Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80- 3TC till något roligare

Inlägg av Bempa »

Ja du fick lite hinder att reda ut, men nog ska det lösa sig :)

Finns det ingen ute i vida världen som redan har stoppat i en 4afe i en RWD bil? Så man får se hur han/hon har löst det?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Ceasar
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80- 3TC till något roligare

Inlägg av Ceasar »

Ja det kan man säga men börjat cada upp en lösning för att flytta fördelaren iallafall.


Men hittar ingen som har gjort en 4afe till rwd tidigare utan alla väljer ju enbart 4age (vilket är ganska självklart egentligen).
Dock är ju silver/blacktoppen ganska lika i fördelarproblemet och liknande så tar lite inspiration därifrån.

Grenröret verkar ha löst sig då jag hittar att de nyare varianterna har ett rörsvetsat och inte gjutjärn. Så ser ut att ha lite mer utrymme och om inte kan jag iallafall sveta om det krisar!
Ceasar
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80- 3TC till något roligare

Inlägg av Ceasar »

Har en liten fundering jag har svårt att finna svar på.

Men planen är ju nu att flytta fördelaren till framsidan och haka på den på det främre remhjulet. Den kommer dock gå i motsatt riktning mot vad den gick innan.

Kommer detta på något sätt skapa problem? sitter och funderar på om den kommer justera tändningen åt fel hål eller liknande.
Någon som har lite mer insikt i detta?

För vore lite surt att få allt tillverkat och sen inse att det inte kommer funka! :shock:
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80- 3TC till något roligare

Inlägg av Bempa »

Intressant problem :? Har tyvärr dåligt med svar på huruvida vad det kommer ställa till med.

Men det är ju ett beprövat knep på 4age 20v att sätta fördelaren framtill.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Ceasar
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80- 3TC till något roligare

Inlägg av Ceasar »

Så efter lång tid och massa skolarbete så tänkte jag summera lite av att småpyssel jag gjort.

Har insett att detta motorbyte blev ganska mycket mer jobb än om jag hade bytt till en 4age direkt, men va ju även lite utmaning jag var ute efter så är väl bara att bita i det sura äpplet.

Brandväggen kommer efter lite mätningar väldigt nära, vilket då blir att jag behöver flytta fördelaren (vilket jag redan visste) men även vatten/termostathuset. Eller kort sagt allt på baksidan av motorn som syns här:
48361909_371501236988669_2995389099369562112_n.jpg
48361909_371501236988669_2995389099369562112_n.jpg (86.23 KiB) Visad 9439 gånger
Som tur vad så har jag fått tag på en 3d skrivare så har gjort ett utkast för fördelarfäste för att infästa fördelaren på framsidan av motorn via gamla motorfästeshållare för att då koppla in direkt på kamremhjulet.
För att få det centerat(va väldigt svårt att mäta) så itererade jag fram det via att skriva ut mäta->skruva ut på nytt ca 8 exemplar.
Men har nu hittat bra passning tror jag:
47685055_1626515470988559_5027212018277416960_n.jpg
47685055_1626515470988559_5027212018277416960_n.jpg (294.63 KiB) Visad 9439 gånger
48275146_1125575554269718_739236873200730112_n.jpg
48275146_1125575554269718_739236873200730112_n.jpg (217.54 KiB) Visad 9439 gånger
48377364_593561647764377_8623455209722478592_n.jpg
48377364_593561647764377_8623455209722478592_n.jpg (263.14 KiB) Visad 9439 gånger
Planen var att göra infästningen i metall och via det här egentligen bara ta ut formen för att sedan skicka till något ställe för att cnc-ut delarna.
Men inte hittat något stället som gör detta och kostnaden om jag väl hittade ett ställe verkar springa iväg.
Så kollade runt lite på filament till 3d skrivare och tänkte chansa på att printa det i Nylon som har bra glid/slitage egenskaper och är kemisk och värmebeständigt.

Så blir spännande och se om det kommer hålla.
Funderar dock på hur tändningen kommer bli baklänges på fördelaren, om detta kräver att jag ändrar min tändordning på tändkablarna?
Bilagor
47685055_1626515470988559_5027212018277416960_n.jpg
47685055_1626515470988559_5027212018277416960_n.jpg (294.63 KiB) Visad 9439 gånger
Ceasar
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80- 3TC till något roligare

Inlägg av Ceasar »

Utöver det så har jag även börjat svetsa ett rör som ska flytta termostathuset från baksidan av motorn till under insuget.
Blev lite klurig tillverkning tackvare pinbultarna som går ut vid infästningen men efter många strängar så tror jag att jag börjat få till det även om det är långt ifrån det vackraste jag skapat.
47431279_124700698451300_960794242928607232_n.jpg
47431279_124700698451300_960794242928607232_n.jpg (57.6 KiB) Visad 9437 gånger

Sen innan märkte jag även att grenröret går i min startmotor. Vilket var lite surt...
Samt att orginalgrenröret var gjutgärn som svårt att svetsa om, men som tur va verkar alla 4afe grenrör vara samma och de senare generationerna använder ett lite bättre grenrör som jag trodde skulle vara lite mer frigående.
48358196_364314104141333_6311775739385479168_n.jpg
48358196_364314104141333_6311775739385479168_n.jpg (380.9 KiB) Visad 9437 gånger
Tyvärr så va inte så fallet, men som tur va så går detta grenrör att svetsa så ska förlänga alla rör vid flänsen med 2-3 cm vilket borde lösa problemet.

En glad nyhet här va dock jag råkade köpa ett grenrör från en 7afe, de är tydligen exakt lika men flödet i dessa ska vara markant bättre än original och 4afe gen 2 rören.
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80- 3TC till något roligare

Inlägg av Spiidfriik »

Du måste flytta om tändkablarna så tändföljden blir rätt, men det borde funka lika bra baklänges tycker jag.

Jag kan ordna cnc-fräsning. Maila mej om det är intressant. spiidfriik@hotmail.com
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Ceasar
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80- 3TC till något roligare

Inlägg av Ceasar »

Så nu var det ett tag sen en uppdatering kom! Min mobil råkade ha en speeddate med golvet så har ej kunnat dokumentera vad jag har gjort så bra men har spenderat lite väl många timmar nu senaste för att inte ge en grov uppdatering vad som har hänt för att senare ge en lite mer detaljerad.

Status på bilen just nu är i princip dra bränsleledning och koppla el resten verkar sitta på plats! :shock:

Men första gången jag nu rev ut motorn för att passa in den så insåg jag ganska ledsamt att växellådan jag hade köpt inte matchade splinen på bakaxeln, detta var dock något jag borde insett men tolkade att en 22 splinead växellåda bara hade det på ingående axel. Så blev att akut försöka lösa det och som tur var hade han jag köpte lådan av en liggande så löste sig bra. Va bara att skruva av den tvådelade efter stödlagret och bulta in, bara att hoppas på att inte obalansen inte blir att för stor.
mått.jpg
mått.jpg (163.66 KiB) Visad 9214 gånger
utöver det så riktade jag in motorn (vilket var svårt att veta när den är rak) och tog de gamla motorfästerna kapade upp och gjorde massiva infästningar, blev ganska fina men framförallt hållbara.
52608793_1696488230497654_8969072198694207488_n.jpg
52608793_1696488230497654_8969072198694207488_n.jpg (180.46 KiB) Visad 9214 gånger
52313338_345302482993606_1593240636964732928_n.jpg
52313338_345302482993606_1593240636964732928_n.jpg (122.65 KiB) Visad 9214 gånger
Så när den väl satt på plats med motorfästerna och då placera vi den så långt fram som växellådan klarade så var avståndet till brandväggen mindre än jag någonsin trott...
Växellådan är då på sin främre infästning med lite mer än halvvägs in på bakaxeln...

Detta ledde till lite mer problem för ovanlighetens skull:
to be continued
Ceasar
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80- 3TC till något roligare

Inlägg av Ceasar »

Det allt närmande brandväggen ledde nu till att mitt insug gick extremt nära brandväggen även när bara spjällhuset var på. Caddade upp lite modeller för att se om det gick att göra någon bra adapter för att vända på insuget.
insug.png
insug.png (185.95 KiB) Visad 9214 gånger
Slutsatsen blev att det blev för svårt och för stort att 3d printa detta, så alternativ två var att kapa upp insuget vilket jag har sett att folk gör på 4age 20v, deras insug ser dock lika ut på båda sidorna vilket inte mitt gjorde.
För det andra så har jag inget att svetsa aluminum med vilket gjorde detta väldigt spännande!
Köpte ett slags material som man skulle kunna "löda" aluminum med, vilket gav mig hopp och kapandet satte fart.
Extremt svårt att kapa jämt på insuget men
51799143_2205138479738441_8020122345991569408_n.jpg
51799143_2205138479738441_8020122345991569408_n.jpg (59.74 KiB) Visad 9214 gånger
Det andra problemet var att gasbrännarna vi hade kunde knappt få upp insuget i värmen nog för att löda så tog oss 4 timmar med två brännare men resultatet blev över förväntan, nu återstår det att se om det håller tätt med..
Tror även att flödet till första "runnern" inte är direkt bra då det är snar på 90 graders hörn ner till den.
51461771_2590287680987706_4674499356785639424_n.jpg
51461771_2590287680987706_4674499356785639424_n.jpg (54.23 KiB) Visad 9214 gånger
52269970_829913964028519_4076673212358852608_n.jpg
52269970_829913964028519_4076673212358852608_n.jpg (95.18 KiB) Visad 9214 gånger
52184134_557056714807444_2340745773181829120_n.jpg
52184134_557056714807444_2340745773181829120_n.jpg (114.85 KiB) Visad 9214 gånger
Omplaceringen av termostathuset gick även den i branväggen, lösningen blev att banka den lite plattare. Placeringen av den blev rakt under insuget vilket verkar bli ganska bra. (bättre bild kommer på det när jag plockar ur motorn för elen i helgen.
Senast redigerad av Ceasar den sön 17 feb 2019, 16:39:24, redigerad totalt 1 gånger.
Ceasar
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80- 3TC till något roligare

Inlägg av Ceasar »

Nästa problem blev att insuget jag köpte för att undvika startmotorn gick i den, vilket ledde till att jag förlängde det lite.
52043220_383873005775432_4533334325910831104_n.jpg
52043220_383873005775432_4533334325910831104_n.jpg (62.59 KiB) Visad 9214 gånger
Problemet kom dock när jag väl fick motorn på plats i bilen så gick den istället i styrsnäckan.
Lite komiskt hur mycket utrymme det blev överallt med den nya motorn på plats men tyvärr inte utrymme där det behövdes.

Så kort och gott så resulterade detta i att vi kapade upp grenröret helt och började pussla om det för att då gå mycket högre upp och sen ner för att undvika både styrsnäckan och generatorn.
Resultatet blev över förväntan även om flödet antagligen inte alls är bra, lyckades dock få rätt cylindrar att gå ihop :shock:
52434274_388327511965628_8060534393359302656_n.jpg
52434274_388327511965628_8060534393359302656_n.jpg (92.24 KiB) Visad 9214 gånger
52452476_1891494970977642_4789820783461400576_n.jpg
52452476_1891494970977642_4789820783461400576_n.jpg (92.8 KiB) Visad 9214 gånger
Fick även dit katalysatorn under bilen, den hade exakt samma storlek och placering som främre ljuddämparen på bilen. :clap:

Till fördelarplaceringen så hittade jag en frostplugg i exakt rätt dimension för att täppa till hålet baktill så en sådan är beställd. :lol:
Även 3d printat om en slutgiltig version i förstärkt nylon vilket tål både värme och kemiska saker så ska nog gå att provköra med.
Senare blir det att ta hjälp av Spiidfriik för att cnca något hållbarare.

Varit och köpte massa slangar för kylarsystemet, vakuum bränsle och liknande så till helgen blir det förhoppningsvis provstart om nu eldragningen går som den ska. :silent:

Detta projekt har blivit fascinerade mycket jobb/hk men lärorikt.
Bilagor
52126793_148086526130321_5072893191653425152_n.jpg
52126793_148086526130321_5072893191653425152_n.jpg (68.95 KiB) Visad 9214 gånger
Skriv svar