Sida 31 av 31

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Postat: sön 18 okt 2015, 21:05:29
av cheetah1
Å andra sidan är det jävligt hedervärt att svetsa tunnplåt med pinne om man lyckas. :) Men det enda som egentligen är försvarbart är väl MIG/MAG, allt annat tar för lång tid eller är för svårt. Jag började TIG:a när jag skulle laga min Micra, och jag tror det tog typ 20 minuter att svetsa en meter... Som tur var slapp jag svetsa längre än så när jag upptäckte att halva golvet fattades, den fick gå till de sälla jaktmarkerna istället...

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Postat: sön 18 okt 2015, 21:15:16
av MagnusS
Glenn skrev:Fan, rullade skärmkanter, nu är det bara att montera neon och blålysande spolarmunstycken så är illusuonen komplett ;)

Nädå, men det ser väl bra ut det där, hoppas du inte försöker använda pinnsvetsen bara :)
Synd att danmobility har lagt ner...

Nä blir inte pinnsvets här:)

Måste skrämma igång min gamla migsvets eller köpa en ny...

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Postat: sön 25 okt 2015, 23:53:52
av MagnusS
Operation rostlagning har påbörjats.
Hö bak innan.

Bild

Ekonomiplåt från England ditpunktad...

Bild

Under inpassningsfasen hade jag inte så höga tankar om killen som sålde de här plåtarna, han kanske tänkte att man skulle lägga de utanför?

Bild

Helsvetsat.

Bild

En vända med tennspackel senare så får det duga till mig...

Bild

Jag gick en hård skola i plåtslageri när jag praktiserade under gymnasiet, jag var såndär jobbig praktikant som sökte nya uppgifter hela tiden så de satte mig ute i plåtverkstan med en gammal plåtis.
En gång när jag var nöjd med ngt jag tennat upp o stolt visade honom resultatet gjorde han klart för mig att det var inte på bilen man såg om ngn kunde tenna, det såg man golvet.
Jag inser att jag fortfarande inte kan tenna... Såhär mkt spill hade han aldrig tolererat :rolleyes:

Bild

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Postat: mån 26 okt 2015, 22:25:12
av Johnny Blade
Kul att nån faktiskt använder tenn.

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Postat: mån 26 okt 2015, 23:23:26
av Glenn
tenn används ju fortfarande professionelt har jag fått lära mej, inte för sånt här kanske, men när det är hörnor och andra ytor som är svårt att få det att hålla md spackel.

Skulle vara kul att testa tennspackling nån dag.

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Postat: tis 27 okt 2015, 20:13:29
av Bempa
Ja det är en liten moment 22 det där att använda tenn professionelt idag. Vissa tillverkare har det som krav att det skall tennas, men ligger det även krav på att verkstaden skall vara miljöcertifierad så får man inte använda tenn p.g.a miljöcertifieringen. Blir en liten intressekonflikt där. :thumbup:

Men måste säga att det är snyggt jobbat med reperationen, du fick till det riktigt snyggt även fast passformen inte ens va nära på att existera! Bra jobbat :thumbup:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Postat: tis 27 okt 2015, 21:05:44
av MagnusS
Ikväll har jag bytt vä främre hörn. Jag har alltså gått ett varv nu o bytt alla hörnen, Känns skönt att ha det gjort. Hade tänkt plocka ut vindrutan ikväll också för att inspektera rutramen. Den ser lite mystisk ut på ett ställe så jag misstänker det värsta :)
Men jag orkade fan inte. Börjar väl bli gammal eller något. Får ta det på torsdag. Anledningen till att jag stressar med detta nu är för att jag ska byta jobb så jag har bara denna veckan på mig i denna verkstan;)

Vill inte svetsa i karossen i garaget hemma, känns jobbigt att stå i ett källargarage om det skulle börja brinna i bilen.

Men nu är det stora gjort så jag kan med gott samvete rulla in bilen i garaget o låta den vila ett tag o fixa lite andra mer akuta projekt som inte är bilrelaterade.

Tack för kommentarerna, är ingen plåtis men det är rätt kul att svetsa lite så länge man inte behöver göra det för ofta:)

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Postat: ons 28 okt 2015, 07:26:22
av Glenn
..Nä, det är ju bättre att svetsa på sitt ga mla jobb, så gör det inget om det brinner ner ? ;)

(Nä, jag fattar, det finns lite bättre förutsättningar att släcka där om inte annat.)

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Postat: fre 30 okt 2015, 17:44:15
av MagnusS
Igårkväll slet jag ut vindrutan, då jag har kunnat lyfta ovankant av rutan, har haft ett brutalt vindbrus samt att det har regnat in som bara fanken så har jag misstänkt rostskada i rutramen. Jag är en grym felsökare...

Rutan på mk1 ska vara limmad, Det var den från början, det ser man rester av. Men nån gång under de 30 år bilen har levt har ngn fjolle bytt rutan och nu satt den med butyltejp. Det har väl inte gjort underverk för vridstyvheten och rosten har fått bra fäste i de skador som antagligen uppkom när de skar ut rutan, även innertaket är skadat.

Bild

Inte särskilt muntert men trodde att det skulle vara värre.
Bara slipa med dammsugaren i högsta hugg...

Bild

Rostfritt-isch

Bild

Ett lager grundfärg så att det inte hinner rosta innan det e dags för lack.

Bild

Tänkte ta bort antennen i taket, Nån som har erfarenhet av olika karosserilimmer? Funderar på att limma plåt istället för att svetsa i taket. Tar gärna emot tips om olika fabrikat.

Dags för hemfärd, lite blåsigt utan ruta...

Bild

Tur jag var förberedd med björnfitta, handskar o vinterjacka, Fick en skitskum blick av en tjej jag stannade för o släppte förbi vid ett övergångställe :D

Bild

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Postat: lör 31 okt 2015, 20:24:05
av MagnusS
Ser skitknepig ut i linjerna just nu när den inte har vinge,stötfångare, ingen vindruta och de delar som i normala fall är svarta har grå grundfärg på sig...

Bild

Nu står den i garaget. Måste prioritera lite andra projekt som inte är bilrelaterade men det e trevligt att kunna sätta sig o dricka en kopp kaffe med bilen i ett nästan helt omorganiserat och städat garage, Har bara lite småplock kvar.
Ngt mer inspirerande än förra hösten då jag knuffade in en bil med kass motor i ett skitigt och stökigt garage...

Bild