Celica ST-205 Gt-four -95

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Killawife
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Vimmerby
Ort: Vimmerby

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Killawife »

Demontera var busenkelt, bara lossa muttern, knäcka till på den inre armen och sen lossnade de. Resten vet jag inte då jag inte kommit så långt ännu ;)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Glenn »

Ge fan i att starta torkarna när armarna är borta så är det ju bara att montera dom på lagom höjd när du monterar igen, om man är lite harig av sej sätter man en tejpbit hur dom satt innan och monterar likadant.

Egentligen borde man kunna starta torkarna också, dom återgår ju till grundläge oavsett.

Armarna sitter ju f.ö utan splines, en lösning jag inte gillar, men men, det funkar ju.


På min ST202 hade ju tidigare ägare uppenbarligen lossat dom och monterat den vänstra fel, för den gick så högt upp att den kom utanför rutan och skavde på lacken, inte snyggt, man såg också att viloläget var för högt, men det var ju enkelt att bara lossa och justera ner.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av cheetah1 »

Glenn skrev:Ge fan i att starta torkarna när armarna är borta så är det ju bara att montera dom på lagom höjd när du monterar igen, om man är lite harig av sej sätter man en tejpbit hur dom satt innan och monterar likadant.
Tipex funkar bra också. :)
Glenn skrev: På min ST202 hade ju tidigare ägare uppenbarligen lossat dom och monterat den vänstra fel, för den gick så högt upp att den kom utanför rutan och skavde på lacken, inte snyggt, man såg också att viloläget var för högt, men det var ju enkelt att bara lossa och justera ner.
Hade problem på skodan att dom flyttade sig ibland efter att jag bytt mekanism, så det behöver inte vara hans fel. Man kan få dra åt utav helvete. Då är mina koner dom sitter på ändå räfflade.
Killawife
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Vimmerby
Ort: Vimmerby

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Killawife »

Klädde om förarstolen med Alcantara då jag hade en del tyg över. Blev grymt bra. Eller, jag gjorde det inte då jag lämnade in dynorna till en skräddare men ändå ;)
Jag fixade även lite med kablarna till slutsteg och annat och bestämde mig för att montera ett batteri där bak till detta så jag inte kör slut på huvudbatteriet. Satte dit en batteripol med voltmätare med. Ikväll hade jag tänkt montera stereon men ryggen sa nej så det får vara ett par dagar.
Jag har köpt andra fälgar med som ska provmonteras. Återkommer med bilder på det. Jag undrar också om nån har några tips om sänkningssaster? Jag har hittat Tein 40 mm. Finns det andra?

Bild

Bild
Killawife
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Vimmerby
Ort: Vimmerby

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Killawife »

Jag har köpt andra hjul som passar bättre. Dessa blev grymt snygga på bilen och helt nya däck på dem var det med :)
Jag blir inte klok på min hastighetsmätar-konverterare/unlimiter. Jag lödde tidigare dit den bakom hastighetsmätaren då det kändes bättre än att ha den i motorutrymmet, Det funkade inte, hastighetsmätare var stendöd så jag lödde dit den där den ska sitta, på speedsensorns sladd. Funkar fortfarande inte, wtf? Hastighetsmätaren fungerar som den ska annars men denna konverteraren verkar inte göra sitt jobb. Nu blir jag nog tvungen att köpa en brittisk mätare istället för att få det att funka. Surt.
Annars håller jag mest på med stereon. Väntar på delar till det.

Bild

Bild
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Fnys »

Supersnygga fälgar! :thumbup: Är dom silvriga och har du funderat på annan färg?
Ang. hastighetsmätaren så har jag en kille som är duktig på det där...
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Killawife
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Vimmerby
Ort: Vimmerby

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Killawife »

Dom är guldfärgade med polerad alu kant. Poleringen är dock inte så fin så det behöver jag fixa.

All tips ang. hastighetsmätare modtages. Den adapter jag försöker få att fungera ska ju även ta bort hastighetsspärren vid 180. Det har jag inte kunnat testa om den gör.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Fnys »

Killawife skrev:All tips ang. hastighetsmätare modtages. Den adapter jag försöker få att fungera ska ju även ta bort hastighetsspärren vid 180. Det har jag inte kunnat testa om den gör.
Du har PM!
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Killawife
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Vimmerby
Ort: Vimmerby

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Killawife »

Idag har jag monterat Slutsteget med alla jävla kablar. Jag kunde inte koppla in mitt elektroniska delningsfilter Då jag behöver 3 st korta lågnivåkablar som ska kopplas mellan slutsteg och delningsfilter. Får fixa det. Annars fungerade allt förvånansvärt bra redan direkt. Jag har Focal 6,5:or i dörrarna fram och de lät väldigt bra, I sidorna bak har jag Kicker 6,5W sub-basar men de fungerade inte lika bra. Mycket vibrationer och missljud. Tror jag får skippa dem och bara köra med en baslåda. Jag har en som jag kan testa.

En sak som är lite konstig är att min GPS inte vill dyka upp. Jag har en Pioneer-stereo med separat GPS-enhet men stereon verkar inte hitta GPS:en. Alla kablar är kopplade och en röd lampa lyser på den. Surt.

Annars har jag lackat mina vindrutetorkararmar och monterat dem med nya torkarblad. Jag har även rengjort motorrummet lite.

Nu har jag dock ett litet problem. Jag vill ju börja köra med Celican men det står i mitt garage under huset jag bor i. Utanför garaget står det en Audi som jag håller på att byta turbo på. Nu har jag klantat mig och tappat bort nyckeln till Audin och kan därmed inte komma in i den och göra den färdig :oops:
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Glenn »

gjorde du egna adapters för dörrarna fram ?

Det största problemet med ljudet i T20 är ju engligt med att bakhögtalarna sitter i bara plast och därmed skorrar, redan original.. det är så i både min ST202 och ST205, och har varit så hela tiden.

Annars tycker jag ljudet är rätt bra för att vara originalljud, inte lika bra som harman/kardon AS3-ljudet i min aero, men bättre än många bilar jag kört iaf.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar