Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10

Inlägg av Glenn »

..Och sen gör du 2JZ-GTE konverteringen ? :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10

Inlägg av Bempa »

Haha faktum är att jag är inte så imponerad av 2jz-gte, eller jo det är jag att den pallar med så sjukt mycket effekt. Men jag behöver inte ha så mycket effekt och då finns det lämpligare (läs mera bang for the buck) motorer. En 2jz är en ganska tung och dyr klump. Så det lockar helt klart mera med en 3uzfe som väger mindre, låter fränare, kostar mindre och snarlik effekt i standardutförande.. :D
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10

Inlägg av Glenn »

FE och ingen turbo är väl dess nackdelar.

Sen är den väl lite haövdyr fortfarande ? 1UZ-FE kan man ju få billigt, men den är ju inte lika kul.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10

Inlägg av Bempa »

Glenn skrev: tis 21 nov 2017, 09:56:59 FE och ingen turbo är väl dess nackdelar.

Sen är den väl lite haövdyr fortfarande ? 1UZ-FE kan man ju få billigt, men den är ju inte lika kul.

Yes FE är ju en nackdel, men ingen turbo är ingen nackdel för mig då jag inte alls skulle vilja ha massvis med hästkrafter, jag tycker mera om sugmotorer. Men turbo funkar ju också såklart och dom har sin charm dom med. Men jag är lite mera fascinerad av sugmotorer

En 3uz verkar man kunna få tag på i runda slängar ca 15k. Så det är fortfarande billigare än 2jz,
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10

Inlägg av Glenn »

Fördelen med turbo är ju att man lätt kan höja effekten rejält utan att det märks.. sugmotorhästar är alltid dyra.

Det kan ju exempelvis vara en fördel om man ska göra ett legalt motorbyte och måste hålla sej under 20/10%-gränserna.

En klassiker är ju saabs motorer där man kan använda en 2.0l 150hk lättrycksturbo på pappret, som man sen byter programvara på och har typ 250hk, lite mer osynligt meck och du är uppe på över 300.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10

Inlägg av Bempa »

Yes absolut håller med, det är en stor fördel just den biten med turbo. Lite där charmen med turbomoterer ligger, men jag är fortfarande torsk på vrålande sugmotor :lol:

Jag har kollat lite med SFRO och det är genomförbart att att få en IS200 registrerad med 3uz... Men ska man göra det godkänt för gatan så börjar det bli mycket pengar i och med att man måste byta komplett bakvagn och växellåda tillsammans med komplett bromssystem.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10

Inlägg av Hornlund »

Ja drömmarna om en IS450 går i stöpet av kostnadstekniska skäl, svårt att inte motivera inköp av en stilren gubbkeps & köra en LS eller GS istället. Men det vore en underbar bil, inte för inte att Lexus själva gjorde ett koncept i början av tjugohundratalet.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar