Sida 5 av 8

Re: Carina TA47 ”drifting bygge”

Postat: lör 10 mar 2018, 09:06:38
av Sebastian
Saab kortmotor med opellåda hittar man för typ 4-6 tusen.
Vill du köra Toyota så är det väll 4AGE eller 4agze.

Re: Carina TA47 ”drifting bygge”

Postat: lör 10 mar 2018, 11:54:13
av Glenn
Eller S-motor, typ 3S-GTE, gen3 eller nyare och du har 300hk bara med liet höjt laddtryck..

Går dessutom att få till RWD hyfsat enkelt.

Re: Carina TA47 ”drifting bygge”

Postat: lör 10 mar 2018, 12:05:41
av Sebastian
Vill han ha sugmotor så får han ju välja en V8 för att få 300 whp. Billigast är ju att turbomata en motor som klarar 300-350 motorhästar utan att byta kolvar och stakar.
Då tror jag att en Volvo b230 eller en Saab motor är absolut billigast om man bara ska ha 300hk. Då dom motorerna kostar 2-3 tusen

Kan man få med styrsystemet till Saab motorn så är ju det ett fint och mappbart originalsystemet

Re: Carina TA47 ”drifting bygge”

Postat: lör 10 mar 2018, 12:12:30
av Sebastian
Men tycker heltklar att 3s-gte låter trevligast!
Passar suprans CT-26 turbo på en 3s-gte?

Re: Carina TA47 ”drifting bygge”

Postat: lör 10 mar 2018, 22:29:51
av Glenn
Ja, fast om du tar en gen3-motor (som har 242-255hk från början) så har den redan en bättre turbo än CT26.

Ska man köra saab vill man nog bygga en hybrid av T5 och T7, alternativt uppdatera de klena delarna av T7-motorerna, typ kolvar och stakar och lite annat.

Jag skulle nog ha kört på toyotamotor dock, jag gillar saabmotorerna men det är alltid lite roligare med samma fabrikat på bil och motor, tycker jag i alla fall.


Ett annat roligt men krångligare alternativ är ju att bygga på 1UZ-FE, alltså alu-V8'an.. dom är relativt lätta och det finns flera lösningar för att montera hyfsat lätthittade växellådor på den (typ getrag från äldre M3) , men ska man få motorn rolig kräver det ju nästan att man byter kammar, portar toppen och byter styrsystem, gärna överladdar också, och ska det bli bra på en V8 så blir det dubbla turbos och ja, plötsligt har man lagt ner myyyycket jobb.

Re: Carina TA47 ”drifting bygge”

Postat: mån 12 mar 2018, 11:25:17
av B-Kruse
Här hade det skrivits en del blir turbo, har varit inne på både B230 och Saab motor.
Då jag inte är någon fena direkt på att hitta lådor som passar Saabs motor så låter B230 betydligt lättare.
Volvos rödmotor hittar man ju delar till precis överallt


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Carina TA47 ”drifting bygge”

Postat: mån 12 mar 2018, 12:45:24
av Glenn
Finns diverse opellådor som passar rakt på saabmotorerna.

Re: Carina TA47 ”drifting bygge”

Postat: mån 12 mar 2018, 12:50:28
av B-Kruse
Glenn skrev:Finns diverse opellådor som passar rakt på saabmotorerna.
Det var som tusen! Får nog kolla upp det där Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Carina TA47 ”drifting bygge”

Postat: mån 12 mar 2018, 17:01:32
av Sebastian
Ja jag hade nog satsat på en Saab t5/t7 hybrid
Jag hade nog åkt till en plocka själv skrot och skruvat ur 2 motorer billigt och tagit styrsystemet från t5 motorn finns tidiga 900 Ng utan startspärr.
Sen flyttat kolvarna/stakarna från t5 motorn svarvat ner dom drygt 1 mm och sedan dragit ihop det med en topppackning från t7 motorn då den är av metall. finns massa om detta på Saab forum.
Men en sådan motor kör folk med 400 motorhästar

Det är Opel omega lådan som passar både från 2.0 och från V6 motorn.

Men finns ekonomi så köp en Toyota motor borde finnas hyfsade priser från USA

Re: Carina TA47 ”drifting bygge”

Postat: tis 13 mar 2018, 16:23:08
av SHySwe
Saab funkar. Volvo åxå. Och annat. Dyraste lösningen om du ska utveckla en motor är nog Toyota?
Jag funderade på mycket innan jag hittade det som funkar till Rollan.
Saab är billig och du kan mappa själv. Och det räcker med en T5, väldigt lite vinst för allt besvär att plocka ihop från flera motorer.
En komplett Saab 9000 eller en 900/9-3 mellan -95 och .. -99?
En låda från Omega B, med startmotoruttaget på passagerarsidan. Finns några varianter.
Om Saaben är en 2,3 Aero så kan du i princip mappa till den effekten utan att köpa nåt mer. Typ... Alltid en massa braattha osv. Tretums downpipe, större IC, större spridare... Men du kan ta det efter uppstart, över 250 direkt ur datorn. Och datorn kan dessutom ge dej mer vrid på lägre varv så du slipper växla mitt i driften.
Att det blir trångt under huven inser du nog, men allt går.