Mortil: Celica GT4 st205 "Den svarte"

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 3995
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Mortil: Celica GT4 st205 "Den svarte"

Inlägg av Glenn » sön 25 jul 2010, 00:39:58

Om man letar i gamla forumet kan man med lite tur hitta nån tråd om detta, där ett företag anges som gör hjulinställningar för rallyåkare (riktiga sådana då) och som har järnkoll på GT-Four-modellerna, och dessutom kan ställa in din bil för att få speciella egenskaper du vill ha.

Tänkte lämna in min där men det blev aldrig av.
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Mortil: Celica GT4 st205 "Den svarte"

Inlägg av mortil » sön 25 jul 2010, 00:44:57

de ska jag leta efter.. bra att de finns nån som har koll på gt4orna. :) vet ju nåra som inte har de iaf . haha.

vore gott om man kunde få papper på hur man ska ställa allt då det kommer ändras under säsongens gång. (vill ju testa MASSOR)


va ska man köra för däck härnäst ?
i dagsläget kör jag toyo proxies T1R men dessa ska ju va lite mjuka i stommen va ja läst mig till och ibland kan de kännas lite så faktist. fast då går de på gränsen tror ja .

Användarvisningsbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Mortil: Celica GT4 st205 "Den svarte"

Inlägg av haank » sön 25 jul 2010, 10:54:07

Speciella rallybilar brukar ju ha ganska ombyggd hjulupphängning. De eftersträvar speciella hjulvinklar vid fullt ihoptryckt dämpare, utsträckt dämpare, fullt rattutslag osv caster och camber vill man tex ha lite olika beroende på hur däcken står. Vi som har enklare modeller av hjulupphängning för nöja oss med att kanske ställa lite mer megativ camber runt om och vi kan även ställa toe runt om. Castervinkeln fram är inte justerbar om man inte ha någon moddad hjulupphängning.

Men annars för bankörning så är som jag förstått det ganska typiska inställningar runt -3 till -3.5 grader i camber runt om och 1mm toe out fram och 1mm toe in bak.

Varför man vill ha toe in bak tror jag är för att då vill bakvagnen hela tiden stabilistera sig efter vägen. Den upplevs inte orolig utan stadig.
Sen toe out fram använder man för att motverka att framhjulen med såpass mycket negativ camber annars vill svänga innåt. Uttre däcksida för större diameter än intre däcksidan när hela däcket lägger sig an asfalten, och det medför att hjulet svänger helt enkelt. Då vill man ändå få den att gå rakt genom 1mm toe out som kompensering.

De är ett riktigt avanserat ämne det här med hjulupphängningen. Jag skulle tippa på att någon däckfirma tyvärr inte bara kan trolla fram riktigt bra hjulinställning för banåkning åt dig. Nackdelen med ungefär de inställningar jag angav ovan är att det äter endel däck.
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.

mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Mortil: Celica GT4 st205 "Den svarte"

Inlägg av mortil » sön 25 jul 2010, 13:37:42

får se va de blir för inställningar. :)

ska iaf göras innan Actionmeet mantorp.

frågan är om man ska ställa upp krängningshämmaren bak till hårdaste så den blir lite mindre understyrd? (va ja fatta de som)

vilket kommer gå bäst på RS banan ?

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 3995
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Mortil: Celica GT4 st205 "Den svarte"

Inlägg av Glenn » sön 25 jul 2010, 15:17:06

haank skrev:Speciella rallybilar brukar ju ha ganska ombyggd hjulupphängning. De eftersträvar speciella hjulvinklar vid fullt ihoptryckt dämpare, utsträckt dämpare, fullt rattutslag osv caster och camber vill man tex ha lite olika beroende på hur däcken står. Vi som har enklare modeller av hjulupphängning för nöja oss med att kanske ställa lite mer megativ camber runt om och vi kan även ställa toe runt om. Castervinkeln fram är inte justerbar om man inte ha någon moddad hjulupphängning.
Grupp N kör afaik med original hjulupphängningar ? ..Eventuellt Grupp A pre-WRC också ? eller ? är väl därför man valde att sätta superstrut på ST205 för att få den homologiserad (sen valde man väl ofta att inte använda den ändå av olika skäl..)
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Mortil: Celica GT4 st205 "Den svarte"

Inlägg av mortil » tis 27 jul 2010, 01:28:30

Tror ni om att sätta en dekal i bakrutan "just FOUR fun"

Användarvisningsbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2627
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mortil: Celica GT4 st205 "Den svarte"

Inlägg av Fnys » tis 27 jul 2010, 02:04:32

mortil skrev:Tror ni om att sätta en dekal i bakrutan "just FOUR fun"
oj, va nära du var min idé (som fortfarande är hemlig)!
haha, självklart ska du det!
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd

Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: Mortil: Celica GT4 st205 "Den svarte"

Inlägg av Erkan » tis 27 jul 2010, 21:09:02

Det är klart du ska!!!!!!

mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Mortil: Celica GT4 st205 "Den svarte"

Inlägg av mortil » sön 08 aug 2010, 13:22:18

http://www.youtube.com/watch?v=GLG7cgcTdz0

0.59.48 blev tiden där.

bästa för dagen va 59 blankt.


frågan är. understyr den mindre om man ställer upp krängningshämmaren bak på hårdaste ?
gärna lite tips på inställningar, är ju jäkligt ny på detta så :)

mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Mortil: Celica GT4 st205 "Den svarte"

Inlägg av mortil » sön 10 okt 2010, 20:58:29

Happ . här har hänt lite.

var nära på att köra på ett rådjur och dum som man va så vejjade man. fick kast på bilfaan och klippte mitträcket med vänstersidan, kastades över och tog även ytterräcket. förjävla surt. så nu blir de försäkringssak av de. fast eftersom jag INTE körde på rådjuret så är det mitt eget fel att bilen ser ut som den gör så de e bara o pynta upp 3000 i självrisk.

har även monterat på 2st Hella 3000 extraljus med 55w xenon. jävlaar vilket lyse de blev :) de e gott nu inför vintern.

sitter även och funderar på om ja ska montera i en 7" tft dvd spelare som ligger o skräpar.

[img]http://project_celica.mortil.com/celicarepa1.jpg[/img]

[img]http://project_celica.mortil.com/celicarepa2.jpg[/img]

Å lamporna

[img]http://project_celica.mortil.com/celicaljus1.jpg[/img]

Skriv svar