Moorgrove - Toyota Mr2 Turbo

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Moorgrove
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:54:22
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Mullsjö
Land (Country): Sweden
Ort: Mullsjö

Moorgrove - Toyota Mr2 Turbo

Inlägg av Moorgrove »

Kopierar in texten från gamla forumet. Måste vara ärlig och säga att det inte hänt något med bilen under det nya året. Skolan och innebandyn har tagit all tid.


Jag heter Andreas Hedlund och bor i Mullsjö. Bor fortfarande hemma och ska troligtvis börja plugga igen efter nyår. Sedan tidigare har mitt stora intresse varit datorer och övrig elektronik men även bilar. Dock har jag inte haft någon egen bil att fixa med så jag kan inte påstå att jag är någon fena på just mek-biten. Med kompisars hjälp ska det snart bli ändring på det.

Bilen köptes av Cyrix här på forumet våren -08. Resen hem på 15 mil gick bra och man satt o njöt hela vägen hem. Väl hemma blev det byte av frambromsar, däck och lite annat pill för att få bilen att funka över sommaren.

Bild

Bild

Nu står bilen i garaget och nedplockning av motorn har börjat. Hastighetsmätaren fungerar inte och felet verkar ligga i drevet som sitter på diffen. Detta är prio ett att fixa i vinter men lite mer ska nog hinnas med. Har skrivit en lista på vad som behöver göras:

- Hastighetsmätare - byta kugghjul på diff
- Packningar - växellåda
- Backspegelmotorer
- Blinkers vänster framskärm
- Ljusautomatik för halvljuset
- Koppla bakljusen rätt
- Handbromsvajer
- Buckla höger bakskärm
- Bättre kylning för motorn
- Passagerardörr låses inte med centrallås

Och några framtida projekt:
- 5S-GTE motor
- Vattenkyld IC
- Ljudsystem
- Avgassystem
- Omlack och kjolpacket
- Coilovers

Hittils har jag inhandlat ett par begagnade fälgar som jag hopps ska passa. 17" och 8" breda. Dock har en av dom lacksläpp så det blir blästring och lack på alla fyra.

Bild
Toyota Mr2 Turbo -91