MR2 AW11 + Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
xtimmyx
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 20:20:47
Bilmodell: Cressida
Årsmodell: 1978
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sweden

Re: MR2 AW11 + Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90

Inlägg av xtimmyx » sön 17 dec 2017, 14:15:19

Jobbar rätt galna tider nu men har lyckats göra diverse framsteg trots det, framför allt på MR2an:

Jag har lämnat in toppen till en verkstad för att se till att allt sätts ihop som det ska, och jag har tagit av toppen från motorn vars block jag ska sätta den nya toppen på. Den har tidigare suttit i en båt vars klass använder original 4AGE så jag antar att detta är för att man inte skall öppna upp motorn. Hur som helst kändes det som ett bra och symboliskt steg att klippa av den. :)
IMG_20171210_124645.jpg
IMG_20171210_124645.jpg (394.74 KiB) Visad 297 gånger
IMG_20171210_135111.jpg
IMG_20171210_135111.jpg (360.51 KiB) Visad 297 gånger



Bestämde mig också för att försöka bli kvitt olje-läckagen en gång för alla så jag kopplade tillfälligt bort oljekylaren, tätade om oljetråget, och framför allt tog äntligen bort fördelarjäveln och plugga igen hålet i toppen med en av de här. Och nu verkar det som om för första gången i mitt ägande, den inte läcker någon olja! :clap: Lagom till det börjar bli dags att riva ur motor och låda.
FB_IMG_1513515722651.jpg
FB_IMG_1513515722651.jpg (63.24 KiB) Visad 297 gånger



Registreringen på Chasern gick ut här om dagen och jag tänkte jag skulle använda Soarern lite mer så bytte hjul på de två och satte 18"-arna från Chasern på Soarern och flyttade tbx plåtfälgarna till Chasern igen. <3
IMG_20171217_185220.jpg
IMG_20171217_185220.jpg (305.27 KiB) Visad 297 gånger
IMG_20171217_132533-ANIMATION.gif
IMG_20171217_132533-ANIMATION.gif (1.26 MiB) Visad 297 gånger

xtimmyx
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 20:20:47
Bilmodell: Cressida
Årsmodell: 1978
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sweden

Re: MR2 AW11 + Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90

Inlägg av xtimmyx » mån 08 jan 2018, 14:39:29

Nu börjar det hända grejer...

Första gången jag rivit ur en motor själv och det gick faktiskt riktigt smidigt även om det tog en heldag. Hade egentligen tänkt hyra motorlyft men blev ivrig och improviserade fram min egna lösning genom att ta av hjulen bak, och sänka ner bilen så lågt att motorn i princip stod på golvet på några träbitar, sen lossa fästena och hissa upp bilen. Funkade kanon!
IMG_20180107_211943.jpg
IMG_20180107_211943.jpg (296.45 KiB) Visad 258 gånger
IMG_20180107_215638.jpg
IMG_20180107_215638.jpg (383.6 KiB) Visad 258 gånger
IMG_20180107_215616.jpg
IMG_20180107_215616.jpg (357.77 KiB) Visad 258 gånger

Nu ska jag se över vad som kan snyggas till i motorutrymmet samt plocka över massa grejer till den nya maskinen sen ska den förhoppningsvis hitta in i bilen istället.

Upptäckte att främre motorfästet spruckit i chassit så jag behöver hitta någon lösning där dock innan jag petar i den.

Användarvisningsbild
Hornlund
Distriktsansvarig Nord
Inlägg: 745
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: MR2 AW11 + Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90

Inlägg av Hornlund » lör 07 apr 2018, 16:33:55

Blir så avundsjuk på klimatet du emigrerat till, speciellt nu när snön här hemma aldrig tycks vilja försvinna.

Har du hittat något bra knep för motorfästet, när det begav sig för mig fick jag skjuta upp det på framtiden & blev påmind om det nu. Bussningar till hela bilen gick att ordna men inte nya till motorfästena.

Så fint att du fortsätter skämma bort din lilla aw11, även fast du har så många andra läckra kärror.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

/ Mikael, MR2x2 & IS200.

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 3901
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: MR2 AW11 + Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90

Inlägg av Glenn » mån 09 apr 2018, 00:34:28

Plomberingen är (eller var) väl antagligen till för att den har använts i en klass där man då ahr besiktigat motorn och sedan plomberat för att ingen otillåten modifiering ska förekomma, om man bröt plomberingen måste den alltså besiktigas om. (Vilket du skiter fullständigt i :)
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

xtimmyx
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 20:20:47
Bilmodell: Cressida
Årsmodell: 1978
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sweden

Re: MR2 AW11 + Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90

Inlägg av xtimmyx » mån 09 apr 2018, 00:46:39

Hornlund skrev:
lör 07 apr 2018, 16:33:55
Blir så avundsjuk på klimatet du emigrerat till, speciellt nu när snön här hemma aldrig tycks vilja försvinna.

Har du hittat något bra knep för motorfästet, när det begav sig för mig fick jag skjuta upp det på framtiden & blev påmind om det nu. Bussningar till hela bilen gick att ordna men inte nya till motorfästena.

Så fint att du fortsätter skämma bort din lilla aw11, även fast du har så många andra läckra kärror.
Faktum är att det blir flytt hem till Sverige nu i Juni över sommaren åtminstone. Så Chasern och Soarern är båda uppe för försäljning. MR2an dock kommer jag aldrig kunna göra mig av med så den hamnar i förvaring tills jag kommer tillbaka hit eller slår mig ner mer permanent någonstans.
Den är för övrigt igång nu med nya motorn och lådan men har jobbat för mycket för att hinna provköra och mappa ordentligt. Hinner förhoppningsvis med att ta en tur någon kväll i veckan.

Gällande motorfästet kom en kollega som jobbat som svetsare över och svetsade i en plåt för fästet. Såg ut såhär innan jag slängre på färg över det.
IMG_20180219_112809.jpg
IMG_20180219_112809.jpg (99.55 KiB) Visad 89 gånger
Glenn skrev:
mån 09 apr 2018, 00:34:28
Plomberingen är (eller var) väl antagligen till för att den har använts i en klass där man då ahr besiktigat motorn och sedan plomberat för att ingen otillåten modifiering ska förekomma, om man bröt plomberingen måste den alltså besiktigas om. (Vilket du skiter fullständigt i :)
Ja precis, det stämmer. Motorn användes i en båt faktiskt där original bigport var enhets-motorn. :)

Användarvisningsbild
Hornlund
Distriktsansvarig Nord
Inlägg: 745
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: MR2 AW11 + Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90

Inlägg av Hornlund » tis 10 apr 2018, 00:22:42

Se där, så får vi verkligen hoppas att det svenska sommarvädret bjuder till bättre än ifjol så du slipper frysa när du anländer.

Jag missförstod, trodde det var motorkuddarna som torkat ihop & spruckit för dig. Såg ut att ha blivit ordentligt åtgärdat.

Glad över att du sparar den minsta, vi är få som fastnat för dem & problematiken att finna en annan aw11 när behovet på nytt kommer lär bli stort. Jag sitter i ett liknande dilemma, visserligen främst platsbrist & tvungen att flytta min lilla rackare så fort snön tinat undan.

Hoppas att det löser sig & din lilla röda får en trygg plats att vila på.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

/ Mikael, MR2x2 & IS200.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster