MR2 AW11 + Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
xtimmyx
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 20:20:47
Bilmodell: MR2 AW11
Årsmodell: 1989
PostOrt: Adelaide
Land (Country): Australia

MR2 AW11 + Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90

Inlägg av xtimmyx »

Tänkte jag kunde slänga ihop en liten samlingstråd för mina kärror då några av dem kanske är av den lite ovanligare sorten på hemmaplan. Har blivit en del Toyotor genom åren men hade ett uppehåll och körde Miata några år fram till utlandsflytten, som med nytt modellutbud drog mig ner i Toyota-träsket igen.
Ska försöka fatta mig kort för stunden, tanken är att uppdatera den här tråden efter som men för mer utförlig historik så kan ni kika till Rejsa-trådarna som är länkade.

MR2 AW11 1988:
Efter ett kort och tämligen misslyckat 200SX-ägande som verkligen fick mig att sakna Miatan, trots att jag lovat mig själv att testa något nytt, så bestämde jag mig för att förverkliga en dröm jag haft i många år, och jaga rätt på en AW11a, en bil som jag nu haft i närmare 4 år och som lärt mig otroligt mycket, både körteknik och mekaniskt. Vid inköp var bilen relativt original men har sedan dess utrustat med nedanstående (och lite till).



Drivlina:
Original 4A-GE bigport
Megasquirt DIY PNP
SR20 Coil on Plug-konverterad
Innovate Bredbandslambda
Extraktor-grenrör
3A konfilter
MAF delete och MAP-sensor
Rejäl alu-kylare med dubbla fläktar
Oljekylare monterad i motorhuven
Stumma fästen till drivlinan

Chassi:
BC BR Coilovers 5/8kg
Whiteline krängingshämmare fram/bak
Prothane Polyurethane-bussningar till bärarmar/krängare/styrrack
Twos R Us tie rods bak
Hjul/bromsar:
Gata: Speedline Corse Type 2118 15x7 + Bridgestone Potensa RE002 195/50 R15
Bana: Advan RG 15x7 + Hankook Z214 205/50 R15
EBC Redstuff-belägg
Stålomspunna slangar

Framtidsplaner:
Jag har en till, relativt nyrenoverad motor samt en lös portad/planad topp med andra kammar, och en C56-låda med diffbroms liggande som ska petas i när jag är klar med konverteringen till hall sensor/triggerhjul istället för att använda fördelaren som kamaxelgivare.

Full tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1299197




Chaser JZX100 1997:
Efter ett par år började drifting-suget att ta fart igen så jag införskaffade mig en kärra jag tänkte använda till det. Gjorde några lättare modifieringar (behövs verkligen inte mycket på dem) och körde 3-4 driftdagar med den innan de började dra iväg i värde och jag insåg att den nog är lite för fin (och kostsam) att åka och sladda med, så sen dess har den främst agerat stekbil och bergsvägsabstinens-fix när MR2an inte varit körbar.



Drivlina:
1JZ-GTE VVTi
R154-låda
Blitz front mount intercooler
GFB Boost controller (10/14psi)
Podfilter
3" från turbon med en TRD-slutburk

Chassi:
Cusco Coilovers av okänd modell
KTS krängningshämmare fram/bak
KTS Triangle brace
Spacers i styr-racket för ökad styrvinkel
JZX110 caster-armar

Interiör:
Bride Brix 1.5
"Drift button"

Framtidsplaner:
Åka runt och mysa

Full tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=102401




Soarer Z20 1989
I jakt på en billigare, men förhoppningsvis pålitlig driftbil att komplettera Chasern med snubblade jag till slut över den här skönheten. Bilen hade redan några viktiga och besvärliga uppgraderingar gjorda, framför allt konverteringen till 1JZ och R154 som jag redan hade i Chasern och trivdes bra med. I övrigt var det dock inte mycket som talade för den som driftbil då den hade det i särklass sämsta styr-utslaget jag någonsin sett. Det är dock åtgärdat med besked nu och mer finns att hämta om bärarmar och skärmkanter skulle tillåta. Denna bil har agerat drift-bil senaste tiden nu men pga jobb har det inte blivit i närheten av så mycket körning som jag önskat. Hoppas råda bot på det snart framöver dock.



Drivlina:
1JZ-GTE Twin Turbo (non-VVTi)
Nyrenoverad R154
NPC Koppling
Blitz Access ECU / Microtech lt16 / x8 igniter
Mappad till 210kw @ 14psi

Chassi:
HSD Coilovers 16/14kg
Whiteline-krängare (fram borttagen för stunden)
Agile Performance NZ Steering Angle kit
Beech Performance Solid Subframe Spacers
Spacers i styr-racket för ökat styrutslag
Eftermarknads bakre camber-stag

Framtids-planer:
Ut och drifta och se vad som behöver åtgärdas

Full tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1478998




Chaser JZX90 1995(?)
I somras blev det dags att ta driftingen till nästa nivå så en bil införskaffades på Ebisu i Japan och jag åkte dit och driftade i en vecka på väg tillbaka från Sverige i Augusti. Det var en otroligt givande och lärorik upplevelse och bilen tog gladerligen emot en hel del stryk utan att klaga.



Drivlina:
1JZ-GTE (non-VVTi)
R154-låda
HKS2835 Turbo
Oljekylare
Eftermarknads ECU (fram tills den blev stulen)
2-way LSD

Chassi:
Helbur
KTS/Cusco-coilovers
Ikeya caster-armar
Spacers i styr-racket för ökat styrutslag

Framtids-planer:
Leta fram ny ECU eftersom det var inbrott i den för ett tag sedan och den blev knyckt.
Annars bara piska den tills något går sönder, fixa, piska, fixa, piska förhoppningsvis.
Senast redigerad av xtimmyx den sön 10 dec 2017, 13:02:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: MR2 AW11+ Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90

Inlägg av Bempa »

Lika imponerad över alla bilar! :thumbup:

Vad gillar du mest? Drift eller grip-körning? Man kan ju ana drifting :lol:

Soarer är ju en bil som jag suktat efter länge, jag tycker den är 80-talet personifierat... Älskar designen på dom..

Chaser JZX100 va väl egentligen bilen som fick upp mina ögon för bilarna borta i Japan, men som du säger idag så är dessa 90-tals prestanda bilar från Japan så himla dyra.. Dom börjar bli mer en investering än leksaker

Jzx90án, har du den ståendes i Japan? Hur funkar det? Vad man hör hör hemma så ska det va brutalt svårt att finna parkeringsplatser i Japan
Sen måste jag fråga, hur fort går det på Ebisu? Ser ut som det går rätt så fort :shock:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
xtimmyx
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 20:20:47
Bilmodell: MR2 AW11
Årsmodell: 1989
PostOrt: Adelaide
Land (Country): Australia

Re: MR2 AW11+ Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90

Inlägg av xtimmyx »

Bempa skrev: lör 25 nov 2017, 21:05:44 Lika imponerad över alla bilar! :thumbup:

Vad gillar du mest? Drift eller grip-körning? Man kan ju ana drifting :lol:

Soarer är ju en bil som jag suktat efter länge, jag tycker den är 80-talet personifierat... Älskar designen på dom..

Chaser JZX100 va väl egentligen bilen som fick upp mina ögon för bilarna borta i Japan, men som du säger idag så är dessa 90-tals prestanda bilar från Japan så himla dyra.. Dom börjar bli mer en investering än leksaker

Jzx90án, har du den ståendes i Japan? Hur funkar det? Vad man hör hör hemma så ska det va brutalt svårt att finna parkeringsplatser i Japan
Sen måste jag fråga, hur fort går det på Ebisu? Ser ut som det går rätt så fort :shock:
Svårt att säga, tycker grip är precis lika kul fortfarande, men dessvärre är den enda banan vi har här inte den roligaste att köra MR2a på så därför har det blivit mer drifting här på sistone. Dock öppnar en ny 8km lång bana här nästa år vilket jag verkligen ser fram emot!

Jajamensan, 90n står I japan, inne på området på Ebisu. Så hyr "parkeringsplats" där för en ganska överkomlig summa. Extremt smidigt då bilen inte behöver fraktas till/från banan. Har också hört att parkeringsplatser framför allt i städerna är helt omöjliga att få tag på till en rimlig peng dock.

Om du syftar på den videon som är filmad på North Course / Kita så vet jag ärligt talat inte, försökte se hastighetsmätaren nu i några klipp men ratten är i vägen mellan 130-160kmh på mätaren så det ligger nånstans där i mellan. Andra banor där är långsammare, men alla är extremt oförlåtande om man åker av. :shock:
xtimmyx
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 20:20:47
Bilmodell: MR2 AW11
Årsmodell: 1989
PostOrt: Adelaide
Land (Country): Australia

Re: MR2 AW11+ Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90

Inlägg av xtimmyx »

På tal om MR2an så hoppade den igång idag för första gången på flera månader med det nya triggerhjulet på veven istället för att använda fördelaren som kamaxelgivare till Megasquirten. Så nu kör jag wasted spark istället för helt individuell tändning men har extremt stabil timing på motorn nu, förut har den alltid vandrat några grader när man kollat med timing lighten.

Ska snygga till lite kabel-dragning nu i veckan och förhoppningsvis åka ut och provköra nån kväll. :D
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: MR2 AW11+ Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90

Inlägg av Bempa »

xtimmyx skrev: sön 26 nov 2017, 12:53:11
Bempa skrev: lör 25 nov 2017, 21:05:44 Lika imponerad över alla bilar! :thumbup:

Vad gillar du mest? Drift eller grip-körning? Man kan ju ana drifting :lol:

Soarer är ju en bil som jag suktat efter länge, jag tycker den är 80-talet personifierat... Älskar designen på dom..

Chaser JZX100 va väl egentligen bilen som fick upp mina ögon för bilarna borta i Japan, men som du säger idag så är dessa 90-tals prestanda bilar från Japan så himla dyra.. Dom börjar bli mer en investering än leksaker

Jzx90án, har du den ståendes i Japan? Hur funkar det? Vad man hör hör hemma så ska det va brutalt svårt att finna parkeringsplatser i Japan
Sen måste jag fråga, hur fort går det på Ebisu? Ser ut som det går rätt så fort :shock:
Svårt att säga, tycker grip är precis lika kul fortfarande, men dessvärre är den enda banan vi har här inte den roligaste att köra MR2a på så därför har det blivit mer drifting här på sistone. Dock öppnar en ny 8km lång bana här nästa år vilket jag verkligen ser fram emot!

Jajamensan, 90n står I japan, inne på området på Ebisu. Så hyr "parkeringsplats" där för en ganska överkomlig summa. Extremt smidigt då bilen inte behöver fraktas till/från banan. Har också hört att parkeringsplatser framför allt i städerna är helt omöjliga att få tag på till en rimlig peng dock.

Om du syftar på den videon som är filmad på North Course / Kita så vet jag ärligt talat inte, försökte se hastighetsmätaren nu i några klipp men ratten är i vägen mellan 130-160kmh på mätaren så det ligger nånstans där i mellan. Andra banor där är långsammare, men alla är extremt oförlåtande om man åker av. :shock:
Kul med ny bana! Vi ska få en ny bana i närheten av mig också, så tänkte prova på bankörning för andra gången i mitt liv i kommande sommar, har kört en gång tidigare vid ett jippo tillsammans med Bridgestone, då fick vi köra Formel Renault :)

Jag tyckte dritingen såg ut som att du hade mera flyt i Soarern faktiskt, men häftigt att ha en bil parkerad på Ebisu, inte ett dugg avis där inte :lol:
Jo jag såg det att det va väldigt oförlåtande, men reflektera inte riktigt över det, jag har ett förflutet som kartläsare inom rallyvärlden. Så har lärt mig att ignorera stora saker nära vägen :-|
xtimmyx skrev: sön 26 nov 2017, 12:56:23 På tal om MR2an så hoppade den igång idag för första gången på flera månader med det nya triggerhjulet på veven istället för att använda fördelaren som kamaxelgivare till Megasquirten. Så nu kör jag wasted spark istället för helt individuell tändning men har extremt stabil timing på motorn nu, förut har den alltid vandrat några grader när man kollat med timing lighten.

Ska snygga till lite kabel-dragning nu i veckan och förhoppningsvis åka ut och provköra nån kväll. :D
Kul!! Hoppas provkörningen går alldeles utmärkt och du får njuta av Toyotas fantastisk 80tal :D
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
xtimmyx
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 20:20:47
Bilmodell: MR2 AW11
Årsmodell: 1989
PostOrt: Adelaide
Land (Country): Australia

Re: MR2 AW11+ Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90

Inlägg av xtimmyx »

Jobbar ganska mycket nu så händer inte så mycket i garaget som jag skulle vilja. Men idag blev det iaf äntligen provkörning av MR2an efter flera månader på pallbockar. Har länge haft strul med signalen för fördelaren till sprutet så gav äntligen upp det och investerade i ett triggerhjul och en hall-sensor. Det blev en ganska kostsam och besvärlig historia men förhoppningsvis behöver jag inte oroa mig mer för det framöver.

Vid provturen konstaterades det att det fortfarande läcker olja från sandwich-adaptern och sannolikt från sumpen också efter att jag behövt "modifiera" den lite för att triggerhjulet inte ska ta i. Även om det ser ballt ut så har nuvarande placering av oljekylaren uppe i huven inte varit så framgångsrik så jag tänkte komma på en bättre lösning till oljekylning och försöka råda bot på oljeläckagen en gång för alla nu framöver.

Prototyp av fäste för givaren på nya motorn som ska i så småningom:
IMG_20171106_203919.jpg
IMG_20171106_203919.jpg (77 KiB) Visad 8782 gånger
Laserskuret slut-resultat:
IMG_20171119_192803.jpg
IMG_20171119_192803.jpg (84.24 KiB) Visad 8782 gånger
Man får vara lite kreativ när man ska kolla tändningen med startmotorn och tjejen inte är hemma:
IMG_20171126_130226.jpg
IMG_20171126_130226.jpg (104.62 KiB) Visad 8782 gånger
Provmonterade mina stålfälgar på Chasern mest på skoj. Ser grymt stekigt ut men de sitter för långt ut för att jag ska våga åka runt med den så tyvärr.
IMG_20171015_143204.jpg
IMG_20171015_143204.jpg (111.75 KiB) Visad 8782 gånger
En vettig diff till Soarern skulle inte skada :wtf:
IMG_20171203_181409.jpg
IMG_20171203_181409.jpg (74.67 KiB) Visad 8782 gånger
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: MR2 AW11+ Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90

Inlägg av Bempa »

Jäklar vad snyggt det vart med laserskuret! :thumbup:

Ja den vart rå Chasern med stålfälgar! Men är dom hårda på bilmodifieringar i Australien? Eftersom du inte vågar köra så?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
xtimmyx
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 20:20:47
Bilmodell: MR2 AW11
Årsmodell: 1989
PostOrt: Adelaide
Land (Country): Australia

Re: MR2 AW11+ Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90

Inlägg av xtimmyx »

Bempa skrev: mån 04 dec 2017, 08:27:26 Jäklar vad snyggt det vart med laserskuret! :thumbup:

Ja den vart rå Chasern med stålfälgar! Men är dom hårda på bilmodifieringar i Australien? Eftersom du inte vågar köra så?
På gott och ont har de inga regelbundna besiktningar här, istället är det polisens jobb att godtyckligt göra flygande besiktningar på bilar de inte gillar (dvs japanska sportbilar). Hjul utanför skärmkanterna är det värsta de vet så åker man runt med det är det lätt att det blir körförbud och en helbesiktning där bilen måste vara i stort sett original.

Åker du däremot runt i en gammal risig Holden med blankslitna däck, krossade glas till samtliga lyktor och bromsar som ingen sett över på 20 år kan du vara lugn. :roll:
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: MR2 AW11+ Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90

Inlägg av Bempa »

xtimmyx skrev:
Bempa skrev: mån 04 dec 2017, 08:27:26 Jäklar vad snyggt det vart med laserskuret! Bild

Ja den vart rå Chasern med stålfälgar! Men är dom hårda på bilmodifieringar i Australien? Eftersom du inte vågar köra så?
På gott och ont har de inga regelbundna besiktningar här, istället är det polisens jobb att godtyckligt göra flygande besiktningar på bilar de inte gillar (dvs japanska sportbilar). Hjul utanför skärmkanterna är det värsta de vet så åker man runt med det är det lätt att det blir körförbud och en helbesiktning där bilen måste vara i stort sett original.

Åker du däremot runt i en gammal risig Holden med blankslitna däck, krossade glas till samtliga lyktor och bromsar som ingen sett över på 20 år kan du vara lugn. :roll:
Lite annorlunda system.. Så har du en vanlig Svensson kärra så kan du åka omkring i 20år med den utan att besikta den?

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
xtimmyx
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 20:20:47
Bilmodell: MR2 AW11
Årsmodell: 1989
PostOrt: Adelaide
Land (Country): Australia

Re: MR2 AW11+ Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90

Inlägg av xtimmyx »

Bempa skrev: lör 09 dec 2017, 07:00:47 Lite annorlunda system.. Så har du en vanlig Svensson kärra så kan du åka omkring i 20år med den utan att besikta den?
Jajamensan det stämmer. Vet inte riktigt hur de tänkte där. Grymt bra om man underhåller sin tokmodifierade sleeper dock.
Skriv svar