MR2 NA-Turbo 91

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarvisningsbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 94
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink » fre 27 apr 2018, 00:35:19

COP coil on plug tändsystem installerat
Bild

Användarvisningsbild
Bempa
Vice Ordförande
Inlägg: 846
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av Bempa » fre 27 apr 2018, 09:10:46

Vad kör du för spolar?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ST165 3sgte Brum Brum
ST165 3sgte Reservdelsbil/Delar säljes
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson

Användarvisningsbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 94
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink » fre 27 apr 2018, 14:08:41

Bempa skrev:
fre 27 apr 2018, 09:10:46
Vad kör du för spolar?
Korta modellen av VAG spole

Sebastian
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 09:48:56
Bilmodell: Supra MKIII
Årsmodell: 1989
PostOrt: Norrköping

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av Sebastian » fre 27 apr 2018, 14:22:05

jag kör samma spolar är mycket nöjd

Användarvisningsbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 94
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink » sön 29 apr 2018, 11:46:55

Justerbara kamdrev installerade
Bild

Användarvisningsbild
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3404
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av cheetah1 » sön 29 apr 2018, 15:05:52

Tveksam färgmatchning... ;)
BMW F650GS -01 - Min leksak
Subaru Outback CNG -14 - Min brukis
Toyota Avensis -04 - Mammas brukis
Hobby 650FSe/Fiat Ducato 2,8 idTD -99 - Vår husbil
Tidigare: Honda MT5 -91, Toyota Celica -77, Toyota Camry -88, Volkswagen Vento -99, Toyota Carina -72, Toyota RAV4 -01, Subaru Legacy -11, Subaru Legacy -06, Nissan Micra -98, Skoda Octavia -05

Användarvisningsbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 94
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink » sön 29 apr 2018, 15:17:13

cheetah1 skrev:
sön 29 apr 2018, 15:05:52
Tveksam färgmatchning... ;)
Haha man ser inte ens kamdreven med kåpan av om man inte viker sig dubbel över mottorummet :lol:

Kommer ändå köra med kåpan på för det dammar in så mycket vägdamm annars :)

Användarvisningsbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 94
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink » mån 07 maj 2018, 22:16:51

Var in på GZ igen den 4e och det gick mestadels bra, tändsystemet funkar bra, T-ViS strulade dock över 1.3 bar, spjällen verkade inte öppna sig fullt vid det trycket så vi fick sätta den på 1,1 bar laddtryck just nu, ska göra om det lite grand.

Verkade också få en aning ventilsläpp över det trycket så har skickat efter hårdare ventilfjädrar nu. Vill inte riskera att rassla ventiler, originalfjädrarna var ganska mjuka när jag kände på dem så borde bytt redan då.

Nu får jag fundera lite på om jag ska byta fler delar på en gång, typ kamaxlar, insug, turbo, går rätt fort att byta bara man kommer igång :)


Fick 339WHP på 1.5 bar och han tyckte att man kan nog klämma ut omkring 1,7 och 350WHP innan turbon blir för lastad. Började bli hög EGT och IAT redan då.

Nytt grenrör är på väg, original ska fungera ok enligt många men jag fick en bra deal och lite bättre flöde skadar nog inte.

Bild

Nu ser kurvorna bättre ut och drar över 7000rpm, här är vid 1.1bar som den går nu
Bild

Användarvisningsbild
Larco
Inlägg: 973
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av Larco » sön 13 maj 2018, 16:29:07

Bilen såg fin ut det lilla jag såg på träffen. Vad är det för turbo du har?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd

Användarvisningsbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 94
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91 Motorras #1

Inlägg av MartZink » mån 14 maj 2018, 00:54:44

Garrett GT2871R

Bild
Bild
Bild

kul så länge det varade

Bild

Bild

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster