MR2 NA-Turbo 91

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink »

Sebastian skrev: sön 26 aug 2018, 22:11:50 En kullagrad gt35 med avgashus på a/r 70-80 hade nog suttit bra.
Japp jag har spanat in GTX3576R , verkar vara en riktigt bra modell.

http://www.gikturbo.se/performance/turb ... 5001s.html



Ska fundera över en kopp eller 2 svart, kan nog få rätt schysst pris på garrett genom GZ
Sebastian
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 09:48:56
Bilmodell: Supra MKIII
Årsmodell: 1989
PostOrt: Norrköping

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av Sebastian »

Den turbo som du har nu kör många Saab åkare med och dom får ca 400-450 motorhästar ur den turbon beroende på om dom har 2.0 motor eller 2.3 motor.
Det är ju där du är med dina 354whp
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink »

Sebastian skrev: mån 27 aug 2018, 08:36:11 Den turbo som du har nu kör många Saab åkare med och dom får ca 400-450 motorhästar ur den turbon beroende på om dom har 2.0 motor eller 2.3 motor.
Det är ju där du är med dina 354whp
Jaså okej ja vad bra att höra att det inte bara är jag :)

Jag hade fått uppfattningen om att 3076 skulle hänga med till iallafall 500 motorhästar, men det kanske beror helt på vilken motor det handlar om.

:thumbup: tack
Sebastian
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 09:48:56
Bilmodell: Supra MKIII
Årsmodell: 1989
PostOrt: Norrköping

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av Sebastian »

Ja är ju svårt att jämnföra olika motorer men Saab motorn är ju väldigt lik motorn du har.
Dom Saab som får ut 450 motorhästar laddar typ 1.9bar
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink »

Ny generator på plats, verkar fungera som det ska nu.

Bild

Bild

Vilket jobb att byta, fick ta ner tvärbalk och lossa avgasrör :x
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink »

Testade på bankörning på Tierp Arenas time attack-bana, det var kul, rätt bra grepp i R-däcken men av någon anledning är det slut på mönster i bak 8-)

Bild


225 i bak är för lite. spinner 1an 2an och tuggar lite grand på 3an, men det är ju kul det med


Foto av Tierp iDag
Bild
Senast redigerad av MartZink den sön 02 sep 2018, 15:32:29, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av Bempa »

Men om du börjar få fäste så kommer du hinna varva mig på banan nästa gång,

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink »

Tog ut bilen för ett par veckor sedan, mycket trevligt att köra sportbil igen. Hade mycket trassel med generatorn men fick den lagad till slut.

Dock blev säsongen kort, motorhaveri på motorvägen, på väg mot årets första bilträff, jag blev frånvarande.

Konstigt nog hände det när jag bara pyste fram i 100 kmh. Fick efter en stund motorlampa som varnade för spikning, även med foten av gasen, vek in till väggrenen men det var redan för sent. Hörde inga missljud då ljudnivån i kupén är ohälsosam. Väl ute ur bilen lät det mycket illa, igen.

Bild

Komptest gav bra resultat, toppen av motorn såg bra ut, inga konstigheter, stiften såg okej ut.
Bild

Ser inga direkta fel på stiften.
Bild

Till slut dök felet upp, Cylinder 4 har fått vevlagerras.
Bild

Bild

Har inget konkret svar på varför det hände, vilket gör mig lite bekymrad.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av amby »

Riktigt tråkigt, men hoppas du har tur i oturen och inte behöver byta så mycket.
Lycka till!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av Glenn »

frågan är ju vad vevlagret rasade av ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar