MR2 NA-Turbo 91

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink »

Bakbromsarna var väldigt ledsna så bytte alla bälgar och fettade in. Nu är de glada :)

Bild

Nytt system som kanske åker på efter besiktning

Bild
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av Bempa »

Är det ungefär så där mycket avgassystem som får plats på en MR2? :D
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink »

Bempa skrev: ons 07 mar 2018, 07:46:03 Är det ungefär så där mycket avgassystem som får plats på en MR2? :D
Ja det är inte mycket som behövs för att nå bakdelen :)

Vet inte hur pass bra det som sitter på nu flödar, var ganska tyst system, det här lär vara rätt högljutt men sitter iallafall en ganska stor dämpare så blir kul att testa. Dock större utblås än jag trodde, typ 5 tum, kanske kommer se lite töntigt ut :)

Bra mycket lättare, rostfritt och rakrigenom-design så en liten uppgradering är det också.

Tycker singel utblås ser rätt ballt ut på mr2.
Sebastian
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 09:48:56
Bilmodell: Supra MKIII
Årsmodell: 1989
PostOrt: Norrköping

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av Sebastian »

Ja det är troligtvis en fullflödesdämpare vilket original troligtvis inte är. Kommer att dåna rejält.
Kör själv med en fullflödesdämpare på Supra och det låter riktigt högt men gött
Blir spännande att höra hur den kommer låta :evil:
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink »

Sebastian skrev: tor 08 mar 2018, 07:28:45 Ja det är troligtvis en fullflödesdämpare vilket original troligtvis inte är. Kommer att dåna rejält.
Kör själv med en fullflödesdämpare på Supra och det låter riktigt högt men gött
Blir spännande att höra hur den kommer låta :evil:
Ja det blir kul, fixar film och ljud på det sen :)

Packboxar till drivaxlarna bytta, inget mer läckage, drivaxeln lagad, nu är chassiet helt klart och bilen nere på marken igen, körbar.

När snön och isen är borta blir det en testrunda, tills dess får Opeln hänga med :mrgreen:

Bild
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink »

Katalysator installerad

Bild

Drog ner halva bilen igen för att uppgradera soppapumpen. Från Walbro GSS341 till GST450

GSS341, bra pump
Bild

GST450
Bild
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av Glenn »

Har du koll på soppaslangen du använt nere i tanken där ?

Vet av erfarenhet att vissa bränsleslangar förvisso tål bensin på insidan, men löjligt nog inte på utsidan, vilket blir tråkigt om man monterar den nere i tanken.

Bara som ett tips så du slipper riva igen alltså.. (en kompis la f.ö bitar av slangar i glasburkar med bensin för att långtidstesta hur dom reagerade :D)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink »

Glenn skrev: mån 12 mar 2018, 01:19:15 Har du koll på soppaslangen du använt nere i tanken där ?

Vet av erfarenhet att vissa bränsleslangar förvisso tål bensin på insidan, men löjligt nog inte på utsidan, vilket blir tråkigt om man monterar den nere i tanken.

Bara som ett tips så du slipper riva igen alltså.. (en kompis la f.ö bitar av slangar i glasburkar med bensin för att långtidstesta hur dom reagerade :D)
Slangen följde med i kittet, borde vara rätt slang om det kommer from Walbro själva :) Kändes annourlunda jämfört med vanlig slang.

Ska lägga en liten stump i en burk och hoppas att den håller sig.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av Glenn »

Då skulle jag inte oroa mej, värre om man bara köpt på lösmeter nånstans.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink »

Ny rotor och nytt lock
Bild

Nya spridare monterade
Bild
Bild

Resistorpack och bränslepumpsrelä användes inte längre så det blev bortplockat
Bild

Bild
Skriv svar