Sida 28 av 33

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Postat: mån 01 sep 2014, 21:58:57
av MagnusS
Kikade lite snabbt på Toyotan ikväll, Rev av ventilkåporna men hittade inga tecken på skadade ventilfjädrar vilket jag misstänkte innan. Ställde motorn i kompressionsläge på trean, Kopplade tryckluft i tändstifts hålet, Det pyser i insuget. Alltså har ngt hänt med insugsventiler/säten.

Där ngnstans tog orken/lusten slut så jag gav fan i det, Får riva av toppen ngn gång när jag känner inspiration.

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Postat: fre 05 sep 2014, 00:24:24
av Hornlund
Ser ut att bli en spännande utveckling, anar urspårning innan det är "klart" :thumbup:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Postat: fre 05 sep 2014, 08:13:45
av Toyspeed
Ta tillfället i akt nu!
Spåra ur ordentligt ;)

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Postat: tis 05 maj 2015, 20:21:19
av MagnusS
Long time no see...

Det har varit en lång vinter. Har separerat, det har tagit all min energi, ork och lust till allting. Det har även gjort ett hål i min plånbok så möjligheterna till motorbygge är bortblåst ett bra tag framöver, Lusten också.

Men, iaf. Jag lever och har hälsan och möjlighet att få ett bra liv framöver. Det e positivt.

MR2 har alltså stått i typ 8 månader utan att jag har gjort ett skit med den.

Första körningen är om knappt 3 veckor, Fick ett ryck ikväll och tänkte ta tag i den. Har funderat rätt mkt på vad som kunde ha hänt och fick en idé om att det var T-VIS spjällen som hade släppt o låg o höll insugsventilen på treans cylinder öppen.
Slet bort insuget ikväll. Eller, slet o slet. Jävla skitbil o skruva med, vakumslangar o idiotiska fästen till förbannelse.

Det går nästan snabbare att slita ur motorn än ta bort insuget. Jag hade helt fel i mitt antagande angående spjällen, De satt där de skulle. När jag hade insuget borta trycksatte jag treans cylinder igen med ventilerna stängda. Då blåste det så inihelvete från fyrans insugsport...

Med tanke på hur kraftigt det blåste tror jag knappt att det bara är packningen som har gett sig, Funderar på hur jag skall göra.

Jag har en komplett motor sittande i stativ som jag har köpt ostartad men som fungerande. Antingen byta till den och hoppas på att den håller om jag tar det lugnt.
Eller slita av toppen o hoppas på att det bara är packningen som har blåst.

Eller skita i alltihop o dra en pressening över bilen o börja knyppla istället.

Bild

Bild

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Postat: ons 06 maj 2015, 00:23:16
av Glenn
Med tanke på hur du gnäller när jag är hrrm, lite långsam med att ta tag i saker så kan du FAN inte släppa detta :)

Behöver du riva ur motorn för att få loss toppen ? isåfall kan du ju lika gärna byta motor, iaf om den är från en identisk bil så att alla fästen och kontakter osv är samma..

Vad är din teori om vad som hänt då ? treans insugsventil står öppen ? eller är skadad ? (jag har faktiskt sett en ventil där det var ett stort "hål" i kanten, fast det var ju en avgasventil, dom lever lite hårdare) varför isåfall ?

Kommer du åt att lyfta ventilkåpan ? antar att det är shims iofs så man kan väl inte se så mycket utan att lyfta kammen med, och då blir det ju mer jobb.

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Postat: ons 06 maj 2015, 00:42:38
av MagnusS
Måste ha blåst toppackningen mellan trean o fyran, iom att det blåser ut genom fyrans cylinder när jag trycksätter trean. Har svårt att tro att toppen e rak dock.
Bilfan kokade ordentligt för mig en gång i somras i samband med att jag pressade den riktigt hårt på superstage när det var varmt.

Har funderat lite mer ikväll o jag ska nog lyfta på locket på denna motorn på plats i bilen innan jag byter maskin.

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Postat: ons 06 maj 2015, 10:21:58
av Glenn
Ah, missade att det blåste i "fel" cylinder där.. ja då lär det väl vara packningen då.

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Postat: ons 06 maj 2015, 18:28:32
av Bempa
Ja det ser ju skapligt trångt ut i maskinrummet på den där. hoppas det räcker med ett packningsbyte och en planing av toppen

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Postat: ons 06 maj 2015, 23:12:11
av MagnusS
Kollade genom lite gamla bilder o filmklipp igårkväll o blev lite körsugen, Pratade med sonen idag o han gjorde klart att han vill åka MR2 i år.

Sagt o gjort, Efter att han hade somnat så var det bara till o börja på.

Jag är inte jättesugen på att byta motor då hela paketet måste ur isåfall och jag har relativt nya lager och ringar i bottendelen på denna motorn så jag rev av toppen för inspektion.

Bild

Blir inte så mkt tydligare än sådär, Rejält blåst packning. Kollade snabbt av block o topp, Saknades iaf inga bitar. Ska rengöra och kolla upp blocket mer nogrannt imorrn. Toppen lämnar jag in på kontroll/planing imorrn.

Bild

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Postat: tis 12 maj 2015, 19:26:55
av Bempa
Ja det är ju iaf skönt när man hittar ett så uppenbart fel.