MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

Glenn :D

Rastaman: Tydligen så måste man spela på Lotto för att vinna storvinsten :thumbdown: Här har jag suttit o väntat i onödan... Faktum är att jag har pillat navel, Latat mig, Skjutsat Barn samt snickrat lite (som synes på MR2) sen i höstas så jag har inte gjort ett skit. Men jag startade upp den idag o körde en sväng så dammet blåste bort, Sen städade jag garaget och ställde in MR2 och hissade upp den på pallbockar, Så nu ska bromskylning börja byggas...
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av Glenn »

Och du klagade på mej när det tog några veckor *hosthost* att byta bussningen som satt fast på min ST202..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

Har börjat på med bromskylningen idag, Var svårare än förväntat, Ont om plats med så här små bromsar. Men jag fick till en rätt hygglig lösning tror jag, Luften går in mellan spindel och okhållaren, Borde ösa in en del luft tycker jag. Frågan är hur man ska göra i fronten, Ska man ha ngn tratt eller är det bara onödigt, Bättre o kapa röret kant i kant med frontplåten o ha det slätt?

Ber om ursäkt för usla bilder.

Bild

Bild

Bild

Röret ska inte sitta med självborrande skruv sen, Använder bara det under byggfasen.
Bild
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av Rastaman »

Trattar är överkurs, men vill du ha ett plus i kanten kan du ju använda det :P
Användarens profilbild
3000-g
Pay User
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 01 jun 2012, 21:47:27
Bilmodell: Celica st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Falun
Land (Country): Sverige
Ort: vika_falun

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av 3000-g »

Läst hela tråden :-| Ql att du hinner med både vass bil, barn och familjeliv
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av cheetah1 »

Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

3000-g skrev:Läst hela tråden :-| Ql att du hinner med både vass bil, barn och familjeliv

Tack för fina ord :thumbup:


Tyvärr kännner jag att jag inte riktigt hinner med MR2 alltid, Men det brukar bli ett ryck framåt vårkanten, Men nu ska vi flytta verkstan på jobbet om 2 veckor till nya större lokaler så det blir en hård vår på jobbfronten...

Men det är iaf beställt en flång ny hjulinställningsapparat nu så det kommer laboreras mkt med hjulvinklar under året 8-)

NACA ducts vet i smäck, men det är ju ballt :D
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

Sent ska syndaren vakna...

Har under våren roat mig med att flytta jobbets verkstad, Detta var andra gångenn jag var med om ngt sånt här, Jag hoppas att det var den sista.
Det har varit många långa dagar och många helger som har gått åt till det projektet. Men nu är vi riktigt bra iordning och med dubbelt så stora lokaler och en mek till så har vi nu förutsättningar att få till en riktigt bra verksamhet.

MR2 har ju minst sagt blivit lidande av detta, När jag inte har varit på jobbet har jag varit med dottern på ridtävlingar, Hästkrafter i ental är inte alls lika roligt men när man kommer in i det livet och ser hur duktiga och engagerade ungdomarna är som håller på med det är så är det faktiskt en helt ok sysselsättning :D

Hästkraft i ental...

Bild

Men nu ska vi diskutera hästkrafter som kommer i 124-pack.

MR2 har fått bromskylning byggd på båda sidorna, Kommer inte montera det fören efter SBP har sagt sitt om bilen då jag inte vill reta de i onödan.
J
ag monterade igår en gasdämpare till motorluckan så man slipper det där staget som alltid lossnar, Blev rätt ok, skulle kanske haft en klenare gasdämpare, Men det blir som det blir när man bygger med saker man hittar i "bra att ha lådan".

Bild

Jag har köpt en uppsättning begagnade A048 från en rejsamedlem, Även här då jag handlar begagnat fick jag ta det som erbjöds så det blev 195/50-15, till skillnad från de tidigare 185/60-14. Efter att ha försökt få luft i däcken på de gamla fälgarna surfade jag mig ut på facebooks köp o säljsidor o hittade en uppsättning 15" fälgar för en femhundring. Får nog lite bättre luftflöde runt bromsarna med dessa fälgar hoppas jag.

Bild

Jag har också en ovärderlig hjälp i garaget när jag skruvar, Han provkör muttermaskin, borrmaskin och tigersåg åt mig med jämna mellanrum, Är egentligen rätt fantastiskt att man överhuvudtaget får ngt gjort alls.

Bild

Igårkväll tog jag ett ryck och skruvade ihop det jag skruvat sönder i vinter o fick faktiskt ner bilen från pallbockarna efter att ha luftat kopplingen (måste byta slavcylinder snart, läcker ut varje vinter).
MR2 startade snällt och transportstyrelsen meddelade att jag får köra 3 veckor utan besiktning. Blev en liten fin tur inatt, Det är ngt speciellt med första turen för året när man får dra ur bilen ordentligt.

Jag väntar fortfarande på lite delar som jag beställde allt för sent, Jag hoppas att de hinner komma innan den 6/6 då jag har första körningen planerad.

Saker jag väntar på:

Nya bromsskivor runt om
Klotsar runt om, XP8 fram o Stoptech bak(Enligt Peans rekommendation)
Oljekylare

Sen försöker jag desperat beställa toestag bak samt styrstag fram från en amerikansk firma, men jag lyckas inte få betalningen att gå genom, de tar inte heller paypal, Får hoppas jag löser det, Vore bra om jag kunde byta till stabilare toestag bak samt fram vill jag byta för att enklare kunna justera hjulvinklarna, Vill inte använda induktionsvärmaren varje gång man ska justera.

Så, det var väl det hela. Om någon vet var jag kan köpa Uniballs med invändig M10x1,25 gänga så tar jag gärna emot tips på det.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

Det var inte i en vecka i April allt hände, Det tog ända till Juni innan jag på allvar tog tag i bilen...

Hade bokat superstagekörning fre-lör denna helgen så nu gick det inte skjuta upp det längre :geek:

Har bytt skivor+klotsar fram till Standardskivor och Carbotech XP8 belägg, Bak ska det bli stoptech belägg men de var tyvärr restade så de sitter där inte än, Jag bytte till ATE´s "Super Blue Racing" bromsvätska, efter att tidigare alltid åkt standardvätska, Jag monterade bromskylningen jag byggde i vintras/våras, Rör från fronten, via slangar till rör i bromsskivans centrum.

Resultatet av ovannämnda är jag mkt nöjd med, Bromsarna tar bra, Jag hade inga som helst tendenser till fading så som jag har upplevt tidigare år på varv 3, Nu kan jag lita på bromsarna, Det e tryggt.

Jag bytte också övre kränghämmarstagets kulled mot en ledlänk, Detta för att kulleden har byggt för mkt och med den cambern jag har haft har jag vid ett par tillfällen varit med om att styrningen har låst sig då kulleden har tagit i rambenet vid samband med nedfjädring, Nu har jag ett par centimeters frigång, Känns också tryggt:)

Jag passade på att byta inre+yttre styrstag fram också för att slippa värma för att kunna jostera toe.

Bild där man ser det mesta ovanstående...

Bild

Bak köpte jag nya toestag från Two´s R us(ja, de heter så...)

De gamla var svetsade, nästintill omöjliga att justera samt försedda med gummibussningar i innerkanten, Nu har stagen ledlänklager på insidan, Alltså minimalt med spel.

Då de kommer obehandlade fick de sig först en vända pulver o sen in i ugnen.

Bild

Bild

Bild

Jag har också ruttnat på att slå huvudet i taket, Trots att jag monterade stolen så lågt det går utan skenor så funkar det inte med hjälm, Nu fick jag ett ryck o vevade igång kap, slip o sen svets...

Bild

Bild

Nu har jag bara lite problem med att jag slår i sargen på takluckan, Man skulle haft en utan taklucka eller en targa, Men jag ska se om jag vinner ngt på att ta bort innertaket.

Sen blev det alltså Superstage i Emaboda fre-lör. På fredagen testade jag med 4 graders camber fram, 3.5 grader bak, Relativt neutral toe runt om. På med slicksen och inget funkade, Bilen var skitkul att köra, Överstyrde sådär riktigt lagom mysigt och alltså helt klart underhållande, Men tiderna var inget att hänga i granen, Slutade med 1.36,8 nånting, Alltså drygt halvsekunden långsammare än R-däcken förra året.
Gjorde en riktig piruett ut i gräset med bilen, Det var lite spännande, Ser inte alls spännande ut på film men irl gick det jävligt fort:) Ska se om jag kan klippa ut den sekvensen o lägga ut den.
Avslutade dagen med att bromsa sönder ett slicks, I nästa vända ut med r-däcken släppte camberjusteringen vä bak, Kineserna som tillverkade coiloversen har varit snälla nog att fixa avlånga hål för att får mer camber än vad originaljusteringens excenter tillåter, Men tyvärr funkar det uppenbarligen inte när man får kast med ett par elaka returer på arslet.

Så jag gjorde som man ska, Jag bröt ihop, åkte hem, Var familjefar en stund o sen framåt kvällen åkte jag in till jobbet och gjorde en hjulinställning, Behöll cambern som den var, 4 grader fram, 3,5 bak, Men återgick till tidigare toe inställning, runt 5 mm positiv toe bak och knappt 2 mm positiv toe fram.

Bild

På lördagen gick bilen som en dröm igen, Kanske lite, lite tendens att understyra i konpartierna men på det stora hela riktigt bra uppförande, Kunde ju då tyvärr inte testa med slicksen då jag bara har 3 användbara kvar :(
Men, med r-däck så putsade jag iaf bort 0.9 sekunder så nu ligger jag på 1:35,35, Får väl ses som ett ok resultat med tanke på att vinterns(försommarens) uppgraderingar inte har varit så prestandaorienterade.

Bild
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

Film på rundan med nytt PB, Tar tacksamt emot tips, råd om vad jag ska förbättra förändra i min körning, Hoppas ni noterar hur rejsigt lådan låter vid snabba växlingar...



Kan ju också bjuda på en sekvens från rundan efter, När jag blir lite övermodig o testar åka snabbare i det snabba partiet o får sämre o sämre väg...



Sen avslutar vi med en sekvens från Fredag morgon, Begagande kalla slicks, Börjar ladda på lite på andra varvet, Slutar ute i ruffen :drive:

AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Skriv svar