Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Menoxz
Pay User
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 17:34:18
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Västervik
Land (Country): Sverige

Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Inlägg av Menoxz »

Jaha, tänkte att det kanske var dags efter att ägandet av bilen börjar närma sig 1 år att man kanske visar upp vad det är för någon man har införskaffat!
Tanken var att skaffa sig en ny hobby och något trevligt att åka runt i samt att ha något mer unikt, och äldre bilar har alltid haft den dära charmet som nya bilar inte har i mitt tycke.
Tanken är att kunna laga allt själv och använda den som en daily

Bild


Motor Modifikationer

3" Avgassystem av tidigare ägare
Fuel cut defender ifrån tidigare ägare
Framplacerat sportluftsfilter och bakmonterat batteri

3" Downpipe = Krypladd


Framtidsplaner
Bygga ihop smidd 5SGTE [ ]
Större turbo [ ]
Eftermarknadssprut med E85 Konvertering [ ]
Större spridare [ ]
Få bort rost i underredet och Rostskyddsbehandla underredet för att kunna tåla vinterkörning [ ]
Konvertera A/C:n till eventuellt lite bättre köldmedium R134A [ ]
Senast redigerad av Menoxz den fre 04 jan 2019, 20:19:27, redigerad totalt 4 gång.
Menoxz
Pay User
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 17:34:18
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Västervik
Land (Country): Sverige

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185

Inlägg av Menoxz »

Dags att fixa Uttrampningslager då det rasslade mer eller mindre när kopplingen inte var nertrampad. Första stora jobbet jag gör då jag inte har meckat så mycket överhuvud taget med bilar, har bytt bromsbelägg och tittat på vid andra mindre saker

Bild
Bild

Motor ur

Bild

Nytt original uttrampningslager i, kletad och smetad med Moly fett, tog bort fettet "längst ut" senare så jag inte kletade ner "Clutch splines"

Vet inte vad det är för koppling i denna bil, den biter rätt så rejält och tillåter inte mycket slirande 6 puck sinter?
Bild

Dags för det roliga, tillbaka med växellådan i motorn,
Bild
Den ökände GT4 metoden, Missile silo, lite svordommar över hur trevligt det är att att vara ensammen.
Bild
Senast redigerad av Menoxz den tor 24 maj 2018, 22:10:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185

Inlägg av Bempa »

Ser ut att gå bra det där 👍 ska bli intressant att följa vad du hittar på för skoj med bilen. Det är ju ruskigt trevliga bilar det där 😉
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Menoxz
Pay User
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 17:34:18
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Västervik
Land (Country): Sverige

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Inlägg av Menoxz »

Jaha efter många timmar i garaget och sena kvällar så är bilen äntligen motor och växellådan i igen..

Inget konstant rassel ifrån uttrampningslagret längre, men jag har hört ett ljud cirka 5 gånger som försvinner om jag kopplar och släpper mjukt.. Det kommer ifrån uttrampningsdelen när jag lyssnade med Stetoskop.. Gissar på att det har något med kopplingsspelet om jag har förstått rätt över vad andra själva har skrivit om symptomen.

Ny växellådsolja gjorde verkligen susen!
Har märkt en stor skillnad i att alla växlar är mycket mjukare och inte lika ryckiga som dom var innan, samt att treans synkring inte knarrar och knastrar längre, Mekonomen hade 25% rea när jag inhandlade vilket var trevligt när man ska ha sisådär 6 flaskor
Oljan jag tog är Syntrax universal plus 75w-90w, vilket har GL-5 och GL-4 i specifikationerna och är byggd för både diffar och växellådor, får se fördelningslådan flyger ut genom fönstret.. Subaru folket kör med oljan ialfall, som jag har förstått rätt har också samma som oss, Diff och fördelare delar olja
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Inlägg av Bempa »

Menoxz skrev: tis 22 maj 2018, 18:56:54 Jaha efter många timmar i garaget och sena kvällar så är bilen äntligen motor och växellådan i igen..

Inget konstant rassel ifrån uttrampningslagret längre, men jag har hört ett ljud cirka 5 gånger som försvinner om jag kopplar och släpper mjukt.. Det kommer ifrån uttrampningsdelen när jag lyssnade med Stetoskop.. Gissar på att det har något med kopplingsspelet om jag har förstått rätt över vad andra själva har skrivit om symptomen.

Ny växellådsolja gjorde verkligen susen!
Har märkt en stor skillnad i att alla växlar är mycket mjukare och inte lika ryckiga som dom var innan, samt att treans synkring inte knarrar och knastrar längre, Mekonomen hade 25% rea när jag inhandlade vilket var trevligt när man ska ha sisådär 6 flaskor
Oljan jag tog är Syntrax universal plus 75w-90w, vilket har GL-5 och GL-4 i specifikationerna och är byggd för både diffar och växellådor, får se fördelningslådan flyger ut genom fönstret.. Subaru folket kör med oljan ialfall, som jag har förstått rätt har också samma som oss, Diff och fördelare delar olja
GL4 är väl den specifikation som rekommenderas från fabrik så det kommer säkerligen bli alldeles utmärkt 😁
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Menoxz
Pay User
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 17:34:18
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Västervik
Land (Country): Sverige

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Inlägg av Menoxz »

Bempa skrev: tis 22 maj 2018, 19:10:44
Menoxz skrev: tis 22 maj 2018, 18:56:54 Jaha efter många timmar i garaget och sena kvällar så är bilen äntligen motor och växellådan i igen..

Inget konstant rassel ifrån uttrampningslagret längre, men jag har hört ett ljud cirka 5 gånger som försvinner om jag kopplar och släpper mjukt.. Det kommer ifrån uttrampningsdelen när jag lyssnade med Stetoskop.. Gissar på att det har något med kopplingsspelet om jag har förstått rätt över vad andra själva har skrivit om symptomen.

Ny växellådsolja gjorde verkligen susen!
Har märkt en stor skillnad i att alla växlar är mycket mjukare och inte lika ryckiga som dom var innan, samt att treans synkring inte knarrar och knastrar längre, Mekonomen hade 25% rea när jag inhandlade vilket var trevligt när man ska ha sisådär 6 flaskor
Oljan jag tog är Syntrax universal plus 75w-90w, vilket har GL-5 och GL-4 i specifikationerna och är byggd för både diffar och växellådor, får se fördelningslådan flyger ut genom fönstret.. Subaru folket kör med oljan ialfall, som jag har förstått rätt har också samma som oss, Diff och fördelare delar olja
GL4 är väl den specifikation som rekommenderas från fabrik så det kommer säkerligen bli alldeles utmärkt 😁

nja, kör man enbart GL-4 så lär väl fördelaren definitivt flyga ut genom fönstret... Den här skall klara både GL-4 och GL-5 Krav

Direkt ut produktions information
"Castrol Syntrax Universal Plus 75W-90 är en multifunktionell transmissionsolja. Kan användas i manuella växellådor och slutväxlar/differentialer i en lång rad av olika fordon (tunga fordon, entreprenadmaskiner och personbilar) där en API GL-4 eller API GL-5 olja rekommenderas."
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Inlägg av Bempa »

Stämmer det, mitt minne svek mig där. Det är till fwd lådorna som det rekommenderas GL-4 eller GL-5 . Till GT4 så är det rakt av GL-5 som rekommenderas.
Bra att du är vaken och rättar mig :thumbup:

Va tvungen att springa ut och läsa verkstadshanboken igen :D

Keep it up :wave:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Menoxz
Pay User
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 17:34:18
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Västervik
Land (Country): Sverige

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Inlägg av Menoxz »

Har inte hänt så mycket under sommaren. Har mest åkt runt och njutit av sommaren med full AC på. Men började få överhettning under banracing och längre turer efter det, kan vara en slang som satt dåligt och drog in luft, vet inte men har alltid velat kolla närmre på topplockspackningen, specialverktyg för att testa kylsystem verkade ligga runt tusenlappen så tänkte att jag kunde ha lite kul och riva i motorn istället nu när vi går mot bittrare tider, lite därför jag skaffade bilen. Hade gjort kemtest med vätska som känner av avgaser i kylsystemet, men fick lite olika resultat, funkade inte så bra med det billiga kittet jag köpte... oavsett vad så var det alltid lite småbubblor i kylsystemet, kunde vara vattenpumpen som orsakar det bl.a, det var inga stora bubblor som i filmer... Hade noterat det året innan när jag bytte glykol, men tänkte inte så mycket på det då, bilen överhettade inte då.
Noterade också att det började försvinna glykol i systemet, och att det aldrig var fullt i kylaren, så jag tog ett annat kylarlock och bytte slangen till expansionskärlet. det löste problemet, men inte överhettningen.
Så bestämde mig tillsist efter en Kalmar resa (där den överhettade igen) att ta loss topplocket med motor i för att slippa köpa en motorlyft...

16 timmar av arbetstid och några dagar senare och sår runt hela armen så äger jag nu en motorlyft för att lyfta bilen och kunna hissa ner motorn. 1 timma per bult är inte okej...

Grannen kommer lagom och går med sin hund, när motorn precis kommit ut och frågar:

Vafasen... har du slitit ner motorn igen?
-Ja... du vet när jag måste byta torkarblad och spolarvätska så måste jag riva ner motorn...
...vaf......Menar du allvar?
-Nästan... det känns det som...

Börjar förstå hur det är att äga en sådan här bil. Kan man göra några saker som tar längre tid men man tjänar på det i längden är det lika bra att göra det. Som att lyfta ur motorn för att komma åt alla muttrar

Bild

Packningen var lite utbucktande på cylinder två vid insuget, gissar på att den har gått dåligt vid låga varv för att den har tagit lite luft..? noterade också att det var avgasläckage ifrån grenröret vilket kunde göra att kemtestet blev missanvisade eftersom jag kände avgasdofter ibland när jag testade.(är väldigt nojjig)

Bild

Cylinder 2 ventilerna är lite kletiga i jämnförelse ifrån alla andra... glykol?

Bild

Varma avgasventiler på grund av högt ladd ifrån krypladd som jag försökt att få bukt på sen jag började använda 3" downpipe gissar jag på? ska rengöra spridarna så dom flödar bra, har ingen bredbands ännu så vet inte vad afr ligger på vid 0.9-1bar

Bild

Plana så blir det bra? Mja... fick rådet att ta reservtoppen istället, då några mekvänner till min bror hade tittat på toppen och sett en spricka, troligtvis hade det redan varit sprucken när jag köpte bilen fick jag förklarat och någon hade missat det... nåväl! var inte jag som pajade det får jag väl tänka

Bild

Blocket har också lite anfrätning, så en planing... Lika bra att skaffa smidda kolvar och stakar när jag ändå kommit längre än vad jag har tänkt mig.. Tanken var att skaffa andra saker först. Intercooler, spridare, EMS.. m.m
Satt ARP bultar på blocket så det är ju ett plus! :thumbup:

Bild

Packningen var av stål ialfall och inte standard, hade sökt upp en tidigare ägare och frågat när jag köpte bilen, "Nja det var inte en vanligt packning... det var en TRD eller något som jag fick tag i" Har för mig att TRD ST185 packning var 205:ans packning..
Bild
Reservdelstopppen kommer vräka sina inneboende inom närmsta minuterna..

Bild
Ventillyftarna satt lite trögt.. slängde på lite wd40 och lämnade det för dagen. Trögt var det andra dagen men inte lika mycket. Indianpinnen kommer till räddningen!

Bild

Toppen ser väl O.K ut annars... lite smågnuttor av rost vid vissa ställen där stål har suttit, gissar på att det försvinns bort när sakerna börjar röra sig igen. Ventilfjädrarna kommer jag inte använda eftersom jag har beställt Brian crower fjädrar och Shim under buckets ifrån Jänkelandet

Bild
När jag slänger upp motorn på motorstativet så ser jag att kopplingen har sett bättre dagar... Kanske är pågrund av alla gånger jag har lånat min brors båt och några... launches... :oops:

Bild
Skulle inte kännas rätt att slänga på kopplingen och köra på det... Så tänker att jag får hoppa över tanken att köra bilen i vinter, och låta den bli stående över vintern...koppling kostar lite, och smidda delar också... men det är lika bra eftersom allt är ner rivet nu.....

Så efter mycket velande och tänkande och räknande så väljer jag att hoppa över mitt 3s block och bygger min bas ifrån ett 5sfe block ifrån en Camry -01 istället när jag ändå börjar ifrån "början", så väntar nu på att den ska dyka upp i brevlådan :thumbup:
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Inlägg av Glenn »

Vete sjutton om det där lilla på blocket är nån fara iofs.

Men jag kan nämna att jag nog kört typ 30k mil i GT4 (ST165 och ST205) och typ 12k i ST202 och jag har fortfarande aldrig lyft ur nån motor ur dom :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Menoxz
Pay User
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 17:34:18
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Västervik
Land (Country): Sverige

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Inlägg av Menoxz »

Glenn skrev: sön 28 okt 2018, 02:01:15 Vete sjutton om det där lilla på blocket är nån fara iofs.

Men jag kan nämna att jag nog kört typ 30k mil i GT4 (ST165 och ST205) och typ 12k i ST202 och jag har fortfarande aldrig lyft ur nån motor ur dom :D
Nja, blocket är det ingen fara med, fullt fungerande... tanken att göra en 5sgte dök i samband att "Nu när allt är nere i bitar kan jag lika gärna köpa smidda delar redan nu istället... kanske lika bra att bygga i 5s grund istället nu när jag går all-in"

Tror nog det hela med att lyfta ur motorn kommer ifrån att man måste ta ner motorn för att komma åt/in i växellådan. Och att det finns legender att man kan ta ur växellådan med motorn i bilen. :lol: Tror det är fullt möjligt att göra, men jag kommer inte försöka mig på det
Skriv svar