MR2 NA-Turbo 91

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarvisningsbild
Bempa
Inlägg: 779
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av Bempa » tis 14 nov 2017, 08:10:28

Ja det va inte så upphetsande innan, ser betydligt bättre ut nu :thumbup:
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ST165 3sgte Brum Brum
ST165 3sgte Reservdelsbil/Delar säljes
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson

Användarvisningsbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink » tis 28 nov 2017, 22:07:49

insugslufttemperaturgivare, sitter istället för kallstartsspridaren
Bild
Bild

Ny thermos
Bild

Lätt svänghjul och 6 puck fjädrad koppling
Bild

Rostfri bakom tanken
Bild

Måste polera slutdämparen
Bild

Motorpaket redo
Bild
Senast redigerad av MartZink ons 07 mar 2018, 18:18:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bempa
Inlägg: 779
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av Bempa » ons 29 nov 2017, 07:08:34

Den såg fräsch ut undertill!! :thumbup:
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ST165 3sgte Brum Brum
ST165 3sgte Reservdelsbil/Delar säljes
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson

Användarvisningsbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink » ons 29 nov 2017, 21:51:59

Ja den är i väldigt bra skick under, knappt ytrost, jätteskönt och en av anledningen att jag köpte den. :)

Användarvisningsbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink » sön 03 dec 2017, 20:42:54

Motor i :)

Bild

Användarvisningsbild
Bempa
Inlägg: 779
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av Bempa » mån 04 dec 2017, 08:11:30

Haha va fan, det går så jävla fort :D :thumbup: Så jävla kul att se :D
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ST165 3sgte Brum Brum
ST165 3sgte Reservdelsbil/Delar säljes
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson

Användarvisningsbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink » mån 15 jan 2018, 00:04:24

Datorboxen fungerar
Bild

Nya slangar fram
Bild

Lindat
Bild

Gjorde en ny plåt eftersom min saknades
Bild

Avgassystem på. synd att bakre rostfria delen har rostat så mycket.
Bild

Användarvisningsbild
Larco
Inlägg: 959
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1989
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av Larco » lör 20 jan 2018, 12:30:53

Mycket vackert motorbygge måste jag säga! 😊

Ang. Kamaxel timingen så är det vanligt att man justerar den några grader på gen2 motorn som en uppgradering. Något Toyota faktist gjorde ifrån fabrik på gen3 motorn.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Suzuki Grand Vitara 2,5 V6 '00

kribbe
Pay User
Inlägg: 526
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av kribbe » lör 20 jan 2018, 14:17:07

Mycket trevligt bygge att följa.

Får man fråga vad för tempgivare du satte på insuget? Och vad du har/ska koppla den till.
Har haft planer på att sätta en tempgivare nånstans för att se hur kall/varm insugsluften är.

Användarvisningsbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink » ons 24 jan 2018, 05:35:12

Larco skrev:
lör 20 jan 2018, 12:30:53
Mycket vackert motorbygge måste jag säga! 😊

Ang. Kamaxel timingen så är det vanligt att man justerar den några grader på gen2 motorn som en uppgradering. Något Toyota faktist gjorde ifrån fabrik på gen3 motorn.
Jaså det visste jag inte, dock ska dessa vara gen2 3S-GE kammar och inte gen2 3S-GTE. Googlade var som stod på kammarna men hittade inte mycket om det hela. får ta och leka med timingen senare.

Mätte upp lyftet och nockarna ser man har större volym än ett annat par gen2 kammar så jag antar jag gjort rätt och satt i 3S-GE
kribbe skrev:
lör 20 jan 2018, 14:17:07
Mycket trevligt bygge att följa.

Får man fråga vad för tempgivare du satte på insuget? Och vad du har/ska koppla den till.
Har haft planer på att sätta en tempgivare nånstans för att se hur kall/varm insugsluften är.
Tempgivaren är en vanlig GM style som är vanlig som eftermarknadsenhet, följde med vid sidan om bilen. Den är kopplad in på tempgivarkretsen vid luftmassemätarkontakten, går sen in till ECUn.


Dragit runt motorn och fått upp oljetryck, inga läckage förutom ena packboxen till drivaxel, ny på G.

Dock gick det runt trögre och trögre och trögre tills det nöp ihop totalt. Hmm. kändes skumt i kopplingen.

Tar bort inspektionsluckan, spån.
Bild

Ner igen
Bild
Bild
Bild

Tryckplatta har tagit i växellådan, bara någon tiondel
Bild

3 punkter som var förhöjda och smetade i
Bild

Slipade ner förhöjningar och putsade av växellådan lite grand
Bild
Bild

Antingen är det tryckplattan som är lite för fet eller så är det svänghjulet som är har för mycket utstick. Nu ska det nog fungera iallafall.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster