Celica ST-205 Gt-four -95

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Killawife
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Vimmerby
Ort: Vimmerby

Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Killawife » tis 27 sep 2016, 00:31:47

Jag köpte denna nyss som ett alternativ till en Supra. Jag har innan haft lite Turbo-audis så det är väl naturligt att fortsätta med turbo. När jag Köpte den var den helt komplett och fungerande men jag såg direkt en del saker jag ville ändra och givetvis var man ju tvungen att klanta sig och ha sönder en framskärm när bilen skulle av släpet, grrrr. Så om nån sitter på en svart höger-framskärm så köper jag gärna en. Hade en liten idé om att lacka en framskärm jag redan köpt vit med en Japansk flagg på och bonka dit men jag vet inte....kanske.

Hur som helst, bilen var rätt så original när jag tog hem den, sitter 4" downpipe och ett 3" blitz avgassystem på den, HKS SSQV dumpventil och Öppet konfilter. Lyktorna var original för vänstertrafik med små klisterlappar på, inredningen var original med originalratt, mysko lös knopp, 180 km/h hastighetsmätare(blä!) och ganska snygga golvmattor med celica logga på. Batteriet var flyttat bak för att få rum med det öppna filtret. Det sitter snyggare Kouki baklysen på med.
Killen som haft bilen innan mig kunde det mesta om den och har bytt massor, Koppling, fjädring, renoverat turbon, kamrem bytt, iridium stift o.s.v så det känns som en bra utgångspunkt. Jag har inte tänkt plocka så mycket effekt ur den, 300 hp räcker gott men tyvärr vet jag inte ännu hur mycket laddtryck jag har då det inte satt nån laddtrycksmätare i den och jag inte kört bilen sen jag fick hem den. Detta får jag återkomma till då jag inte är så insatt i hur dessa motorer funkar.

Jag har gjort följande än så länge:

Flyttat fram batteriet till sin originalpunkt. Dragit nya jordkablar till detta med ny jordpunkt.
Monterat original luftbox. Demonterat resonanslådan. Ska köra med HKS hybridfilter, ej konfilter.
Monterat digital laddtrycksmätare med nya vacuumslang.
Bytt ut SSQV:n mot en Greddy RZ.
Modifierat Baklysena till vita blinkers med orange Hi-bright LED. Motstånd inlött
Bytt ut bromslampor till Hi-bright LED
Bytt skyltbelysningslampor till LED
Monterat vit sidoblinkers på vänstersidan
Monterat vita blinkers fram
Monterat Framlyktor från svensk celica, godkända för högertrafik. Xenon konverterat.
Monterat Momo sportratt med löstagbart nav.
Monterat alu växelspaksknopp med alcantara surround.
Demonterat sidokjolar för rengöring bakom och demontering av hö framskärm. Hittade 2 kilo fin strandsand bakom den ena :)
Monterat ny silikon insugsslang till turbon och även till dumpen.
Tändningslåset är bytt till ett med mycket finare nyckel
Fjärrlås är monterat och funkar klockrent.
Recarostol monterad. Jag köpte en från en Skyline och den sitter i bilen men jag fick modda fästpunkterna lite. Den är grymt skön iallafall.
Svart Alcantara innertak monterat.
Instrument och innerbelysning har fått lite nyare LEDs monterat.
Högtalare är monterade och alla kablar dragna. Saknar slutsteg och har ej bestämt mig angående baslådan. Enkeldin stereo med skärm för android blir det.
Den motordrivna antennen är bytt och funkar nu som den ska. Köpte en billig på ebay bara.
Vindrutetorkararmar omlackade, nya Bosch-blad
Slutsteg inkopplat med extra batteri och en fällbar Alcantaraklädd platta bakom baksätet som steg och delningsfilter sitter på.
Motorrum rengjort.
18" Fälgar med däck Köpta och provmonterade

Ska göras eller påbörjat:

Framskärmen ska bytas.
Infästning till frontspoilern till framskärmen ska lagas då denna också pajade.
Hög vinge ska monteras bak. Vinge med block inköpt, dock olackad. Jag köpte faktiskt en supra vinge med men kommer inte använda den. Jag har fyra vingar nu :)
Hastighetsmätare ska modiferas till en TRD 300 km/h. Saker beställda till detta.
Rutor bak ska tonas.
AC:n måste lagas innan nästa sommar.
Backboxen ska bytas, Jag gillar inte japsdämp-stuket. Dock kan det bli lite knepigt då blitz-bakdämparen går direkt till bakaxelkröken.
Lacken behöver fräschas upp och lite smågrejer lackade.
Speglarna ska få en ny look. Jag vill ha borstad alu men har inte hittat några så jag kanske får skicka kåporna nånstans.
En och annan dekal åker kanske på med.

Jag har lite att göra :roll:

Lite bilder:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 4 Killawife, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4026
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Glenn » tis 27 sep 2016, 07:31:24

Högerstyrd alltså ?

300hk har du ju antagligen redan ? med annan DP och avgas och något uppjusterat turbotryck så får du ju 300 redan där, flera som har bromsat med dom modifikationerna.

Går inte vingblocken att köpa nya fortfarande ? ..de kräver ju dock den "gamla" vingen och inte 96-faceliftvingen som jag har.

Ska finnas speciell textilfärg i sprayform för just innertak och liknande, det sägs fungera :)
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Killawife
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Vimmerby
Ort: Vimmerby

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Killawife » tis 27 sep 2016, 15:31:59

Glenn skrev:Högerstyrd alltså ?

300hk har du ju antagligen redan ? med annan DP och avgas och något uppjusterat turbotryck så får du ju 300 redan där, flera som har bromsat med dom modifikationerna.

Går inte vingblocken att köpa nya fortfarande ? ..de kräver ju dock den "gamla" vingen och inte 96-faceliftvingen som jag har.

Ska finnas speciell textilfärg i sprayform för just innertak och liknande, det sägs fungera :)
Högerstyrd ja. Jag kollade faktiskt lite på möjligheten att bygga om till vänsterstyrd men det är jääääävligt mycket jobb.
Kanske är det så, svårt att veta bara då jag inte vet hur mycket den laddar. Det sitter heller ingen dawes device på (ännu) så jag vet inte om turbotrycket går att ställa upp på nåt annat vis?
Jo jag har hittat vingblock men 1200:- känns lite saftigt för ett par block. Dessa har iofs Gt-four loggan instansad och inte bara en dekal så det kanske blir dom ändå.

Ok, får kolla på det, tack för tips.

Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4026
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Glenn » tis 27 sep 2016, 23:08:57

Heslt vill man ju ha en elektronisk boostcontroller, men det blir ju lite dyrare än en kulventil.

På bilderna ser det ut som att du har 96-vingen, då måste du byta vinge för att montera raiserblocks, och dessvärre är det olika fästhål för den gamla och nya vingen, vilket gör att man helst vill ha en ny lucka också.. Så plötsligt vill man ha ny lucka, ny vinge, raiserblocks OCH lack, blä..

Personligen tycker jag 96-vingen är snyggare än den gamla låga vingen, men med raiserblocks blir den gamla vingen snyggare, dessutom ska 96-vingen vara bättre aerodynamiskt (det var därför den uppdaterades)

Du har även sidokjolar som kom i faceliften 1996 (men möjligen var option 1995 ?), Dessutom har du det höga bromsljuset som kom 96 också. ..Det gör att jag gissar att du faktiskt har en 96'a, även om den kanske är reggad som 95'a. (Så är fallet med min bil, reggad som 95'a men är tillverkad oktober 1996 om jag minns rätt.)

Det finns lite fler småsaker som skiljer, tex har inte 96'orna den lysande ringen runt tändlåset som 94-95 har, men för att göra det extra komplicerat så kunde man istället köpa till en option med "interiörbelysning" där den ingick, och även lite annat, typ fotbelysning.

baklysena du har är de lysena som kom på den japanska marknaden i faceliften 1996, kallas oftast JDM-lysen då dom inte är E-godkända och därmed aldrig satt på europeiska bilar (europeiska bilar hade de gamla lysena ända tills karossgenerationen slutade tillverkas 1999), dock är dom ju mycket snyggare så många har ju uppgraderat till dessa.
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4026
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Glenn » tis 27 sep 2016, 23:17:04

För övrigt hade jag sådana där BBS kryssekerfälgar på min GT-Four '88 jag hade :) ..fast bara 15" då.. är ju äkta tresplitt, iaf mina, och tydligen svindyra nya, sålde dom till nån tok som körde från gävle för att köpa dom och skulle beställa bredare fälgbanor för massor av pengar från BBS..
Bilagor
GT4_fram.jpg
GT4_fram.jpg (185.55 KiB) Visad 1455 gånger
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Killawife
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Vimmerby
Ort: Vimmerby

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Killawife » ons 28 sep 2016, 00:51:37

Jag har belysning runt tändlåset, fast lampan verkar trasig. Fotbelysning verkar dock inte finnas och innerbelysningen ser rätt standard ut, dock finns kartlampor. Egentligen är ju inredningen i dessa minst sagt spartansk, tre knappar typ.
Jag gillar verkligen stuket med den höga vingen. Ska testa med supravingen med och se hur det blir. Båda vingarna jag köpt är blåmetallic konstigt nog så en måste ju lackas eller folieras iallafall. Men får väl kolla efter en baklucka med, grrr. Jag hittade faktiskt en hel svart celica gt-i som en sålde delar från men han ville inte sälja nåt.
Ang. BBS-fälgarna så tänkte jag först använda spacers som ändrar bultmönstret så jag kunde använde dem. Det är 5/112 på dom nämligen. Jag kollade upp det hela men då celican har pinnbult och inte hjulbultar så blev det väldigt komplicerat, Spacersen hade blivit väldigt tjocka och fälgarna hade hamnat för långt ut då det var 9,5" bredd på dom. Annars hade det blivit grymt snyggt. Jag sålde dem dock och började leta andra. Hittade då exakt likadana fast med rätt bultmönster och för 6000:- mer än vad jag fick för mina :o . Jag avstod. Mina var kopior, ej äkta.

Jag kollade upp idag hur jag behöver göra med fästena för Recarostolen. Ett fäste kan jag använda med bara en längre bult och en spacer. De andra måste jag göra distanser till. Men det var inga superavancerade saker. Påbörjade lite jobb med Framskärmen med.

Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4026
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Glenn » ons 28 sep 2016, 08:57:11

Fast på 96'orna har man också en ring där runt låset, men det är bara en dummy som man kan byta ut mot en lysande.

En annan skillnad är ratten, om du har airbag (standard på euro och US-spec men option på JDM) så har den gamla ratten två tutknappar på "ekrarna", medans 96+-ratten saknar dessa, man får istället tuta med hela rattcentrumet.

Det går ju att lägga igen de gamla hålen i luckan, men då måste man ju lacka om allt om det ska bli snyggt, och då kanman ju lika gärna byta lucka.

Enklast är väl att hitta en svart lucka från en ST202 eller AT200 som ju helt saknar vinge, och sen borra nytt.
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Killawife
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Vimmerby
Ort: Vimmerby

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Killawife » ons 28 sep 2016, 21:12:59

Vi får se hur det blir med luckan. Jag är inte ute efter nåt utställningsskick så det kanske räcker att plugga hålen. Vi får se hur vingarna passar.

Jag har inte airbag.
Vet du när den ringen ska lysa? går det på samma krets som belysningen som tänds när man öppnar dörren? Jag bytte lampan idag men den lyser inte.

Användarvisningsbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2627
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Fnys » tor 29 sep 2016, 00:02:34

Stort stort grattis till köpet! :thumbup:
Kommer med stort intresse att följa denna tråd.

Att tänka på, om du beställer ny baklucka så kolla så att den luckan har det tredje bromsljuset ( =luckan måste komma från en Celica tillverkad 96- )
Är själv på jakt efter en baklucka med dom rätta hålen för den klassiska WRC-vingen samt det tredje bromsljuset men det är svårt att hitta :(

Ta hand om bilen och hoppas vi ses någon gång på någon träff någonstans :P
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd

Killawife
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Vimmerby
Ort: Vimmerby

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Killawife » tor 29 sep 2016, 00:24:36

Tack. jag tänkte också på det med bromssljuset och kollade runt lite men det är svårt att veta vad som säljs när skrotarna inte har nån info eller bilder.

Skriv svar