P_Lindbloms Toyota Yaris Turbo -04
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: ons 01 sep 2010, 11:11:10
- Bilmodell: Lexus IS 250 & Yaris Turbo
- Årsmodell: 2008
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
Re: P_Lindbloms Toyota Yaris Turbo -04
De gamla trötta halogen-strålkastarna ville jag göra något åt. Jag har projektorkonverterat bilar åt kompisar tidigare och bestämde mig för att göra samma sak med min bil. Här är en bunt med bilder från en guide jag gjorde.
Det är inte tillåtet att xenonkonvertera halogenstrålkastare. Det krävs dessutom automatisk nivåreglering och högtrycksspolare. Att montera xenonlampor i reflektorstrålkastare avsedda för halogen är dumt. Det gjorde jag på min IS200 och tyckte då att det var en bra idé. Problemet är att ljuset från en xenonlampa inte kommer från samma ställe som på en halogenlampa, vilket innebär att ljuskällan hamnar fel i förhållande till reflektorn. Resultatet blir en diffus och mycket stark ljusbild som både försämrar sikten för dig som förare och som bländar mötande trafikanter.
Vad jag gjorde på yarisen var att montera bixenon-projketorlinser. Dessa ger en ljusbild som är betydligt skarpare och mindre bländande än originalutförandet. Det är fortfarande inte tillåtet, men det är i alla fall ett sätt att förbättra sikten utan att störa medtrafikanterna.
Efter att ha fotat ljuset från mina ombyggda strålkastare for jag ned till vattnet i Strängnäs och experimenterade lite med slavblixtar.
Det är inte tillåtet att xenonkonvertera halogenstrålkastare. Det krävs dessutom automatisk nivåreglering och högtrycksspolare. Att montera xenonlampor i reflektorstrålkastare avsedda för halogen är dumt. Det gjorde jag på min IS200 och tyckte då att det var en bra idé. Problemet är att ljuset från en xenonlampa inte kommer från samma ställe som på en halogenlampa, vilket innebär att ljuskällan hamnar fel i förhållande till reflektorn. Resultatet blir en diffus och mycket stark ljusbild som både försämrar sikten för dig som förare och som bländar mötande trafikanter.
Vad jag gjorde på yarisen var att montera bixenon-projketorlinser. Dessa ger en ljusbild som är betydligt skarpare och mindre bländande än originalutförandet. Det är fortfarande inte tillåtet, men det är i alla fall ett sätt att förbättra sikten utan att störa medtrafikanterna.
Efter att ha fotat ljuset från mina ombyggda strålkastare for jag ned till vattnet i Strängnäs och experimenterade lite med slavblixtar.
Senast redigerad av P_Lindblom den tor 07 apr 2022, 19:08:25, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: ons 01 sep 2010, 11:11:10
- Bilmodell: Lexus IS 250 & Yaris Turbo
- Årsmodell: 2008
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
Re: P_Lindbloms Toyota Yaris Turbo -04
De bakre dimljusen såg lite trötta ut. I många har hade jag haft en tube med Meguiars ScratchX som inte gjort någon skillnad på någonting jag använt den till, men i det här fallet gjorde den nytta.
Jag bytte ut halogenlamporna i taket, mot LED-varianter.
På bakre stötfångaren fanns någon form av klister som förmodligen hållit ett lastskydd på plats en gång i tiden. Detta var fruktansvärt jobbigt att avlägsna. Inga medel bet på det och eftersom ytan hade stelnat fick jag bara loss smulor. Det slutade med att jag i princip fick hyvla bort limresterna med hjälp av ett litet bändverktyg av plast. Det tog några timmar, men resultatet blev betydligt bättre.
Kupéfilter är något jag ofta köper till bilar, men aldrig orkar ta reda på hur och var de ska monteras. I yarisen var det busenkelt att byta ut filtret och det behövdes.
Regskyltbelysningen byttre jag ut mot LED.
Jag monterade en laddtrycksmätare för att kontrollera att turbon laddade så mycket som den skulle, dvs. 0,5bar. Det gjorde den.
Eftersom sambon var sugen på att börja pendla med bilen ville jag se till att allt var i bra skick. Nya fjädrar, bromsskivor och bromsbelägg inhandlades.
Jag tog fram stålborsten och började borsta de delar som inte skulle bytas ut.
Samt min arm.
Före.
Efter.
Med bilen på pallbockar var det smidigt att byta ut fjädrarna.
Även bakbromsarna fick sig ett lyft.
Innan jag släppte ned bilen på backen igen bytte jag slutligen krängningshämmarstagen. De hade gjort sitt och lite till.
Med bilen på backen fick jag gräva lite för att få ut domkraften. Den blev lite lägre än jag önskade, men det fick duga. Efter en hjulinställning hos Toyota gick bilen som ett strykjärn.
För att ytterligare försäkra mig om att turbon inte läckte olja till turbinhuset svängde jag förbi bilprovningen och lånade deras avgasmätare. Värdena var finfina!
Jag bytte ut halogenlamporna i taket, mot LED-varianter.
På bakre stötfångaren fanns någon form av klister som förmodligen hållit ett lastskydd på plats en gång i tiden. Detta var fruktansvärt jobbigt att avlägsna. Inga medel bet på det och eftersom ytan hade stelnat fick jag bara loss smulor. Det slutade med att jag i princip fick hyvla bort limresterna med hjälp av ett litet bändverktyg av plast. Det tog några timmar, men resultatet blev betydligt bättre.
Kupéfilter är något jag ofta köper till bilar, men aldrig orkar ta reda på hur och var de ska monteras. I yarisen var det busenkelt att byta ut filtret och det behövdes.
Regskyltbelysningen byttre jag ut mot LED.
Jag monterade en laddtrycksmätare för att kontrollera att turbon laddade så mycket som den skulle, dvs. 0,5bar. Det gjorde den.
Eftersom sambon var sugen på att börja pendla med bilen ville jag se till att allt var i bra skick. Nya fjädrar, bromsskivor och bromsbelägg inhandlades.
Jag tog fram stålborsten och började borsta de delar som inte skulle bytas ut.
Samt min arm.
Före.
Efter.
Med bilen på pallbockar var det smidigt att byta ut fjädrarna.
Även bakbromsarna fick sig ett lyft.
Innan jag släppte ned bilen på backen igen bytte jag slutligen krängningshämmarstagen. De hade gjort sitt och lite till.
Med bilen på backen fick jag gräva lite för att få ut domkraften. Den blev lite lägre än jag önskade, men det fick duga. Efter en hjulinställning hos Toyota gick bilen som ett strykjärn.
För att ytterligare försäkra mig om att turbon inte läckte olja till turbinhuset svängde jag förbi bilprovningen och lånade deras avgasmätare. Värdena var finfina!
Senast redigerad av P_Lindblom den tor 07 apr 2022, 19:09:07, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: ons 01 sep 2010, 11:11:10
- Bilmodell: Lexus IS 250 & Yaris Turbo
- Årsmodell: 2008
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
Re: P_Lindbloms Toyota Yaris Turbo -04
Vindrutan var rejält blästrad och repig, så den lät jag byta. Jag gillar inte att lämna ifrån mig bilar för att få dem reparerade på något sätt, men vindrutor har jag ännu inte lärt mig byta. Jag blev i alla fall helnöjd med resultatet.
Gamla rutan.
Nya rutan.
Bonusbild på den härliga solnedgången.
Gamla rutan.
Nya rutan.
Bonusbild på den härliga solnedgången.
Senast redigerad av P_Lindblom den tor 07 apr 2022, 19:09:43, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: ons 01 sep 2010, 11:11:10
- Bilmodell: Lexus IS 250 & Yaris Turbo
- Årsmodell: 2008
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
Re: P_Lindbloms Toyota Yaris Turbo -04
Jag fick mindre och mindre tid att lägga på bilen, men när jag kunde fortsatte jag med att fräscha upp detaljer här och där. Returbilen fick in en Yaris med bara 4000 mil på mätaren. För 200kr fick jag en ratt som var i betydligt bättre skick än den gamla.
Det blev även en uppsättning hjulmuttrar. De var skitiga och dana, men det fixade jag med lite avfettning och en tandborste.
De gamla muttrarna såg riktigt tråkiga ut.
Det blev även en uppsättning hjulmuttrar. De var skitiga och dana, men det fixade jag med lite avfettning och en tandborste.
De gamla muttrarna såg riktigt tråkiga ut.
Senast redigerad av P_Lindblom den tor 07 apr 2022, 19:10:01, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: ons 01 sep 2010, 11:11:10
- Bilmodell: Lexus IS 250 & Yaris Turbo
- Årsmodell: 2008
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
Re: P_Lindbloms Toyota Yaris Turbo -04
Nattbilder på bilen i sitt dåvarande skick.
Senast redigerad av P_Lindblom den tor 07 apr 2022, 19:10:18, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: ons 01 sep 2010, 11:11:10
- Bilmodell: Lexus IS 250 & Yaris Turbo
- Årsmodell: 2008
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
Re: P_Lindbloms Toyota Yaris Turbo -04
Det sista jag bytte på bilen var strålkastarna. Mina omgjorda var förvisso bättre, men för att kunna besikta bilen krävdes originalstrålkastare, så jag köpte en ny uppsättning från Tyskland. Efter besiktningen monterade aldrig tillbaka xenon-strålkastarna igen. Jag gillade originalstuket och projektorlinserna flyttades till en annan bil.
Senast redigerad av P_Lindblom den tor 07 apr 2022, 19:10:35, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: ons 01 sep 2010, 11:11:10
- Bilmodell: Lexus IS 250 & Yaris Turbo
- Årsmodell: 2008
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
Re: P_Lindbloms Toyota Yaris Turbo -04
Här är sista bilden jag tog på bilen, på tågstationen i Strängnäs den 30 april 2017, strax innan dess nya ägare anlände och körde hem bilen till Malmö.
Bilen var fantastiskt trevlig att köra och att meka med. Både jag och min sambo saknar den, men eftersom jag hade min IS 250 att pendla med och hon pluggar valde vi att byta ut den mot en snålare Yaris som inte vill ha 98 oktan. Det är inte omöjligt att jag skaffar en till Yaris turbo en vacker dag.
Bilen var fantastiskt trevlig att köra och att meka med. Både jag och min sambo saknar den, men eftersom jag hade min IS 250 att pendla med och hon pluggar valde vi att byta ut den mot en snålare Yaris som inte vill ha 98 oktan. Det är inte omöjligt att jag skaffar en till Yaris turbo en vacker dag.
Senast redigerad av P_Lindblom den tor 07 apr 2022, 19:10:52, redigerad totalt 1 gånger.
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: P_Lindbloms Toyota Yaris Turbo -04
Kul att du la upp den här
Det är riktigt fräna småbilar det där.
Hur gör man för att få så fina bilder?
Det är riktigt fräna småbilar det där.
Hur gör man för att få så fina bilder?
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1874
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: P_Lindbloms Toyota Yaris Turbo -04
Kul o se att fler förstått det där med retrofit av reflektor. Jag bytte projektorer i mina ebay strålkastare på Tundran, valde dock en modell med D2 sockel för att kunna köra med kvalitetslampor i, jag kör Osram Cool Blue Intense 5500k. Dock körde jag halogen på besiktningen, löste det genom att montera i en H1 adapter från NBB225 extraljus
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Pay User
- Inlägg: 209
- Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Östersund
- Land (Country): Sverige
- Ort: Östersund
Re: P_Lindbloms Toyota Yaris Turbo -04
Roligt att få följa och jag gillar verkligen noggrannheten i det du gör.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe