Sida 4 av 5

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Postat: fre 24 nov 2017, 11:24:21
av Codriver
Hornlund skrev: tor 23 nov 2017, 12:06:17 Intressant att följa med under vägen till en tävlingsklar bil, finurligt med bilderna för buren. Är reglementet fortfarande så att du kan bli tvungen att sälja bilen om den går som ett skott runt banorna sen?
Det stämmer bra. Priset är i dagsläget 6500:- så jag kommer att förlora pengar. Men alla hobbies kostar. Så resonerar jag.

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Postat: fre 24 nov 2017, 23:08:47
av Codriver
Akter

Nu fick bilen backas in för att jag skulle slippa springa runt den hela tiden när bakänden skulle byggas.
Jag började med att kapa upp baktill för att underrlätta för eventuell riktning.
Bild

Monterade en fyrkantsprofil med samma profil som frontgrinden. Annars fanns liksom inget att fästa bakluckan i. Det blev ganska bra avstånd som motsvarar gummilisten.
Bild

Så svetsades bakluckan fast i profilen och ett par distanser högre upp. Enligt reglerna så får man kapa av och svetsa fast nederdelen av bakluckan på det här sättet. Nackdelen blir en hög lasttröskel som inte Glenning skulle ha gillat. Men det blir stadigare och lättare att rikta om någon skulle missa bromspedalen.
Bild

Här har mer av butiksinredningens hyllor fått sätta livet till. Jag har täckt hålen efter bakljusen.
Bild

Sett lite mer från sidan.
Bild

Här har jag även format plåtar för att täcka avsaknaden av bakre stötfångare.
Bild

En bild till, men saknas det inte något?
Bild

Jo, det gjorde det. Uttag i plåten och så fixa dit ett slutrör. Det är detaljerna som gör det :lol:
Bild

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Postat: lör 25 nov 2017, 08:38:38
av Bempa
Va ju smart det där med bakluckan, sitter överdelen låst med "huvlåspinnar" sedan?

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Postat: tor 30 nov 2017, 19:45:44
av Codriver
Dags att sätta färg på tillvaron

Innan vi kommer till utvändig färgsättning visar jag lite bilder som visar mina lösningar på en del småsaker som måste fungera.
Huvudströmbrytare som man når från förarstolen är obligatorisk men den ska också gå att döda utifrån och då vid framrutan på vänstersidan. Jag använde en chokevajer av universalmodell.
Så lider jag av någon åkomma som gör att jag vill att det ska se hyggligt ut också.
Bild

Plastrutor är bra då de inte går sönder. Det är viktigt att det är rätt plast. Det ska vara polykarbonat och inget annat. Här vet jag att det fuskas massor i sporten men det finns ingen anledning då det inte kostar en förmögenhet. Köper man 1mm vilket är det tunnaste tillåtna kan man klippa med sax vilket gör det enkelt att forma.
Bild

Svårt att se på bilden men det är Corollans original spolarbehållare som jag gjorde en hållare till som placerades på golvet på passagerarsidan.
Bild

Roligt att sätta i nya grejer. Stol och bälte får man ju behålla vid försäljning av bilen så det finns ingen anledning att snåla. Bilen målades vit invändigt förutom golvet som målades grått.
Bild

Även ratten får man nu för tiden behålla. Om man ersätter den med originalratten vid försäljning.
Bild

Så med god kontakt med teknikern som utfärdar vagnboken så gick det alldeles utmärkt.
Bild

Som infödd jämtlänning fick det bli jämtlandsfärgerna på den japanska kvalitetsvagnen.
Bild

Här är den avmaskerad för första gången inne i garaget.
Bild

Nästan klar. Ute i sommarljuset. Lite småsaker som pilar som markerar bogseröglor återstår här. Jag inser att det finns en massa småsaker jag gjort som tagit tid som jag inte fotograferat under arbetet. Som stänkskydd, huvlås, dörrlås mm.
Bild

Fler bilder ute i det fria.
Bild
Bild
Bild

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Postat: fre 01 dec 2017, 08:06:31
av Bempa
:thumbup:

Är det plexiglas i alla rutor utom vindruta?

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Postat: fre 01 dec 2017, 10:32:11
av Glenn
polykarbonat, inte plexi, stor skillnad, polykarbonat är mycket tåligare, man gör exempelvis moppehjälmar i polykarbonat.

Polykarbonat kan ofta kallas lexan eller makrolon, fast det är registrerade varunamn, detsamma gäller iofs plexiglas som egentligen är PMMA (polymetylmetakrylat)

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Postat: fre 01 dec 2017, 10:45:38
av Bempa
Glenn skrev: fre 01 dec 2017, 10:32:11 polykarbonat, inte plexi, stor skillnad, polykarbonat är mycket tåligare, man gör exempelvis moppehjälmar i polykarbonat.

Polykarbonat kan ofta kallas lexan eller makrolon, fast det är registrerade varunamn, detsamma gäller iofs plexiglas som egentligen är PMMA (polymetylmetakrylat)
Sorry my bad, menade såklart polykarbonat eftersom Codriver skrev att han använde det, går fort i hockey ibland vet du ;)

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Postat: fre 01 dec 2017, 12:38:32
av Glenn
Var inte meningen att hacka :)

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Postat: fre 01 dec 2017, 13:09:53
av cheetah1
Den där ser ju inte ut som att den väger nåt.. Ser närmast ut som att du måste vikta ner den så den inte ska sväva iväg när som helst... Skruva inte på värmarn för högt, då får du nog montera flygradio och transponder...

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Postat: fre 01 dec 2017, 15:42:40
av Codriver
Bempa skrev: fre 01 dec 2017, 08:06:31 Är det plexiglas i alla rutor utom vindruta?
Som ni redan har rett ut i tråden är det polykarbonat.

För att svara på den egentliga frågan: Ja, det är plast i alla rutor utom framrutan.
Ska man byta framrutan måste plasten vara minst 3mm och den är rätt repkänslig även om man köper dyrare varianter som ska vara ytbehandlade mot repor. I denna typen av motorsport förekommer det ofta rätt mycket gegga på rutan som då hjälper till att skapa reporna tillsammans med torkarbladen.