MR2 NA-Turbo 91

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink »

Sebastian skrev: lör 14 jul 2018, 10:45:13 Snyggt jobbat men man kör ju targa av!
Bästa som finns på sommaren glida med supran utan targa 8-)
Men suprans targa är ju plåt så den blir inte så varm.
Ja visst, men står ute på parkeringen så blir det snabbt varmt varje dag :oops:

Tillverkade en adapter för att ha gen2 vattenhus på gen3 toppen

Bild

Bild

Bild

Ny spridarbrygga

Bild

fin färg

Bild

Nu bara att tillverka en ny downpipe

Bild
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink »

Svetsade ihop en ny rostfri downpipe med Tig

Bild

Bild

Bilen startad och allt verkar fungera, men jobbigt vattenläckage från vattenröret på avgassidan, hoppas kunna komma åt det utan att riva allt.
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink »

Jungfruresan avklarad, allt verkar hålla ihop bra

Bild
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink »

Screampipe svetsad, blev rätt bra

Bild

Bild

Lindat grenrör, turbo och downpipe med värmeskydd, otroligt mycket svalare


Var på bilträff Arninge, folk tyckte mycket om bilen

Bild

Bild

Skönt med targa

Kört sådär 70 mil, oljebyte och allt gjort, verkar som att motorn är OK


Var till GZ Racing och mappade igen, gick bra men mina kinesiska tändspolar strulade efter 320WHP så har nya på G, försöker igen om någon vecka


Lite videos



Senast redigerad av MartZink den ons 22 aug 2018, 01:55:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink »

Jaha det har ju hänt lite grand sen senast, jag har varit inne till GZracing och mappat den med hyffsat resultat, små framsteg, nu 354WHP men någonting på insuggsidan stryper, har en raggarlösning på intercooleranslutningen som jag tror är boven, kommer åtgärdas sådär vilket år som helst.



generatorn gick upp i rök exakt just den dagen jag hade bokat mappning, såklart, ny på väg.

Testade lite streetrace på skoj, spinner lite väl mycket

Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av Larco »

Trevligt. Den verkar ju gå riktigt bra😊👍
Önskar att jag själv va lika flitig.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink »

Tackar ja den går rätt bra nu men inte så bra som den borde, något håller tillbaka flödet.

Jag har en flaskhals vid 350WHP som jag inte blir klok på, jag kommer till 350whp vid 1.2 bar, ökar jag laddtrycket har jag fortfarande samma maxeffekt på 350whp som jag inte kommer över. Någonting stryper effekten, allt ska vara dimensionerat för mer effekt än så, jobbigt läge. :cry:
Sebastian
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 09:48:56
Bilmodell: Supra MKIII
Årsmodell: 1989
PostOrt: Norrköping

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av Sebastian »

Jag hade liknande problem med supran fick 380whp på 1.2 bar och hände inte så mycket när man ökade laddtrycket.

Problemet för mig va för litet avgashus på turbon så jag fick för högt mottryck blev mycket bättre när jag bytte till större.
Det lilla avgashuset va a/r68
Stora dom jag bytte till är a/r86
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av MartZink »

Sebastian skrev: sön 26 aug 2018, 11:04:49 Jag hade liknande problem med supran fick 380whp på 1.2 bar och hände inte så mycket när man ökade laddtrycket.

Problemet för mig va för litet avgashus på turbon så jag fick för högt mottryck blev mycket bättre när jag bytte till större.
Det lilla avgashuset va a/r68
Stora dom jag bytte till är a/r86
Ja det låter som det mest logiska i mitt fall med, jag vet inte vilket A/R det är på min turbo, fanns ingen stämpel.

Jag ska fundera lite på att byta hela enheten till en bättre, det är bara en vanlig garrett GT3076 kopia utan kullager

Tack för feedbacken :thumbup:
Sebastian
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 09:48:56
Bilmodell: Supra MKIII
Årsmodell: 1989
PostOrt: Norrköping

Re: MR2 NA-Turbo 91

Inlägg av Sebastian »

En kullagrad gt35 med avgashus på a/r 70-80 hade nog suttit bra.
Skriv svar