Sida 4 av 20

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: ons 06 jan 2016, 22:28:36
av Glenn
Fnys skrev: Om jag förstod det rätt så har Glenn "facelift-modellen" i sin st205 -96 vilket jag också har i min svensksålda st205 -96.
Japp.
Jag vet inte om det bara var vissa länder i Europa där st205 såldes med dom här två ratt-modellerna? Inte vanliga i alla fall.
Tror alla eurospec har dom, i alla fall av dessa årsmodeller.
Denna verkar vara den mer vanliga ratt-modellen (med och utan airbag):
steering-1.jpg
Den där kom väl ännu senare ? jag tror den där sitter i svensksålda nyare bilar (98 ? 99 ?, ST202) också, fast jag har bara sett det på nån bild.

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: sön 10 jan 2016, 00:50:27
av Spiidfriik
Har man nåt att hämta med justerbara kamdrev på original kammar?

Skiljer sej kåpan över kamdreven mellan gen 2 och 3?

Bör jag dumpa chargecoolern och köra vanlig ic fram istället?

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: tor 14 jan 2016, 20:23:27
av Spiidfriik
Som vanligt spårar det ur innan det ens har börjat. Har blivit sjukt sugen på en Beams Black Top. Blir ännu stökigare att få ihop kamdrivning och vevtrigger, men det vore mycket värt med variabla kammar plus att toppen som sådan är fin. Behövs även ordentliga ventilurtag i kolvarna vilket kanske betyder customkolvar. Dyrt, men inte svindlande. Håkan kanske har lite input? =)
Någon som vet vart man får tag på en lös Beams BT (givetvis från manuell bil) topp? Kompletta motorer är relativt lätt att hitta utomlands, men då drar ju frakten iväg...

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: fre 15 jan 2016, 10:22:06
av Glenn
tror du att du får ihop styrningen av motorn med variabla kammar och allt tillsammans med turbo då ?
Inte ens senare generationer av 3S-GTE (i.e caldinans) har väl det afaik.

Det går säkert men det känns spontant krångligt ?

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: fre 15 jan 2016, 17:13:48
av Spiidfriik
Glenn skrev:tror du att du får ihop styrningen av motorn med variabla kammar och allt tillsammans med turbo då ?
Inte ens senare generationer av 3S-GTE (i.e caldinans) har väl det afaik.

Det går säkert men det känns spontant krångligt ?
Den biten känns inte som ett större problem. Jag har hållit på en del med motorstyrning tidigare, mest på olika BMW-byggen men även ett par Supror.

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: lör 16 jan 2016, 12:05:55
av Pipedreams
Blacktop innebär en massa merjobb. Jag kör redtop som satt i en celica så vattensystemet, insug och fästen passar direkt. Med blacktop får du bygga egna vattenrör eller använde de från redtop, och motorfäste vid kamremmen då avgaskammens drev tar i originalfästet. Enda fördelen i övrigt kan man tycka är att blacktop har titanventiler men jag är lite skeptisk till deras hållbarhet i en turbomotor.

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: mån 18 jan 2016, 07:55:31
av Spiidfriik
Titanventiler är iofs fränt, men största vinsten med Black Top jämför med Red Top ser jag i att även avgaskammen är variabel. Oklart om det är värt extrajobbet mot att köra Red Top kanske, men jag tenderar att vilja ha det värsta som erbjuds och ryms inom (dubbla) budgeten... Och extrakrånglet gör det ju också extra ovanligt och det gillar jag. =)
Vi får väl se hur det blir. Men får jag bara tag på en Black Top för rimliga pengar lär jag köpa den och göra ett försök att få ihop en riktigt tuff (och sällsynt) motor.
Dessvärre blev jag oväntat arbetslös ett par tre månader framåt vilket gör att projektet kommer ta längre tid än planerat. Lyckligtvis har jag inte börjat riva bilen ännu så jag jagar 215/45R17 vinterdäck (inte helt lätt) och tänkte passa på att köra lite med den under tiden. Har faktiskt aldrig kört bilen längre än 30m än. Lär ju ska finnas ett problem med övertryck i kylsystemet vid hård körning (förmodat sprucket block), så det kanske bara blir en sväng...

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: mån 18 jan 2016, 11:00:55
av Pipedreams
Variabel avgaskam ger inte lika mycket som på insug. Du måste även bygga om tråget och sugsilen, eller använda redtop. Kamremspännaren funkar inte heller ihop med celicans motorfäste, använd redtop. Generatorfästet sitter på fel sida så det får du bygga nytt eller använda redtop. Insug passar inte, bygg nytt eller använd redtop.
Enda gången jag ens skulle överväga att använda en Blacktop är om man går all in och kör torrsump och med elektrisk vattenpump med helt ombyggt kylsystem men när standard redtop funkar till 800hk så hade det endast hänt om jag siktat på 1000hk.

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: mån 18 jan 2016, 12:00:29
av Spiidfriik
Jag är med på allt utom tråg och pickup. Varför måste de moddas?

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Postat: mån 18 jan 2016, 13:25:05
av Pipedreams
För att blacktop sitter helt lodrätt monterad på längden i en bakhjulsdriven bil och i celican sitter den lutad bakåt. Skulle bli rätt tomt på olja vid silen om man bara satte i den som det är.