Sida 1 av 2

Celica ST162, experimentbilen.

Postat: sön 30 okt 2016, 17:33:35
av kimdrummel
Tänkte det kunde vara skoj att lägga ut experiment Toyotan här så ni som är intresserad får se vad som händer och sker.

Är alltså en helt vanlig ST162 med 3S-GE motorn, med lite småroliga grejer monterade.
Köpte bilen på en auktion här i närheten för 2000 spänn. Mest för att kunna experimentera med motorstyrsystem till den. Eftersom jag rör mig i folkracekretsar, och de ej turbomatade ST modellerna är poppis inom folkrace så tänkte jag att jag skulle ge mig på att ta fram en lösning för att lättare kunna trimma sugmotorn med andra kammar, portning etc, för dem som vill ha lite mer sprutt i maskin.

Vi som pillat på med dessa original styrsystem från NipponDenso som sitter i både GT4orna och de vanliga sugisarna, ända upp till ST205, vet ju också att dem är bra nog struliga att göra nånting med när det kommer till mjukvara. Vilket försvårar för dem som vill plocka mer effekt ur 3S-GE sugisen. Visst, det finns metoder där man använder dotterkort med CPLD, eller FPGA lösningar där man kan få original processorn att läsa från ett separat minne och på så sätt manupulera mjukvaran. Antingen ett RAM eller ett ROM. Men detta är inget jag kände att jag ville ge mig på då jag dumpat programvaran från en ST162 processor och upptäckt att toyota inte egentligen har vanliga bränsle och tändmappar, utan mer nånting i stil med uträkning genom algoritmer och skit. Så då bytte jag riktning.

Megasquirt har jag ju pillat med i snart 7 år. Och jag tänkte att det hade varit smutt med ett plug-and-play megasquirt till dessa äldre, och i synnerhet de ej turbomatade bilarna. Ett system som kunde använda original trigger i fördelaren med kamsynk och allt, vilket skulle möjliggöra fullt sekventiell styrning av tändning och bränsle.

Så under senaste halvåret ungefär, så har denna bil stått som testbänk för mitt experimenterande med toyotas insprutningsrelaterade komponenter. Och framgång har nåtts. :)

Vi som åker St162, är nog väldigt bekanta med hur sent effekten kommer. Och att denna effekt inte direkt är nåt att hurra över heller. Småpigg bil, javisst, men inte alls så ärtig och kvick i motorn som t.ex. en Golf 2 GTI eller liknande bil från samma era.
Den väger ju iofs ca 200 kg mer. Men motorn är ju ganska mycket mer modern, och jag kan intyga att den INTE jobbar med sin fulla potential med original styrsystem. Det där slöa låg och mellanregistret existerar inte längre,
och motorn är mer varvvillig och har mer kraft genom hela registret. Ska göra en bänkning framöver som jämför original styrsystem och det jag utvecklat. :)

Nypolerat skick med Camry V6 fälgar och Hakka 7 inför vintern.
Bild
Bild

Bild på motorn som den är just nu. Nackdelen med VAG spolar är att man inte får
någon fungerande varvräknare eftersom den signalen kommer från det silvriga
tändslutsteget på torpeden som inte är i bruk just nu.
Bild

Och en bild på styrsystemet som sitter monterat i original styrbox.
Kretskort har jag gjort själv i Cadsoft EAGLE. Tolkning av triggersignalerna sköts av
en MAX9926 VR conditioner. Möjlighet att köra både med original tändslutsteg och alla spridare
sekventiellt, eller fullt sekventiellt med Coil on plug spolar, som jag gjort på min.
Bild

Re: Celica ST162, experimentbilen.

Postat: sön 30 okt 2016, 18:41:33
av kribbe
Väldigt intressant detta :)
Kommer följa tråden med stort intresse

Re: Celica ST162, experimentbilen.

Postat: sön 30 okt 2016, 20:12:46
av amby
Instämmer, verkar intressant. Dessutom ser st165 riktigt fin ut

Re: Celica ST162, experimentbilen.

Postat: mån 31 okt 2016, 03:03:11
av MagLight
Det här blev man som tidigare sagts väldigt intresserad av. ÄR väldigt sugen på att få till lite med bottendrag i min 165'a så det kanske skulle kunna gå att få till med detta :)

Re: Celica ST162, experimentbilen.

Postat: mån 31 okt 2016, 09:13:29
av Bempa
Hej

Kul att se dig här på TCS, det behövs lite aktivitet här inne ;)

Må säga att det va ett bra fint skick på bilen din!

Re: Celica ST162, experimentbilen.

Postat: mån 31 okt 2016, 21:14:52
av kimdrummel
Den är i hyffsat skick i alla fall. Finns lite rosthål i skärmar och sparklådor, lite rost i skärmkanter, läker lite olja, men i övrigt så är den fin. Gled igenom besiktning utan anmärkning. :)

Ska påpeka att insprutningen är bara till St162 än så länge, men håller på med en till ST165 också. Det är inte farligt många skillnader på dem.
Och enda anledningen till att luftmängdmätarn sitter kvar är för att få bränslepumpen att gå. Vill man bli av med den så får man skarva en kabel från en av kablarna som går till kontakten till luftmängdmätarn till en av kontakterna på diagnosuttaget i motorrummet. Även insugstempgivaren skarvas in på två kontakter i diagnosuttaget. Det var som enklaste sättet att få ut de funktioner som saknas original i motorrummet utan att behöva dra extra kablar från boxen.

Har även inbyggd styrning för bredbandslambda på kortet. Detta är dock inte testat än då jag inte fått hem programmeraren för den separata CPU som sköter den biten ännu. Så vi får se hur den funktionerar också sen. :)

Re: Celica ST162, experimentbilen.

Postat: tis 01 nov 2016, 06:08:49
av MagLight
kimdrummel skrev:Den är i hyffsat skick i alla fall. Finns lite rosthål i skärmar och sparklådor, lite rost i skärmkanter, läker lite olja, men i övrigt så är den fin. Gled igenom besiktning utan anmärkning. :)

Ska påpeka att insprutningen är bara till St162 än så länge, men håller på med en till ST165 också. Det är inte farligt många skillnader på dem.
Och enda anledningen till att luftmängdmätarn sitter kvar är för att få bränslepumpen att gå. Vill man bli av med den så får man skarva en kabel från en av kablarna som går till kontakten till luftmängdmätarn till en av kontakterna på diagnosuttaget i motorrummet. Även insugstempgivaren skarvas in på två kontakter i diagnosuttaget. Det var som enklaste sättet att få ut de funktioner som saknas original i motorrummet utan att behöva dra extra kablar från boxen.

Har även inbyggd styrning för bredbandslambda på kortet. Detta är dock inte testat än då jag inte fått hem programmeraren för den separata CPU som sköter den biten ännu. Så vi får se hur den funktionerar också sen. :)

Jo att det var till 162an förstod jag, men med tanke på att styrningarna är baserade på samma system så är det trevligt att veta att det finns en möjlighet att få till ett programmerbart sprut på 165an utan att hålla på med triggerskivor och dylikt :)

Re: Celica ST162, experimentbilen.

Postat: ons 02 nov 2016, 08:28:04
av antonk
Om du bygger ett sprut till 3sge gen2 så äar jag iaf intresserad :)

Re: Celica ST162, experimentbilen.

Postat: tor 03 nov 2016, 12:25:21
av kimdrummel
MagLight skrev:Jo att det var till 162an förstod jag, men med tanke på att styrningarna är baserade på samma system så är det trevligt att veta att det finns en möjlighet att få till ett programmerbart sprut på 165an utan att hålla på med triggerskivor och dylikt :)
Ska göra lite tester med en fördelare från en ST165. Bempa kan ha en på G. Dem är inte helt lika som på 3S-GE, men dem borde producera en likadan typ av signal. Det är få ändringar som måste göras för att få systemet att passa mot kabelhärvan i en ST165. :)
antonk skrev:Om du bygger ett sprut till 3sge gen2 så äar jag iaf intresserad :)
Har jagat rätt på en fördelare och en styrbox från en ST182, så det lär bli framöver om fördelaren funkar bra med vr conditionern. :)

Re: Celica ST162, experimentbilen.

Postat: sön 05 nov 2017, 01:22:34
av Codriver
Du får ju nästan uppdatera med senaste stylingen :D