Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Codriver »

Eftersom Bempa tyckte att jag skulle skapa en tråd om mitt projekt här på forumet så är det bara att ta tag i det. :D

Bilen är på det stora hela klar men jag kommer att lägga upp info här lite stegvis för att jag ska hinna med att förklara vad jag gjort.

Objektet
En polare erbjöd mig en fin Corolla kombi för en mindre summa pengar. Bilen var skattad, besiktad men hade inte fått för mycket kärlek. Eftersom vi bor i Norrlands inland hade bilen klarat sig mycket bra från rost. Miltalet visade drygt 34800mil. Bilen hade ett förflutet i hemtjänsten i en kommun i Jämtland. Så namnet fick den rätt tidigt i projektet.

Bild
Motorn var den vanliga 4A-FE och bilen var bara framhjulsdriven, vilket passade mig utmärkt. Jag har en Celica ST162 som folkracebil och jag har vidareutvecklat den i flera steg men den får jag ta lite mer om i en annan tråd. En del finns här: http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=41&t=1263 Eftersom den har ballat ur lite kände jag att det var dags att gå tillbaka till lite mer ursprunglig folkrace med inte allt för vilda modifieringar. Det skulle vara intressant att se hur långt en sådan här vagn kan räcka på vanliga mindre tävlingar.

Bild
Jag och min polare tyckte att den gick förvånansvärt bra för att vara på 1,6 liter och då han är duktig på motorstyrning kände vi att det här verkade intressant att sätta tänderna i. Det innebar dock att jag gärna ville ha den kvar så civil och körbar efter gatan som det gick tills dess att vi hade pillat med motorstyrningen. Mer om det i ett senare inlägg.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Codriver »

Dags för Service

Då motorn missade lite vid gaspådrag i mellanregistret misstänkte vi att kanske tändstiften var lite slitna. Och efter att ha kollat i servicehistoriken bland papperen som låg med i bilen kunde jag gissa att iridiumstiften som satt i hade gått långt. Riktigt långt.
Jag köpte billigare "vanliga" tändstift då bilen kanske inte kommer att gå så många tusen mil till.
Tändstiftsgapet ver riktigt stort på de gamla stiften snarare 1,1cm istället för 1,1 mm ;) Kanske inte riktigt så illa men det blev stor skillnad med nya tändstift.
Bild

Det är alltid trevligt att hitta vänliga meddelanden från Toyota bland dokumentationen. Jag kände mig stolt över mitt inköp.
Bild

Flexiröret var dåligt och läkte. Jag rev ner främre röret och måttade in ett universal som jag hade liggandes. Märkligt att det var väldigt nära rätt diameter också. Det övriga avgassystemet fick vara orört så länge. Smidigt med tyst bil när man ska åka runt med den på vägen ett tag.
Bild

Ny kamrem känns alltid bra. Även om denna motorn klarar ett haveri utan ventilsallad så blir jag i alla fall inte ståendes. Dessutom kommer den kanske att plågas mer än tidigare så det är en enkel åtgärd att upprätthålla driftsäkerheten. Bytte även multiremmarna för servo och generator mm.
Bild

Dokumentation är viktigt, så jag såg till att fylla i och märka upp bytet :D
Bild

Eftersom jag har uppnått gubbålder har jag mer och mer förälskat mig i oljekannan. Någon droppe på Toyotas kvalitetsgängor förenklar både montering och eventuell demontering.
Bild

Bromsarna skrapade betänkligt bak och när trumman togs bort konstaterades att det inte fanns någonting kvar alls av backarna. Stål mot stål. Men inga läckage runt hjulcylindrar.
Bild

Eftersom det är en tävlingsbil vi pratar om så fick det bli Brembo :) Farsan hjälpte till att svarva trummorna och det blev riktigt bra med nya backarna. Vi klarade till och med att hålla oss inom maximal diameter på trummorna.
Bild
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Bempa »

Nu inväntar vi resten av historien också :)
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Glenn »

Hehe, jag fixade med en saab och hade problem med att den misstände under laddtryck, och man vet ju att trionic är känsligt på stift, så det första jag gjorde var att köpa nya NGK, när jag tog ur dom gamla så var det för det första fel modell (ett steg för varma), sen var elektroderna helt rundslitna och jag fick in hela bladmåttsatsen i elektrodgapet, så minst 2mm, gissningsvis runt 2.2mm det skulle vara 1.1.. dom där stiften hade nog gått "lite" mer än föreskrivet bytesintervall :)

Efter det så gick bilen hur bra som helst, jag fattar inte att den gick så bra som den gjorde innan, tomgången var hur fin som helst och allt.


Finns även nån tråd här på TCS där nån har problem med sin mammas(?) bil som är svårstartad, sen visar det sej att stiften har gått extremt långt och efter byte så startade den hur snällt som helst :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Codriver »

Inredning

Så var det då dags att börja riva ur inredningen. Mest för att jag skulle kunna komma åt att montera buren men också för att se hur lätt det gick att få bilen.

Jag började längst bak i skåpet. Det fanns en del roliga saker såsom reflexväst från Toyota och en del annat smått och gott.
Dessutom verkar det som om man fått eftermontera lastskydd. Kanske är det enbart för svenska marknaden? Någon som vet om det gjorts här i landet? Det var borrat hål och använt kallgalv runt dessa. Det var en del fästen för det inkluderande remmar som såg ut som de dragöglor man kan köpa som är sydda av bältesmaterial.
Dessutom framgår det ju här att bilen är extremt rostfri.
Bild

Innertaket fick ryka det med när jag ändå var på gång. Här syns en del av lastskyddet. Svartlackerat, borrat och bultat genom golvet.
Bild

Det är i alla fall någon som haft lite bilintresse som ägt bilen någon gång...
Bild

Tjärpappen släppte fantastiskt enkelt. Det gick nästan att plocka bort hela kakorna. Fick hjälpa till lite med slagghacken på några ställen men helt galet för på andra bilar jag pillat med har det här varit väldigt arbetskrävande.
Bild

Lättade lite på luckan till soppapumpen för jag ville använda den sedan i den nya tanken som skulle byggas. Så jag ville mäta lite på den. Silvertejp fick hålla lockat på plats tills dess att jag rev ner tanken.
Bild

Jag behöll kablaget löst för att alla lysen skulle fungera eftersom jag körde bilen till och från verkstan där jag höll på.
Bild

Även railsen med fästen fick sätta livet till. Vikt högt upp är av ondo. ;)
Klippte sönder gamla klistermärken som var vita och täckte hålen med så det inte skulle regna in.
Bild

Min trogna RAV4:a fick agera sopbil.
Bild
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Codriver »

Lättning

Nästa steg i modifieringen blev lättning av kaross. Så klart inom reglerna för vad som är tillåtet.
Under det här bygget blev jag expert på att lossa och återmontera dörrarna. Eftersom jag ville hålla bilen i trafik och jag körde den hem från farsans garage där jag håller till blev det lite av rutin att lossa dörrar, stöka en kväll, montera tillbaka dörrar och sedan åka hem.
Bild

Snyggt med präglad logga på insidan. Sådant man sällan tänker på-
Bild

Det är bara att älska saltfria vägar när man ska hålla på med gamla bilar.
Bild

Så då var första bakdörren klar. Ville inte spara för mycket plåt. Det är onödigt.
Bild

Spände upp rutan med en träbit och kopplade tillbaka trådarna till centrallåset. Då gick det att låsa bilen på nätterna.
Bild

Förardörren måste lämnas orörd vad gäller plåten men den högra får lättas. Men där valde jag att spara krockbalken. Vet inte om det kommer att hjälpa men det kändes bra. :) Inte så ombonat och ganska hög ljudnivå. Men det blir rejsigare så.
Bild

Baktill fanns tunn plåt med konstig tjärpapp som klistrats mot karossen. J-vla skit att få bort men kanske rörde det sig om ett par kilo till. I bästa fall.
Bild

Även bakluckan fick genomgå bantningskur som skulle vara heta nyheter i vilken veckotidning som helst. Snart dags för buren.
Bild
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Bempa »

Vägde du hur mycket du har plockat bort?
Vore ju intressant att veta, mest för skoj bara
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Codriver »

Bempa skrev: tis 31 okt 2017, 07:14:30 Vägde du hur mycket du har plockat bort?
Vore ju intressant att veta, mest för skoj bara
Nej men jag vägde bilen innan bågen monterades. Jag var i alla fall under 980kg då. Men det har ju förändrats efter det. Borde ta mig tid att väga den nu när den är rejsklar. Får bli till våren.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Bempa »

Codriver skrev: tis 31 okt 2017, 07:54:04
Bempa skrev: tis 31 okt 2017, 07:14:30 Vägde du hur mycket du har plockat bort?
Vore ju intressant att veta, mest för skoj bara
Nej men jag vägde bilen innan bågen monterades. Jag var i alla fall under 980kg då. Men det har ju förändrats efter det. Borde ta mig tid att väga den nu när den är rejsklar. Får bli till våren.
:thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Codriver »

Codriver skrev: mån 30 okt 2017, 20:12:41 Lättning

Nästa steg i modifieringen blev lättning av kaross. Så klart inom reglerna för vad som är tillåtet.
Under det här bygget blev jag expert på att lossa och återmontera dörrarna. Eftersom jag ville hålla bilen i trafik och jag körde den hem från farsans garage där jag håller till blev det lite av rutin att lossa dörrar, stöka en kväll, montera tillbaka dörrar och sedan åka hem.
Bild

Snyggt med präglad logga på insidan. Sådant man sällan tänker på-
Bild

Det är bara att älska saltfria vägar när man ska hålla på med gamla bilar.
Bild

Så då var första bakdörren klar. Ville inte spara för mycket plåt. Det är onödigt.
Bild

Spände upp rutan med en träbit och kopplade tillbaka trådarna till centrallåset. Då gick det att låsa bilen på nätterna.
Bild

Förardörren måste lämnas orörd vad gäller plåten men den högra får lättas. Men där valde jag att spara krockbalken. Vet inte om det kommer att hjälpa men det kändes bra. :) Inte så ombonat och ganska hög ljudnivå. Men det blir rejsigare så.
Bild

Baktill fanns tunn plåt med konstig tjärpapp som klistrats mot karossen. J-vla skit att få bort men kanske rörde det sig om ett par kilo till. I bästa fall.
Bild

Även bakluckan fick genomgå bantningskur som skulle vara heta nyheter i vilken veckotidning som helst. Snart dags för buren. Edit: fel bild, men nu är det fixat.
Bild
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Skriv svar