MR2 NA-Turbo 91

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 3997
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av Glenn » mån 25 jun 2018, 01:11:59

Bättre med 3S-block iofs, att 5S skulle vara bättre är väl en ren myt baserat på att folk jämför gamla 3S-block med 2-3 generationer nyare 5S-block trots att senare 3S-block är förstärkta på samma sätt. ..5S-blocken har ju dock fördelen att dom är mycket enklare att hitta av nyare generationer då dom satt i svenssonbilar som såldes här.
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Användarvisningsbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink » mån 25 jun 2018, 14:59:01

Glenn skrev:
mån 25 jun 2018, 01:11:59
Bättre med 3S-block iofs, att 5S skulle vara bättre är väl en ren myt baserat på att folk jämför gamla 3S-block med 2-3 generationer nyare 5S-block trots att senare 3S-block är förstärkta på samma sätt. ..5S-blocken har ju dock fördelen att dom är mycket enklare att hitta av nyare generationer då dom satt i svenssonbilar som såldes här.
Jaså, så pass. Då känns det redan lite bättre, vi får hoppas på det bästa. :)

Nya pumpen kom idag så nu kan resten av motorn byggas ihop. det blev en 5s pump som har lite större rotor, vet inte om det hjälper eller stjälper med mer oljeflöde men när det var samma pris så fick det bli denna.

Bild

Användarvisningsbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink » tis 26 jun 2018, 22:43:09

Pump och resten monterat

Bild

Sumpat

Bild

Komplett, väntar nu på avgasgrenrör (ebay), får se hur kvaliten är, är det junk så bygger jag eget, har skaffat topplocksfläns och delar hade jag sedan innan.

Bild

Användarvisningsbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink » lör 07 jul 2018, 14:58:54

Bil inne och tvättad

Bild

Grenrör bearbetat och passar ok nu

Bild

Allt ihop och redo att stoppas i

Bild

Bild

Användarvisningsbild
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3474
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av cheetah1 » lör 07 jul 2018, 16:01:05

Som du jobbar! :shock:
BMW F650GS -01 - Min leksak
Subaru Outback CNG -14 - Min brukis
Toyota Avensis -04 - Mammas brukis
Hobby 650FSe/Fiat Ducato 2,8 idTD -99 - Vår husbil
Tidigare: Honda MT5 -91, Toyota Celica -77, Toyota Camry -88, Volkswagen Vento -99, Toyota Carina -72, Toyota RAV4 -01, Subaru Legacy -11, Subaru Legacy -06, Nissan Micra -98, Skoda Octavia -05

Användarvisningsbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink » lör 07 jul 2018, 23:37:57

Motorpaket monterat, nu bara att fixa allt annat.

Bild

Användarvisningsbild
amby
Pay User
Inlägg: 808
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av amby » sön 08 jul 2018, 09:29:12

Rasande tempo får man allt säga. Hoppas allt går bra nu :thumbup:

Användarvisningsbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink » tor 12 jul 2018, 00:03:47

Nackdelen med storturbo att den tar i lite här och där, fick göra nya rör till kopplingen för att få plats, drog rören bakvägen under det hela istället för att ligga ovanför nu funkar det.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink » lör 14 jul 2018, 03:25:57

Testade på att tona några rutor, blev helt ok, blir så bedrövligt hett i bilen.

Bild

Bild

Trevlig helg

Bild

Sebastian
Inlägg: 64
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 09:48:56
Bilmodell: Supra MKIII
Årsmodell: 1989
PostOrt: Norrköping

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av Sebastian » lör 14 jul 2018, 10:45:13

Snyggt jobbat men man kör ju targa av!
Bästa som finns på sommaren glida med supran utan targa 8-)
Men suprans targa är ju plåt så den blir inte så varm.

Skriv svar