Dantiberg Supra MKIII Projekt

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
dantiberg
Ledamot
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 06 dec 2017, 19:26:03
Bilmodell: Supra mk3
Årsmodell: 1990
PostOrt: Norrköping
Land (Country): Sverige
Ort: Norrköping

Dantiberg Supra MKIII Projekt

Inlägg av dantiberg »

eftersom en annan bekant la upp sin tråd här så tänker inte jag vara sämre. Hade förut på Supra forumet sen garaget.org vilket jag inte är helt nöjd med. lägger en länk men kommer uppdatera här löpande.
Har nyligen fått min maxxecu Race så ska börja plugga in den snarast :)

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=317417
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt

Inlägg av Bempa »

Välkommen :wave:
Ska bli kul att följa, har sådan sjuk fetisch för Toyotas 80 och 90 tals bilar så hamnar i brutal självsvägning när det kommer upp nya projekt på forumet :thumbup:

Kollade tråden på garaget och du har en hög nivå på ditt byggande :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt

Inlägg av Glenn »

Jag gillar också mkIII'an, var bra nära att jag köpte en mkIII turbo när jag bytte bil från min St165, men sen blev det en ST205 istället :)

Dom verkar ju varit nere och vänt också, dom få som rä till salu verkar rät dyra jämfört med förr.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
dantiberg
Ledamot
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 06 dec 2017, 19:26:03
Bilmodell: Supra mk3
Årsmodell: 1990
PostOrt: Norrköping
Land (Country): Sverige
Ort: Norrköping

Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt

Inlägg av dantiberg »

Bempa skrev: ons 06 dec 2017, 20:35:15 Välkommen :wave:
Ska bli kul att följa, har sådan sjuk fetisch för Toyotas 80 och 90 tals bilar så hamnar i brutal självsvägning när det kommer upp nya projekt på forumet :thumbup:

Kollade tråden på garaget och du har en hög nivå på ditt byggande :thumbup:
ja det är nåt speciellt med den stilen. jag har velat ha en mk3 i säkert 20 år snart. så jag är sjukt nöjd att smyga runt den hemma. har två småbarn så har lite mindre tid än jag hade velat men väljer att ta det lugnt å fint istället. det är ingen brådska :)
dantiberg
Ledamot
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 06 dec 2017, 19:26:03
Bilmodell: Supra mk3
Årsmodell: 1990
PostOrt: Norrköping
Land (Country): Sverige
Ort: Norrköping

Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt

Inlägg av dantiberg »

Glenn skrev: ons 06 dec 2017, 22:33:31 Jag gillar också mkIII'an, var bra nära att jag köpte en mkIII turbo när jag bytte bil från min St165, men sen blev det en ST205 istället :)

Dom verkar ju varit nere och vänt också, dom få som rä till salu verkar rät dyra jämfört med förr.
jag tror absolut att de kommer bli dyrare igen, många har ju krockats eller rostat sönder så den blir bara mer och mer ovanlig.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt

Inlägg av Bempa »

dantiberg skrev:
Glenn skrev: ons 06 dec 2017, 22:33:31 Jag gillar också mkIII'an, var bra nära att jag köpte en mkIII turbo när jag bytte bil från min St165, men sen blev det en ST205 istället :)

Dom verkar ju varit nere och vänt också, dom få som rä till salu verkar rät dyra jämfört med förr.
jag tror absolut att de kommer bli dyrare igen, många har ju krockats eller rostat sönder så den blir bara mer och mer ovanlig.
Dessutom börjar det bli populärt att renovera japanska prestanda bilar

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
dantiberg
Ledamot
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 06 dec 2017, 19:26:03
Bilmodell: Supra mk3
Årsmodell: 1990
PostOrt: Norrköping
Land (Country): Sverige
Ort: Norrköping

Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt

Inlägg av dantiberg »

En sak jag inte gillar just nu. Jag tyckte att jag hade tänkt på allt när jag började dra el systemet men sen tillkommer det små saker och nu går det onödigt många kablar på vissa ställen. Enda fördelen är att man har ett ställe att förbättra i framtiden sen.Bild

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

dantiberg
Ledamot
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 06 dec 2017, 19:26:03
Bilmodell: Supra mk3
Årsmodell: 1990
PostOrt: Norrköping
Land (Country): Sverige
Ort: Norrköping

Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt

Inlägg av dantiberg »

Är det någon som har koll på hur lite Ah batteri man kan klara sig med. Kommer ha sterio och liten baslåda. Byter ut alla lampor mot led.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt

Inlägg av Glenn »

lampor och andra förbrukare spelar egentligen ingen roll för batteriet, dessa drivs ju av generatorn, batteriet dimensioneras i princip enbart för startmotorn.

Om man vill betala för det finns det ju mindre batterier rent fysiskt med samma kapacitet som större, och kör du inte på vintern kan du nog klara dej med betydligt klenare och därmed mindre batteri. Betteristorleken är ju dimensionerad för "worst case", alltså den där vinterdagen då bilen stått i nån vecka..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
dantiberg
Ledamot
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 06 dec 2017, 19:26:03
Bilmodell: Supra mk3
Årsmodell: 1990
PostOrt: Norrköping
Land (Country): Sverige
Ort: Norrköping

Re: Dantiberg Supra MKIII Projekt

Inlägg av dantiberg »

Glenn skrev:lampor och andra förbrukare spelar egentligen ingen roll för batteriet, dessa drivs ju av generatorn, batteriet dimensioneras i princip enbart för startmotorn.

Om man vill betala för det finns det ju mindre batterier rent fysiskt med samma kapacitet som större, och kör du inte på vintern kan du nog klara dej med betydligt klenare och därmed mindre batteri. Betteristorleken är ju dimensionerad för "worst case", alltså den där vinterdagen då bilen stått i nån vecka..
Ifs sant och nej den kommer inte gå på vintern.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Skriv svar