Sida 5 av 7

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: mån 18 jan 2016, 13:31:33
av Spiidfriik
Fast jag ska ju ha 5S botten.

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: mån 18 jan 2016, 21:09:47
av Pipedreams
Jo, men smidigast är att använda Beams oljepump och vevtrigger och då måste du ha tråget också.

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: mån 18 jan 2016, 21:31:20
av Spiidfriik
Ok du menar så. Jo det blir lite cirkus med den biten, men det löser sej.
Har hittat en ST202 Beams motor för £1000 hemma. Har inte bestämt mej än.
Fick tag på däck idag, kommer nästa vecka.

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: mån 01 feb 2016, 00:51:29
av Spiidfriik
Satte på vinterdäcken och körde en liten sväng, kanske 2km. Den kräkte ur sej kylarvatten och överhettade. Dock kokade den inte. Ska prova med ett nytt 1,1 bar kylarlock, mest bara för att det är det enda som inte är bytt. Kanske gör jag ett CO test också bara för att få bekräftat att den läker ut kompression i kylsystemet.

Har hittat en komplett Black Top för $850 hemma. Blir troligen att köpa den, men jag ska avvakta lite till.

Köpte ett Erebuni kjolpaket idag. Behöver egentligen bara en sidokjol och en rear spats, men det var inte helt lätt att få tag på för rimliga pengar. Så blev jag erbjuden detta kompletta paket och slog till.

Har fått tag på en front cut ST202. Ska konvertera till rättstyrt tänkte jag. Hämtar den till veckan. Har inte bestämt mej om jag ska vänta med själva konverteringen eller om jag ska göra den nu samtidigt som motorbygget. Hade ju tänkt hinna köra också...

Hur breda 18" hjul kan man trycka in i hjulhusen på en ST205? Har bestämt mej att skaffa en uppsättning stiliga gå-bort-fälgar. Hade varit fläskigt med 10"/285.

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: mån 01 feb 2016, 16:16:08
av Glenn
Spiidfriik skrev:Satte på vinterdäcken och körde en liten sväng, kanske 2km. Den kräkte ur sej kylarvatten och överhettade. Dock kokade den inte. Ska prova med ett nytt 1,1 bar kylarlock, mest bara för att det är det enda som inte är bytt.
Hmm, låter ju väldigt likt problemen jag fick med min ST202 när röret mellan kylaren och expansionskärlet var tilltäppt, du kan ju kolla det för säkerhets skull om du inte gjort det redan..

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: tor 11 feb 2016, 00:41:57
av Spiidfriik
Glenn skrev:
Spiidfriik skrev:Satte på vinterdäcken och körde en liten sväng, kanske 2km. Den kräkte ur sej kylarvatten och överhettade. Dock kokade den inte. Ska prova med ett nytt 1,1 bar kylarlock, mest bara för att det är det enda som inte är bytt.
Hmm, låter ju väldigt likt problemen jag fick med min ST202 när röret mellan kylaren och expansionskärlet var tilltäppt, du kan ju kolla det för säkerhets skull om du inte gjort det redan..
Jo, det är kollat. Nya locket gjorde ingen skillnad, som väntat. Bara bygga ny motor.

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: tor 11 feb 2016, 00:51:10
av Spiidfriik
Har hämtat hem ST202an och kikat lite. Lär få flytta över vänstra delen av torpeden. En jävla massa jobb men inte speciellt svårt som det verkar. Känns dock inte som att jag ska börja med detta nu om jag ska köra i sommar. Är varken snabb eller ihärdig när jag skruvar... Satsar nog all energi på att bygga motor först så jag får köra med den. Sen får jag se hur jag gör med vänsterkonverteringen till vintern. Har en bunt andra bilar, motorcyklar och en snöskoter som också behöver skruvas med...

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: tis 16 feb 2016, 03:13:22
av Spiidfriik
Jag fortsätter väl min monolog här med att jag beslutat att vänta med vänsterkonverteringen. Dock ska jag byta spakarna så de hamnar på rätt sida av ratten. Total förvirring som det är nu! Blinkar och torkar tamejfan överallt, även i bruksbilen efter att ha kört Toyan runt kvarteret.
Har kollat lite på stereo med skärm som jag kan köra ut en del information från sprutet på. För att slippa ha en babiljon mätare från golv till tak. Har fastnat för Android-stereo, riktigt fränt! Iaf på pappret... Hittat en skräddarsydd mittkonsoll med dubbel-DIN uttag plus plats för två 52mm mätare, förutom klimapanelen och klockan. Men den är för vänsterstyrt, så den får vänta. Får köra med mätarhållare ovanpå brädan tills dess. Hittat en snygg hållare. Fick en PLX wb lambda i julklapp och jag tänker laddtryck och kanske soppatryck. Resten på stereon via sprutet. Borde gå att få dit en kraftig diod som shift light också.

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: tis 16 feb 2016, 15:34:37
av Fnys
Bra jobbat! :thumbup:
Några bilder på produkterna?

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: ons 17 feb 2016, 01:20:57
av Spiidfriik
Lite bilder på vad jag yrar om. =)Bild
Insåg att man får offra luftutblåsen och det känns inte så aktuellt. Tillbaks till den ursprungliga tanken att bygga om instrumentbrädan med plats för 2-3 mätare på sidan av instrumentklustret.
Ungefär såhär.
Bild
PLX multimätare med touchskärm.
Bild
Man kan visa upp till typ 12 olika värden i en mätare med PLX systemet. Dock måste man köpa en dyr modul för varje funktion så det blir inte billigare än att köpa 12 olika mätare. Men diskretare.
Tänkte köra med denna i sommar.
Bild