MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

Jahopp, flyttar över gamla tråden hit...

Tänkte skicka upp en liten projekttråd här, har kanske inte så mycket att skriva om men om intresse för mitt hobbyfordon finns så kanske tråden blir lång.

Historien börjar egentligen redan 2001 eller 2002 nånting när jag för första gången snubblade över en AW11 men det blev inte nån affär då pga jag och säljaren hade olika åsikter om vad den bilen var värd:D

Efter den titten så köpte jag en 200sx och lekte med fram tom 06 då den såldes för att jag tänkte köpa en finare bruksbil istället, trodde att jag hade lekt av mig det värsta...

Det tog inte så lång tid innan det började klia lite i fingrarna, kändes rätt tomt att bara äga en bil... Sen är det så att jag aldrig har glömt bort den där MR2:an, tycker det är en ball bil. Mittmotor samt 80-tals design lockar mig på något skumt sätt.

Sagt o gjort, vara bara till att börja jaga bil, hittade en i Stockholm som jag åkte upp och tittade på men den var i rätt risigt skick i lacken samt att den knackade oroväckande i motorn kall. Jag åkte hem utan bil och det var skönt det för jag har i efterhand fått reda på att motorn rasade för nya ägaren strax efter köpet. Har absolut inget emot att handla bil med knackande motor men då ska priset vara därefter.

Efter lång blocketdammsugning kom tillslut min bil ut till försäljning, en 85:a. Flyttgodsimporterad från USA i mitten av 90-talet, Topplockspackningen var gången stod det i annonsen, bilen startade inte. Den hade en dåligt lagd lack. Men det var trots allt en komplett AW11 som bara stod en timmes färd hemifrån. Var ju bara till att låna en släpvagn och åka o hämta.

Bild

Väl hemma så var det ju till att försöka komma fram till vad jag hade köpt. Visade sig vara en bil i ett i mina ögon väldigt fint skick för att vara tillverkad 1985 i Japan. Det finns absolut ingen rost under och knappt inte nånting på karossen heller. Det som är trist är att bilen nån gång under sin livstid har blivit omlackad utan att man har demonterat några lister utan bara maskerat runt dem:(

Med ett friskt batteri och några nya tändstift startade faktiskt eländet, så jag testkörde lite och passade på att besikta bilen innan garageperioden inleddes. Bilen gick genom med blankt papper förutom nerslag på att det saknades varselljus fram.

Nu är vi nånstans runt februari 2008.

När jag körde med bilen kunde jag inte hitta några direkta fel på topplockspackningen däremot hade tempmätaren spelet och pendlade upp och ner som 17, efter lite felsökning kom jag fram till att felet ligger i mätaren så jag har för tillfället gjort en fullösning med en separat vattentempmätare. Om någon har ett instrument liggandes till en aw11 får ni gärna höra av er...

Ett annat fel var att det var olja i kylvätskan, det betyder ju oftast att packningen är kass men efter lite felsökning så insåg jag att oljekylaren var boven i dramat, sitter en "termos" på dessa bilar en vatten/oljekylare.
Efter att ha förbikopplat oljekylaren så verkade bilen fungera.


Men vad är det för slags projektbil om man inte skruvar något med den? Med tanke på att jag köpte den till i mina ögon rätt pris och jag ändå hade planerat att riva maskinen så gjorde jag det iaf, mest för att slippa chansa och kanske bli ståendes mitt i sommarsäsongen, det är inget roligt nämligen.

Så planen var att skicka ur maskinen och byta packningar,ringar, kamrem och vattenpump.

Det var bara till att städa ur garaget och sätta igång. Nu såg det väl tillräckligt anständigt ut för att kunna riva ur en maskin.

Bild

Bara rulla in bilen och börja palla upp:

Bild

Bild

Säljaren ljög ju inte när han sa att avgaset var nytt... Fick förövrigt med diverse bra att ha grejer, fyllde bagaget på vectran. Fick bl.a annat med ett shortshift kit, renoveringssats till fördelaren, renoveringssats till elhissen på högersiden som hugger.

Bild

Som synes så var den rätt skitig och ful i motorrummet. Kan ju förövrigt redan nu säga att jag inte är någon putsmänniska. Jag gör så gott jag kan men jag orkar inte hålla på som man gjorde när man var ung och rengjorde och lackade minsta lilla detalj. Men jag ska försöka att varje sak som jag pillar sönder och sätter ihop igen ska se lite bättre ut än innan iaf.

Bild

Det är en helt klart enkel bil att plocka ur motorn på, inte många saker att plocka bort innan man kan sänka motorn, snart såg det ut såhär ovanifrån.

Bild

Då var det ju bara till att rulla fram motorlyften, eller motorsänken kanske man ska säga? :oops:

Bild

Snart stod den stadigt på golvet.

Bild

För er som blir osäker på min säkerhet kan jag ju visa att jag har besiktade verktyg...

Bild

Och snart satt motorn uppsatt i stativet(tack som f-n Preben för inhandlingshjälpen)

Bild

Tar väl och fortsätter kasta in lite bilder från motorrenoveringen.

Känns som att jag hittade orsaken till det chippande ljudet vid gaspådrag...

Bild

Utöver den saknade skruven så var det även en spricka i grenröret som ngn klåpare hade svetsat så det såg ut som fan. Missade att ta kort på det men det är nu svetsat med pinnsvets med gjutjärnspinne samt ordentligt förvärmt.

Motorn börjar se lite naken ut.

Bild

Den hade ju sölat lite olja...

Bild

Även fördelaren läckte en hel del. Renoveringssats till den fick jag med av tidigare ägaren. Bytte Lager,packbox samt o-ring en lugn dag på jobbet så det har jag tyvärr inga bilder på.

Bild

När jag plockade bort veven stötte jag på det första oväntade. Vevlagrena var tämligen slitna. Som tur var hade veven klarat sig men jag blev lite ledsen ett tag:) Var bara till att beställa nya lager.

Bild

När jag kikade på de gamla lagrena så märkte jag att det verkade vara 3 olika fabrikat på lager :wink: . Det gjorde mig lite orolig men jag beställde std lager och hoppades på det bästa. Jag passade även på att beställa grön plastigage för att kunna kontrollera lagerspelen vid ihopmonteringen.

Men var tog motorn vägen?

Bild

Bestämde mig för att ta med grejerna till jobbet så jag har bättre tvättmöjligheter där, känns lite fel att stå och tvätta oljiga motordelar och låta resterna rinna ut i trekammarbrunnen...
Passade även på att plocka ur ventilerna, rengöra dem och byta ventiltätningar samt självklart slipa in ventilerna. Som vanligt när man gör ett maratonmek så glömmer man totalt bort att folk uppskattar kort på det man gör. Har bara kort på hur det såg ut efteråt tyvärr.

Bild

Förbränningsrum.

Bild

Det var allt för ikväll...

Fortsätter väl lite till, är trött på att bygga staket...

När allt är tvättat o klart är det väl dags för lite färg?

Bild

Här gapar det tomt... Här ser ni min fullösning på den felaktiga oljekylarröret, den städintresserade ser att det är ett dammsugarrör :oops:

Bild

Den skarpsynte såg även på den förra bilden att en bussning till växelviren var kass.
Fick gräva runt en stund i lådorna innan jag hittade en lösning på det.

Bild

Blev jäkligt bra faktiskt, hade 2 lager i precis rätt utvändiga dimension, vara bara till att lägga mellan en bricka på varje sida för att bredden skulle bli rätt. Funkar kanon.

Passade även på att montera short shift kitet som jag fick med när jag köpte bilen.

Bort med mittkonsolen o vad híttar vi där?

Bild

Lossa skruvarna o vänd upp o ner på hela skiten...

Bild

Gammal spak bredvid ny kartong...

Bild

Och till sist spakarna bredvid varandra, syns inte mycket skillnad men jag tycker den blev trevligare att växla, körde dock knappt ingenting innan jag bytte spak så jag har svårt att jämföra egentligen...

Bild


Dags att lägga i veven...

Bild

Som jag skrev längre upp i tråden så satt det vevlager av tre olika fabrikat i motorn :o . Det gjorde mig lite lätt nervig men jag beställde som sagt ändå standardlager för jag kunde inte se några markeringar om att det skulle vara ngt annat i den. Passade även på att beställa plastigage från en snubbe på ebay. Jag trodde jag bjöd på en strip men tydligen köpte jag en liten låda med 20-30 stycken i :D Så ifall någon vill köpa en strip eller 2 skicka ett PM, har mer än vad jag behöver under min livstid...

Dålig bildkvalitè men lagerspelet är bra...

Bild

Det visade sig att alla lagerspel stämde med standardlager, kändes skönt att få det bekräftat. Iom att Toyota kör med lösa axiallager som inte jag är så van vid passade jag även på att mäta upp axiallagerspelet bara för att känna mig säker på att allt stämde.

Bild

Även det spelet låg klart inom toleransvärdena. Nu kan man sova lugnt:D Rengjorde kolvarna, monterade nya kolvringa, kolvringsgapen var rätt från början, slapp justera ringarna nånting. Glömde självklart ta kort på det momentet. men här sitter iaf vevstakar+kolvar i blocket.

Bild

Ny vevaxeltätning monterad...


Bild

Oljepump samt oljesugrör monterat.

Bild

Sen svor jag en stund och plockade sedan bort oljesugröret igen för att kunna få dit skvalpplåten...

Bild

Sumpen återmonterad, bottendelen klar:D

Bild

Motorn vänd på rätt köl igen, ny vattenpump och kamremsspännare monterad.

Bild

Börjar ju äntligen se ut som en motor igen, så jäkla skönt...

Bild

Bild

Bild

Bild


Nu är det rätt nära...

Bild


Kabelpiska monterad, motor klar att hinkas i bilen...

Bild

Det har efterfrågats lite bilder på bilen, så här kommer ett gäng. Notera att jag inte är någon fotograf och jag har bara en billig kamera men ni ser ju iaf hur bilen ser ut(förhoppningsvis). :lol:

Bilen ur den vinkeln jag gillar bäst...

Bild

Här ser man tidigare ägares bättringar på förardörren :cry:

Bild

Lamporna i fronten är ett 20minutersfix en kväll för att sbp tyckte att jag behövde ha varselljus. Sitter inga parkerings/varselljus på AW11 original. Skulle vilja ha en annan lösning men vet inte vad jag ska sätta dit. Iom att min bil är en amerikaimport så har jag positionsljus på sidorna isället... De passade jag också på att koppla in, får se vad farbror blå säger...

Bild

Bild

Och så här ser insidan ut... Jag vet att jag behöver dammsuga bilen :oops: Någon som vet var man kan köpa tutknappar som passar i en sabelt ratt? Min tutknapp är nu en snabblösning sen kvällen innan sbp och jag stör mig oerhört på den. Har ni några tips?

Bild

Nu har det hänt lite igen, betoning på lite:D

Bild

En uppsättning bättre begagnade svängartofflor ska pryda orginalfälgarna...

Bild

Tänkte försöka att svänga lite nästa helg i Bilsport Superstage. Egentligen var planen att uppgradera chassiet mer innan men jag köpte en traktor istället och då räckte inte pengarna till bilen:D Men den är hyggligt stadig iaf:D

Slänger med en bonusbild på när syrrans grabb lånade bilen en sväng o självklart fick ragg direkt...

Bild
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av Fabian »

kul att få läsa din projekttråd igen :) hur ser det ut inför sesongen?
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

Ja inför säsongen så är det rätt lugnt, hoppade på jobbet som verkstadschef i höstas o det har inneburit att jag har spenderat hela vintersäsongen på jobbet känns det som. Jag har inte haft någon ork på min fritid så jag sa upp mig o bad om min gamla tjänst tillbaka, jag fick tillbaka den till hälften :? Nu sitter jag som kundmottagare 2 dar i veckan o mek 3 dar, får se hur det funkar.

För att komma till poängen så har jag inte fått mkt gjort i vinter, men just nu har jag 2 projekt på g, inget innefattar en Toyota dock...

Bild

Bild

Det ligger ett nytt instrument i garaget som har legat hela vintern, måste göra en totalsanering också, har fortfarande slitna R-däck på. Får se denna vintern som bortkastad på jobbet :lol:
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av Fnys »

Grattis på den stora dagen! :thumbup:
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

Fnys skrev:Grattis på den stora dagen! :thumbup:
Tack så mycket en vecka efteråt... Missade detta inlägget :roll:
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

Nu har jag spänt generatorremmen :shh:





Sen har jag krängt på lite gummin som SBP gillar, o Sen en tvätt o städning. Tänkte testa lyckan hos SBP imorgon...
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

Efter en händelselös vinter så är nu AW11:an, skattad, försäkrad och nybesiktad ua. Får se vad denna sommaren har att erbjuda...
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av Larco »

MagnusS skrev:Nu har jag spänt generatorremmen :shh:
Haha, funderade du inte på det typ i början av vintern :lol: Du är för roligt du.
Trevligt att 2an är redo för säsongen! Ska försöka få tummen ur jag me nu!! ;)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

Larco skrev:
MagnusS skrev:Nu har jag spänt generatorremmen :shh:
Haha, funderade du inte på det typ i början av vintern :
Jodå, det har varit en sjukt produktiv vinter i mitt garage...
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av Hornlund »

Grattis till ett lyckat besök hos SBP, har ni bara vägar söder över?
Själv väntar jag på att vintern ska nå sitt slut, snöade idag, ingen hitt :oops:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar