Celica ST162, experimentbilen.

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
kimdrummel
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 21:54:52
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1991
PostOrt: 83192

Celica ST162, experimentbilen.

Inlägg av kimdrummel »

Tänkte det kunde vara skoj att lägga ut experiment Toyotan här så ni som är intresserad får se vad som händer och sker.

Är alltså en helt vanlig ST162 med 3S-GE motorn, med lite småroliga grejer monterade.
Köpte bilen på en auktion här i närheten för 2000 spänn. Mest för att kunna experimentera med motorstyrsystem till den. Eftersom jag rör mig i folkracekretsar, och de ej turbomatade ST modellerna är poppis inom folkrace så tänkte jag att jag skulle ge mig på att ta fram en lösning för att lättare kunna trimma sugmotorn med andra kammar, portning etc, för dem som vill ha lite mer sprutt i maskin.

Vi som pillat på med dessa original styrsystem från NipponDenso som sitter i både GT4orna och de vanliga sugisarna, ända upp till ST205, vet ju också att dem är bra nog struliga att göra nånting med när det kommer till mjukvara. Vilket försvårar för dem som vill plocka mer effekt ur 3S-GE sugisen. Visst, det finns metoder där man använder dotterkort med CPLD, eller FPGA lösningar där man kan få original processorn att läsa från ett separat minne och på så sätt manupulera mjukvaran. Antingen ett RAM eller ett ROM. Men detta är inget jag kände att jag ville ge mig på då jag dumpat programvaran från en ST162 processor och upptäckt att toyota inte egentligen har vanliga bränsle och tändmappar, utan mer nånting i stil med uträkning genom algoritmer och skit. Så då bytte jag riktning.

Megasquirt har jag ju pillat med i snart 7 år. Och jag tänkte att det hade varit smutt med ett plug-and-play megasquirt till dessa äldre, och i synnerhet de ej turbomatade bilarna. Ett system som kunde använda original trigger i fördelaren med kamsynk och allt, vilket skulle möjliggöra fullt sekventiell styrning av tändning och bränsle.

Så under senaste halvåret ungefär, så har denna bil stått som testbänk för mitt experimenterande med toyotas insprutningsrelaterade komponenter. Och framgång har nåtts. :)

Vi som åker St162, är nog väldigt bekanta med hur sent effekten kommer. Och att denna effekt inte direkt är nåt att hurra över heller. Småpigg bil, javisst, men inte alls så ärtig och kvick i motorn som t.ex. en Golf 2 GTI eller liknande bil från samma era.
Den väger ju iofs ca 200 kg mer. Men motorn är ju ganska mycket mer modern, och jag kan intyga att den INTE jobbar med sin fulla potential med original styrsystem. Det där slöa låg och mellanregistret existerar inte längre,
och motorn är mer varvvillig och har mer kraft genom hela registret. Ska göra en bänkning framöver som jämför original styrsystem och det jag utvecklat. :)

Nypolerat skick med Camry V6 fälgar och Hakka 7 inför vintern.
Bild
Bild

Bild på motorn som den är just nu. Nackdelen med VAG spolar är att man inte får
någon fungerande varvräknare eftersom den signalen kommer från det silvriga
tändslutsteget på torpeden som inte är i bruk just nu.
Bild

Och en bild på styrsystemet som sitter monterat i original styrbox.
Kretskort har jag gjort själv i Cadsoft EAGLE. Tolkning av triggersignalerna sköts av
en MAX9926 VR conditioner. Möjlighet att köra både med original tändslutsteg och alla spridare
sekventiellt, eller fullt sekventiellt med Coil on plug spolar, som jag gjort på min.
Bild
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Celica ST162, experimentbilen.

Inlägg av kribbe »

Väldigt intressant detta :)
Kommer följa tråden med stort intresse
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Celica ST162, experimentbilen.

Inlägg av amby »

Instämmer, verkar intressant. Dessutom ser st165 riktigt fin ut
Användarens profilbild
MagLight
Inlägg: 293
Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
Bilmodell: Celica ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Åkers Styckebruk
Land (Country): Sverige
Ort: Strängnäs

Re: Celica ST162, experimentbilen.

Inlägg av MagLight »

Det här blev man som tidigare sagts väldigt intresserad av. ÄR väldigt sugen på att få till lite med bottendrag i min 165'a så det kanske skulle kunna gå att få till med detta :)
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton

PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667

http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Celica ST162, experimentbilen.

Inlägg av Bempa »

Hej

Kul att se dig här på TCS, det behövs lite aktivitet här inne ;)

Må säga att det va ett bra fint skick på bilen din!
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
kimdrummel
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 21:54:52
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1991
PostOrt: 83192

Re: Celica ST162, experimentbilen.

Inlägg av kimdrummel »

Den är i hyffsat skick i alla fall. Finns lite rosthål i skärmar och sparklådor, lite rost i skärmkanter, läker lite olja, men i övrigt så är den fin. Gled igenom besiktning utan anmärkning. :)

Ska påpeka att insprutningen är bara till St162 än så länge, men håller på med en till ST165 också. Det är inte farligt många skillnader på dem.
Och enda anledningen till att luftmängdmätarn sitter kvar är för att få bränslepumpen att gå. Vill man bli av med den så får man skarva en kabel från en av kablarna som går till kontakten till luftmängdmätarn till en av kontakterna på diagnosuttaget i motorrummet. Även insugstempgivaren skarvas in på två kontakter i diagnosuttaget. Det var som enklaste sättet att få ut de funktioner som saknas original i motorrummet utan att behöva dra extra kablar från boxen.

Har även inbyggd styrning för bredbandslambda på kortet. Detta är dock inte testat än då jag inte fått hem programmeraren för den separata CPU som sköter den biten ännu. Så vi får se hur den funktionerar också sen. :)
Användarens profilbild
MagLight
Inlägg: 293
Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
Bilmodell: Celica ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Åkers Styckebruk
Land (Country): Sverige
Ort: Strängnäs

Re: Celica ST162, experimentbilen.

Inlägg av MagLight »

kimdrummel skrev:Den är i hyffsat skick i alla fall. Finns lite rosthål i skärmar och sparklådor, lite rost i skärmkanter, läker lite olja, men i övrigt så är den fin. Gled igenom besiktning utan anmärkning. :)

Ska påpeka att insprutningen är bara till St162 än så länge, men håller på med en till ST165 också. Det är inte farligt många skillnader på dem.
Och enda anledningen till att luftmängdmätarn sitter kvar är för att få bränslepumpen att gå. Vill man bli av med den så får man skarva en kabel från en av kablarna som går till kontakten till luftmängdmätarn till en av kontakterna på diagnosuttaget i motorrummet. Även insugstempgivaren skarvas in på två kontakter i diagnosuttaget. Det var som enklaste sättet att få ut de funktioner som saknas original i motorrummet utan att behöva dra extra kablar från boxen.

Har även inbyggd styrning för bredbandslambda på kortet. Detta är dock inte testat än då jag inte fått hem programmeraren för den separata CPU som sköter den biten ännu. Så vi får se hur den funktionerar också sen. :)

Jo att det var till 162an förstod jag, men med tanke på att styrningarna är baserade på samma system så är det trevligt att veta att det finns en möjlighet att få till ett programmerbart sprut på 165an utan att hålla på med triggerskivor och dylikt :)
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton

PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667

http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
antonk
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 06 nov 2013, 11:15:27
Bilmodell: Mr2 GTI
Årsmodell: 1991
PostOrt: Danderyd

Re: Celica ST162, experimentbilen.

Inlägg av antonk »

Om du bygger ett sprut till 3sge gen2 så äar jag iaf intresserad :)
kimdrummel
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 21:54:52
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1991
PostOrt: 83192

Re: Celica ST162, experimentbilen.

Inlägg av kimdrummel »

MagLight skrev:Jo att det var till 162an förstod jag, men med tanke på att styrningarna är baserade på samma system så är det trevligt att veta att det finns en möjlighet att få till ett programmerbart sprut på 165an utan att hålla på med triggerskivor och dylikt :)
Ska göra lite tester med en fördelare från en ST165. Bempa kan ha en på G. Dem är inte helt lika som på 3S-GE, men dem borde producera en likadan typ av signal. Det är få ändringar som måste göras för att få systemet att passa mot kabelhärvan i en ST165. :)
antonk skrev:Om du bygger ett sprut till 3sge gen2 så äar jag iaf intresserad :)
Har jagat rätt på en fördelare och en styrbox från en ST182, så det lär bli framöver om fördelaren funkar bra med vr conditionern. :)
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Celica ST162, experimentbilen.

Inlägg av Codriver »

Du får ju nästan uppdatera med senaste stylingen :D
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Skriv svar