Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10

Inlägg av Bempa »

Ja det är en jättehärlig bil, jag är imponerad över chassit i dom. Fin väghållning i kombination med fin komfort.
Steg 1 är att återställa den så den känns frisk igen. Så den fungerar så som det är tänkt. Det här med kina coilovers som studsar över hela vägen och svetsad differential som bryter och tuggar är inte min grej riktigt.

När den sedan är återställd till original och man ser att allt fungerar som det ska får man se vad som händer. Hade vart roligt med Bilstein/Koni , lamelldifferential, mer effekt o.s.v men men får se om jag någonsin kommer ta det steget.

Men är tyvärr lite stiltje just nu på bilar då det fokuseras på ett garagebygge som prio 1.

Den har gått långt denna "pärla" 27k mil.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10

Inlägg av Glenn »

Den största anledningen att IS200 är struken från min lista över potentiella bilar är att den är så fruktansvärt trött, har aldrig kört en IS300, men dom är säkert bättre, tyvärr brukar dom ju vara mycket dyrare, och alla svenksålda är väl med senilsticka ? (automatlåda)

Annas gillar jag dom.. Finns flera lexusar jag gillar också, men alla går bort på gruynd av senilstickan, IS är ju den enda som sålts med manuell i sverige. (och europa ?)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10

Inlägg av Bempa »

Glenn skrev: fre 27 okt 2017, 10:06:20 Den största anledningen att IS200 är struken från min lista över potentiella bilar är att den är så fruktansvärt trött, har aldrig kört en IS300, men dom är säkert bättre, tyvärr brukar dom ju vara mycket dyrare, och alla svenksålda är väl med senilsticka ? (automatlåda)

Annas gillar jag dom.. Finns flera lexusar jag gillar också, men alla går bort på gruynd av senilstickan, IS är ju den enda som sålts med manuell i sverige. (och europa ?)

Ja den är trött rent motormässigt! Inte alls passande för chassit. Det va bara USA som fick IS300 med manuell låda, Ja nog är IS den enda som sålts med manuell växellåda. Va samma visa på xe20, där va det bara 250 som hade manuell låda.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10

Inlägg av Glenn »

Jäkligt synd, jag älskar lexus SC, och den finns ju med manuell låda (och turbosexa) i japan (soarer), men vad får vi i europa, auto9matlåda och bränsleoptimerad V8.. whyyy..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10

Inlägg av Bempa »

Glenn skrev: lör 28 okt 2017, 11:57:41 Jäkligt synd, jag älskar lexus SC, och den finns ju med manuell låda (och turbosexa) i japan (soarer), men vad får vi i europa, auto9matlåda och bränsleoptimerad V8.. whyyy..
Haha ja säg det, dom pissar på oss :lol:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10

Inlägg av Hornlund »

XE10 is the new AE92, så går det när rollapojkarna blir till äldre gubbar.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10

Inlägg av Bempa »

XE10 is the new AE92, så går det när rollapojkarna blir till äldre gubbar.
Hehe ja lite så :clap:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Overboost
Inlägg: 211
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 00:14:07
Bilmodell: Rav4 (XA20)
Årsmodell: 3
PostOrt: ENSKEDE
Land (Country): Sverige

Re: Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10

Inlägg av Overboost »

Bempa skrev: fre 27 okt 2017, 08:03:05 Ja det är en jättehärlig bil, jag är imponerad över chassit i dom. Fin väghållning i kombination med fin komfort.
Steg 1 är att återställa den så den känns frisk igen. Så den fungerar så som det är tänkt. Det här med kina coilovers som studsar över hela vägen och svetsad differential som bryter och tuggar är inte min grej riktigt.

När den sedan är återställd till original och man ser att allt fungerar som det ska får man se vad som händer. Hade vart roligt med Bilstein/Koni , lamelldifferential, mer effekt o.s.v men men får se om jag någonsin kommer ta det steget.

Men är tyvärr lite stiltje just nu på bilar då det fokuseras på ett garagebygge som prio 1.

Den har gått långt denna "pärla" 27k mil.

Det förstår jag, blir ett jäkligt trevligt garage. Är sugen själv på att bygga ett riktigt sådant! :mrgreen:

Jag håller med, få den så original som möjligt för att sedan styva till den! Det är synd att ett turbokit kostar så mycket som det gör, rak turbokonverterad sexa på ca. 220 hk och manuell låda är inte fel i denna bil. :thumbup:

Om man inte föredrar 300 med automatlåda och sugmotor, har nämligen kört en sådan och jag tycker att den är väldigt trevlig!
Toyotor i ägo: XA20 (2004), E120 (2002), XP10 (2004)
Andra fordon i ägo: Crescent 1189, Piet Hein Sloep 620

Gentlemen spottar inte.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10

Inlägg av PierreW »

Overboost skrev: mån 20 nov 2017, 23:49:28
Bempa skrev: fre 27 okt 2017, 08:03:05 Ja det är en jättehärlig bil, jag är imponerad över chassit i dom. Fin väghållning i kombination med fin komfort.
Steg 1 är att återställa den så den känns frisk igen. Så den fungerar så som det är tänkt. Det här med kina coilovers som studsar över hela vägen och svetsad differential som bryter och tuggar är inte min grej riktigt.

När den sedan är återställd till original och man ser att allt fungerar som det ska får man se vad som händer. Hade vart roligt med Bilstein/Koni , lamelldifferential, mer effekt o.s.v men men får se om jag någonsin kommer ta det steget.

Men är tyvärr lite stiltje just nu på bilar då det fokuseras på ett garagebygge som prio 1.

Den har gått långt denna "pärla" 27k mil.

Det förstår jag, blir ett jäkligt trevligt garage. Är sugen själv på att bygga ett riktigt sådant! :mrgreen:

Jag håller med, få den så original som möjligt för att sedan styva till den! Det är synd att ett turbokit kostar så mycket som det gör, rak turbokonverterad sexa på ca. 220 hk och manuell låda är inte fel i denna bil. :thumbup:

Om man inte föredrar 300 med automatlåda och sugmotor, har nämligen kört en sådan och jag tycker att den är väldigt trevlig!
Innan jag köpte min IS300 SportCross så hade jag bara kört IS200, och satan vilken skillnad det är,
nästan en skam o sälja en såpass välbyggd och körglad bil med 2 litaren i.

Den 5stegade automaten växlade helt steglöst, och var rapp och snabb i växlingarna i manuella läget, då gick även lockupen i på alla växlar, så om man busade blev det nästan som att köra manuell, var inga problem att hänga ut bakänden i rondellerna trots avsaknaden av LSD.

Varje gång jag besiktade så frågade dom vart turbon sitter, så det skulle nog inte vara nått problem att besikta med om du blir sugen på ett byte eller konvertering.

Jag hade sänkningssats och hårdare stötdämpare på min, men den upplevdes ändå komfortabel vid långkörning, jag körde många resor mellan Borås och Åmål sena helgkvällar och den låg verkligen som ett strykjärn på vägen när man körde 1-2km/t för fort ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10

Inlägg av Bempa »

Ja verkligen synd på lilla sexan att den ska vara så personlighetslös. blir inte bättre av den där usla fördröjningen i gasspjället.
Det här med motorn har ju funderas på fram å tillbaka, men först så ska bilen komma iordning :D
Sen får man se vad man tar sig för ;)

Har nog egentligen det mesta för att återställa den till brukbart skick, dörrar och tröskel ligger och väntar på montering.
Samt en vanlig standard öppen differential ligger och väntar på motnering

Det jag saknar är kompletta standard fjäderben och en standard baklucka.
Så är det någon som har det ligger i något förråd så hojta till :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar