MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av cheetah1 »

Å andra sidan är det jävligt hedervärt att svetsa tunnplåt med pinne om man lyckas. :) Men det enda som egentligen är försvarbart är väl MIG/MAG, allt annat tar för lång tid eller är för svårt. Jag började TIG:a när jag skulle laga min Micra, och jag tror det tog typ 20 minuter att svetsa en meter... Som tur var slapp jag svetsa längre än så när jag upptäckte att halva golvet fattades, den fick gå till de sälla jaktmarkerna istället...
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

Glenn skrev:Fan, rullade skärmkanter, nu är det bara att montera neon och blålysande spolarmunstycken så är illusuonen komplett ;)

Nädå, men det ser väl bra ut det där, hoppas du inte försöker använda pinnsvetsen bara :)
Synd att danmobility har lagt ner...

Nä blir inte pinnsvets här:)

Måste skrämma igång min gamla migsvets eller köpa en ny...
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

Operation rostlagning har påbörjats.
Hö bak innan.

Bild

Ekonomiplåt från England ditpunktad...

Bild

Under inpassningsfasen hade jag inte så höga tankar om killen som sålde de här plåtarna, han kanske tänkte att man skulle lägga de utanför?

Bild

Helsvetsat.

Bild

En vända med tennspackel senare så får det duga till mig...

Bild

Jag gick en hård skola i plåtslageri när jag praktiserade under gymnasiet, jag var såndär jobbig praktikant som sökte nya uppgifter hela tiden så de satte mig ute i plåtverkstan med en gammal plåtis.
En gång när jag var nöjd med ngt jag tennat upp o stolt visade honom resultatet gjorde han klart för mig att det var inte på bilen man såg om ngn kunde tenna, det såg man golvet.
Jag inser att jag fortfarande inte kan tenna... Såhär mkt spill hade han aldrig tolererat :rolleyes:

Bild
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av Johnny Blade »

Kul att nån faktiskt använder tenn.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av Glenn »

tenn används ju fortfarande professionelt har jag fått lära mej, inte för sånt här kanske, men när det är hörnor och andra ytor som är svårt att få det att hålla md spackel.

Skulle vara kul att testa tennspackling nån dag.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av Bempa »

Ja det är en liten moment 22 det där att använda tenn professionelt idag. Vissa tillverkare har det som krav att det skall tennas, men ligger det även krav på att verkstaden skall vara miljöcertifierad så får man inte använda tenn p.g.a miljöcertifieringen. Blir en liten intressekonflikt där. :thumbup:

Men måste säga att det är snyggt jobbat med reperationen, du fick till det riktigt snyggt även fast passformen inte ens va nära på att existera! Bra jobbat :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

Ikväll har jag bytt vä främre hörn. Jag har alltså gått ett varv nu o bytt alla hörnen, Känns skönt att ha det gjort. Hade tänkt plocka ut vindrutan ikväll också för att inspektera rutramen. Den ser lite mystisk ut på ett ställe så jag misstänker det värsta :)
Men jag orkade fan inte. Börjar väl bli gammal eller något. Får ta det på torsdag. Anledningen till att jag stressar med detta nu är för att jag ska byta jobb så jag har bara denna veckan på mig i denna verkstan;)

Vill inte svetsa i karossen i garaget hemma, känns jobbigt att stå i ett källargarage om det skulle börja brinna i bilen.

Men nu är det stora gjort så jag kan med gott samvete rulla in bilen i garaget o låta den vila ett tag o fixa lite andra mer akuta projekt som inte är bilrelaterade.

Tack för kommentarerna, är ingen plåtis men det är rätt kul att svetsa lite så länge man inte behöver göra det för ofta:)
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av Glenn »

..Nä, det är ju bättre att svetsa på sitt ga mla jobb, så gör det inget om det brinner ner ? ;)

(Nä, jag fattar, det finns lite bättre förutsättningar att släcka där om inte annat.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

Igårkväll slet jag ut vindrutan, då jag har kunnat lyfta ovankant av rutan, har haft ett brutalt vindbrus samt att det har regnat in som bara fanken så har jag misstänkt rostskada i rutramen. Jag är en grym felsökare...

Rutan på mk1 ska vara limmad, Det var den från början, det ser man rester av. Men nån gång under de 30 år bilen har levt har ngn fjolle bytt rutan och nu satt den med butyltejp. Det har väl inte gjort underverk för vridstyvheten och rosten har fått bra fäste i de skador som antagligen uppkom när de skar ut rutan, även innertaket är skadat.

Bild

Inte särskilt muntert men trodde att det skulle vara värre.
Bara slipa med dammsugaren i högsta hugg...

Bild

Rostfritt-isch

Bild

Ett lager grundfärg så att det inte hinner rosta innan det e dags för lack.

Bild

Tänkte ta bort antennen i taket, Nån som har erfarenhet av olika karosserilimmer? Funderar på att limma plåt istället för att svetsa i taket. Tar gärna emot tips om olika fabrikat.

Dags för hemfärd, lite blåsigt utan ruta...

Bild

Tur jag var förberedd med björnfitta, handskar o vinterjacka, Fick en skitskum blick av en tjej jag stannade för o släppte förbi vid ett övergångställe :D

Bild
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

Ser skitknepig ut i linjerna just nu när den inte har vinge,stötfångare, ingen vindruta och de delar som i normala fall är svarta har grå grundfärg på sig...

Bild

Nu står den i garaget. Måste prioritera lite andra projekt som inte är bilrelaterade men det e trevligt att kunna sätta sig o dricka en kopp kaffe med bilen i ett nästan helt omorganiserat och städat garage, Har bara lite småplock kvar.
Ngt mer inspirerande än förra hösten då jag knuffade in en bil med kass motor i ett skitigt och stökigt garage...

Bild
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Skriv svar