Sida 4 av 17

Re: MR2 NA-Turbo 91

Postat: tis 14 nov 2017, 08:10:28
av Bempa
Ja det va inte så upphetsande innan, ser betydligt bättre ut nu :thumbup:

Re: MR2 NA-Turbo 91

Postat: tis 28 nov 2017, 22:07:49
av MartZink
insugslufttemperaturgivare, sitter istället för kallstartsspridaren
Bild
Bild

Ny thermos
Bild

Lätt svänghjul och 6 puck fjädrad koppling
Bild

Rostfri bakom tanken
Bild

Måste polera slutdämparen
Bild

Motorpaket redo
Bild

Re: MR2 NA-Turbo 91

Postat: ons 29 nov 2017, 07:08:34
av Bempa
Den såg fräsch ut undertill!! :thumbup:

Re: MR2 NA-Turbo 91

Postat: ons 29 nov 2017, 21:51:59
av MartZink
Ja den är i väldigt bra skick under, knappt ytrost, jätteskönt och en av anledningen att jag köpte den. :)

Re: MR2 NA-Turbo 91

Postat: sön 03 dec 2017, 20:42:54
av MartZink
Motor i :)

Bild

Re: MR2 NA-Turbo 91

Postat: mån 04 dec 2017, 08:11:30
av Bempa
Haha va fan, det går så jävla fort :D :thumbup: Så jävla kul att se :D

Re: MR2 NA-Turbo 91

Postat: mån 15 jan 2018, 00:04:24
av MartZink
Datorboxen fungerar
Bild

Nya slangar fram
Bild

Lindat
Bild

Gjorde en ny plåt eftersom min saknades
Bild

Avgassystem på. synd att bakre rostfria delen har rostat så mycket.
Bild

Re: MR2 NA-Turbo 91

Postat: lör 20 jan 2018, 12:30:53
av Larco
Mycket vackert motorbygge måste jag säga! 😊

Ang. Kamaxel timingen så är det vanligt att man justerar den några grader på gen2 motorn som en uppgradering. Något Toyota faktist gjorde ifrån fabrik på gen3 motorn.

Re: MR2 NA-Turbo 91

Postat: lör 20 jan 2018, 14:17:07
av kribbe
Mycket trevligt bygge att följa.

Får man fråga vad för tempgivare du satte på insuget? Och vad du har/ska koppla den till.
Har haft planer på att sätta en tempgivare nånstans för att se hur kall/varm insugsluften är.

Re: MR2 NA-Turbo 91

Postat: ons 24 jan 2018, 05:35:12
av MartZink
Larco skrev: lör 20 jan 2018, 12:30:53 Mycket vackert motorbygge måste jag säga! 😊

Ang. Kamaxel timingen så är det vanligt att man justerar den några grader på gen2 motorn som en uppgradering. Något Toyota faktist gjorde ifrån fabrik på gen3 motorn.
Jaså det visste jag inte, dock ska dessa vara gen2 3S-GE kammar och inte gen2 3S-GTE. Googlade var som stod på kammarna men hittade inte mycket om det hela. får ta och leka med timingen senare.

Mätte upp lyftet och nockarna ser man har större volym än ett annat par gen2 kammar så jag antar jag gjort rätt och satt i 3S-GE
kribbe skrev: lör 20 jan 2018, 14:17:07 Mycket trevligt bygge att följa.

Får man fråga vad för tempgivare du satte på insuget? Och vad du har/ska koppla den till.
Har haft planer på att sätta en tempgivare nånstans för att se hur kall/varm insugsluften är.
Tempgivaren är en vanlig GM style som är vanlig som eftermarknadsenhet, följde med vid sidan om bilen. Den är kopplad in på tempgivarkretsen vid luftmassemätarkontakten, går sen in till ECUn.


Dragit runt motorn och fått upp oljetryck, inga läckage förutom ena packboxen till drivaxel, ny på G.

Dock gick det runt trögre och trögre och trögre tills det nöp ihop totalt. Hmm. kändes skumt i kopplingen.

Tar bort inspektionsluckan, spån.
Bild

Ner igen
Bild
Bild
Bild

Tryckplatta har tagit i växellådan, bara någon tiondel
Bild

3 punkter som var förhöjda och smetade i
Bild

Slipade ner förhöjningar och putsade av växellådan lite grand
Bild
Bild

Antingen är det tryckplattan som är lite för fet eller så är det svänghjulet som är har för mycket utstick. Nu ska det nog fungera iallafall.