St165 var den riktigt kass, på ST205'an ser man att den är trött men den har inte gett med sej.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
robber
Ledamot
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 28 dec 2011, 20:57:57
Bilmodell: Toyota Celica GT4 ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Skarpnäck
Land (Country): Sweden

Re: Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av robber »

Glenn skrev: sön 28 okt 2018, 20:41:03 Passa på att byta gummiupphängningen också, dom är alltid slut.. (om ingen bytt nyligen..)

På min St165 var den riktigt kass, på ST205'an ser man att den är trött men den har inte gett med sej.

Jo polybussningar står på agendan vet fock inte vilka jag ska köpa.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av Fnys »

robber skrev: mån 29 okt 2018, 07:49:32
Jo polybussningar står på agendan vet fock inte vilka jag ska köpa.
Stephen Gillies is your man! :thumbup:
Han driver också sidan https://www.gt4-play.co.uk och kör själv en st165.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av Glenn »

Vet inte om dom brukar vara med i bussningssatserna men en sån här menar jag...

https://www.rhdjapan.com/j-speed-streng ... st205.html

Brukar kallas "diff cushion", finns både nya och dom som bygger om gamla (du får skicka in din trasiga och får en annan ombyggd).

Har för mej det är skillnad mellan ST165/185/205 egentligen, men den ovan ska tydligen passa alla så jag kan minnas fel.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
robber
Ledamot
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 28 dec 2011, 20:57:57
Bilmodell: Toyota Celica GT4 ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Skarpnäck
Land (Country): Sweden

Re: Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av robber »

Tack för tipsen!

Alla bussningarna i hela chassit ska bytas ut dock inte helt på det 100% vilka jag ska köra på än.
Hållit på med honda förut och då fick man komplett kitt med alla i hela chassit för 3000kr kollat runt och alla landar på ca 10-14k vilket jag tycker är lite väl magstarkt för lite gummibitar.

Har en tankte att gjuta upp bakre diffbussningen själv med rutlim. Dock beror det på hur skicket är på denna som sitter där idag.

Länka gärna till sidor som säljer kitt
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av Glenn »

Zpider labbade med att gjuta om den där själv, tyvärr tror jag den infon ligger i det gamla forumet som inte är online.

Han lyckades även byta själva lagret i det gummiupphängda kardanlagret, det som alltid tjuter när det är kallt när bilen gått långt, han postade bilder och artnummer på lagret osv i tråden.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av Bempa »

Glenn skrev: tis 30 okt 2018, 01:16:27 Zpider labbade med att gjuta om den där själv, tyvärr tror jag den infon ligger i det gamla forumet som inte är online.

Han lyckades även byta själva lagret i det gummiupphängda kardanlagret, det som alltid tjuter när det är kallt när bilen gått långt, han postade bilder och artnummer på lagret osv i tråden.

Det hade ju vart intressant att se! Synd att det ligger i gamla forumet. Pressgjöt han i gummi eller va det PU han gjöt?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
robber
Ledamot
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 28 dec 2011, 20:57:57
Bilmodell: Toyota Celica GT4 ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Skarpnäck
Land (Country): Sweden

Re: Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av robber »

Jag tänkte rengöra själva ramen sen pressa in så mycket rutlimm jag bara får in i den rackaren.
Gjort så förutom med framgång.

Nu är coils äntligen beställda, vart K-Sport Street 2 via Raidopowers kampanj.

ST205 Diffen kommer idag, blir att byta nästa helg.

/R
Skriv svar