Dantiberg Supra MKIII Projekt

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Sebastian
Inlägg: 64
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 09:48:56
Bilmodell: Supra MKIII
Årsmodell: 1989
PostOrt: Norrköping

Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt

Inlägg av Sebastian » sön 10 dec 2017, 17:07:38

Har för mig att startmotorn drar ca120 amper sen hur många ampertimmar man måste ha vet jag inte.
Jag har själv 76ah Biltema batteri och det har funkat bra
Har kört startmotorn i 30-40sek för att pumpa olja innan start utan några problem.

Användarvisningsbild
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3474
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt

Inlägg av cheetah1 » sön 10 dec 2017, 18:14:22

Startmotorn kan peaka på mycket mer än så, uppemot 2-300 A, beroende på olika faktorer. Leta efter ett batteri med ett CCA (Cold crank amperage) på åtminstone 3-400A så borde du inte ha några problem. Kapaciteten är egentligen av mindre betydelse, det är mest om du förväntar dig att behöva göra många startförsök eller vill stå med motorn avstängd med grejer igång länge, eller om du har en motor (diesel) som kräver mycket energi för att snurra igång som du behöver ett större batteri.
BMW F650GS -01 - Min leksak
Subaru Outback CNG -14 - Min brukis
Toyota Avensis -04 - Mammas brukis
Hobby 650FSe/Fiat Ducato 2,8 idTD -99 - Vår husbil
Tidigare: Honda MT5 -91, Toyota Celica -77, Toyota Camry -88, Volkswagen Vento -99, Toyota Carina -72, Toyota RAV4 -01, Subaru Legacy -11, Subaru Legacy -06, Nissan Micra -98, Skoda Octavia -05

dantiberg
Pay User
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 06 dec 2017, 19:26:03
Bilmodell: Supra mk3
Årsmodell: 1990
PostOrt: Norrköping
Land (Country): Sverige
Ort: Norrköping

Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt

Inlägg av dantiberg » sön 10 dec 2017, 20:13:35

Är det intressant att följa min superlånga "att göra" lista eller är det bara onödigt postande?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Användarvisningsbild
Bempa
Vice Ordförande
Inlägg: 886
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt

Inlägg av Bempa » sön 10 dec 2017, 20:53:15

dantiberg skrev:Är det intressant att följa min superlånga "att göra" lista eller är det bara onödigt postande?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Klart det är intressant Bild

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ST165 3sgte Brum Brum
ST165 3sgte Reservdelsbil/Delar säljes
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 3997
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt

Inlägg av Glenn » mån 11 dec 2017, 11:38:17

Har för mej man räknar med att en diesel kan dra uppåt 1000A vid kallstart, bensin lite mindre förstås, men precis som cheeta1 säger så är dte CCA som är intressant, inte kapaciteten (Ah)
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Sebastian
Inlägg: 64
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 09:48:56
Bilmodell: Supra MKIII
Årsmodell: 1989
PostOrt: Norrköping

Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt

Inlägg av Sebastian » mån 11 dec 2017, 11:51:23

Låter extremt mycket med så mycket amper
Själv har jag mitt batteri avsäkrat med 125a säkring så jag tror inte där går några 1000a igenom.
Kan tänka mig att den pikar på några hundra i en halv sekund när man vrider nyckeln

dantiberg
Pay User
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 06 dec 2017, 19:26:03
Bilmodell: Supra mk3
Årsmodell: 1990
PostOrt: Norrköping
Land (Country): Sverige
Ort: Norrköping

Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt

Inlägg av dantiberg » mån 11 dec 2017, 14:09:38

Här kommer den lilla listan just nu, kommer läggas till saker framåt men förhoppningsvis tas mycket bort inom kort :)

Motorrum
svetsa avgas-gänga på grenrör
svets klart grenröret
svetska klart downpipe
svetsa flänsar på race-cat
svetsa extra fäste för avgasrör
koppla in avgastemp
koppla in oljetemp
koppla in vatten temp
koppla in luft temp
koppla in tryck till ecu
koppla in throttle position
koppla in fläktar
montera grenrör
lösa oljesticka
lösa vevhusventilation
montera bränsleregulator
lösa ventilation från tråg
koppla förbi vattenkylning till turbo
lösa olja till turbo
lösa olja från turbo
göra klart turbofäste
göra klart oljefilterhållare
koppla in sista kabeln till tändspole
montera jord plint på brandvägg
montera knacksensorer
montera tryckrör
montera vacumslang system
koppla in generator
montera servo behållare
bygga hållare för tändspolar
slangar till från oljeradiator
slangar till från oljefilterhållare
koppla in cps(cam position sensor)
koppla in boostcontroller

övrigt
kolla kablar från växellåda
kontrollera varför koppling ej fungerar
spola igenom kylsystemet

bagaget
tillfällig platta i bagaget, fästa elsystem
koppla in stereo/multimedia
koppla in säkringslåda bak
koppla in soppa pumpar
göra klart solenoiden till bakluckan
kapa golvmatta bak
batteri fäste

Inne
ström till ny ecu
göra klart knappar i konsolen
koppla in motorlampa
kontrollera bromsar

dantiberg
Pay User
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 06 dec 2017, 19:26:03
Bilmodell: Supra mk3
Årsmodell: 1990
PostOrt: Norrköping
Land (Country): Sverige
Ort: Norrköping

Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt

Inlägg av dantiberg » mån 11 dec 2017, 20:56:22

Om någon undrar varför det tar sån tid när jag gör något så är det oftast att jag inte kan göra något halvdant.

Hade tänkt göra en enkel tillfällig "planka" för el kopplingarna i bakluckan men icke. Blev en mall som sen blir mdf mall och till slut glasfiber. Och kablar blev pressade med limmade krympslangar. Passade på att avsäkra allt så slipper man den oron. Den lilla papplådan är batteriet jag kommer beställa.Bild

Sebastian
Inlägg: 64
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 09:48:56
Bilmodell: Supra MKIII
Årsmodell: 1989
PostOrt: Norrköping

Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt

Inlägg av Sebastian » mån 11 dec 2017, 23:28:56

Gött ser bra ut! :thumbup:

Användarvisningsbild
Bempa
Vice Ordförande
Inlägg: 886
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt

Inlägg av Bempa » ons 13 dec 2017, 09:39:13

Det va en skaplig att göra lista :D

Ser bra ut med elkopplingarna :thumbup: blir en skaplig poplåda av det där :D
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ST165 3sgte Brum Brum
ST165 3sgte Reservdelsbil/Delar säljes
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson

Skriv svar