Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Spiidfriik »

Fast jag ska ju ha 5S botten.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Pipedreams »

Jo, men smidigast är att använda Beams oljepump och vevtrigger och då måste du ha tråget också.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Spiidfriik »

Ok du menar så. Jo det blir lite cirkus med den biten, men det löser sej.
Har hittat en ST202 Beams motor för £1000 hemma. Har inte bestämt mej än.
Fick tag på däck idag, kommer nästa vecka.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Spiidfriik »

Satte på vinterdäcken och körde en liten sväng, kanske 2km. Den kräkte ur sej kylarvatten och överhettade. Dock kokade den inte. Ska prova med ett nytt 1,1 bar kylarlock, mest bara för att det är det enda som inte är bytt. Kanske gör jag ett CO test också bara för att få bekräftat att den läker ut kompression i kylsystemet.

Har hittat en komplett Black Top för $850 hemma. Blir troligen att köpa den, men jag ska avvakta lite till.

Köpte ett Erebuni kjolpaket idag. Behöver egentligen bara en sidokjol och en rear spats, men det var inte helt lätt att få tag på för rimliga pengar. Så blev jag erbjuden detta kompletta paket och slog till.

Har fått tag på en front cut ST202. Ska konvertera till rättstyrt tänkte jag. Hämtar den till veckan. Har inte bestämt mej om jag ska vänta med själva konverteringen eller om jag ska göra den nu samtidigt som motorbygget. Hade ju tänkt hinna köra också...

Hur breda 18" hjul kan man trycka in i hjulhusen på en ST205? Har bestämt mej att skaffa en uppsättning stiliga gå-bort-fälgar. Hade varit fläskigt med 10"/285.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Glenn »

Spiidfriik skrev:Satte på vinterdäcken och körde en liten sväng, kanske 2km. Den kräkte ur sej kylarvatten och överhettade. Dock kokade den inte. Ska prova med ett nytt 1,1 bar kylarlock, mest bara för att det är det enda som inte är bytt.
Hmm, låter ju väldigt likt problemen jag fick med min ST202 när röret mellan kylaren och expansionskärlet var tilltäppt, du kan ju kolla det för säkerhets skull om du inte gjort det redan..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Spiidfriik »

Glenn skrev:
Spiidfriik skrev:Satte på vinterdäcken och körde en liten sväng, kanske 2km. Den kräkte ur sej kylarvatten och överhettade. Dock kokade den inte. Ska prova med ett nytt 1,1 bar kylarlock, mest bara för att det är det enda som inte är bytt.
Hmm, låter ju väldigt likt problemen jag fick med min ST202 när röret mellan kylaren och expansionskärlet var tilltäppt, du kan ju kolla det för säkerhets skull om du inte gjort det redan..
Jo, det är kollat. Nya locket gjorde ingen skillnad, som väntat. Bara bygga ny motor.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Spiidfriik »

Har hämtat hem ST202an och kikat lite. Lär få flytta över vänstra delen av torpeden. En jävla massa jobb men inte speciellt svårt som det verkar. Känns dock inte som att jag ska börja med detta nu om jag ska köra i sommar. Är varken snabb eller ihärdig när jag skruvar... Satsar nog all energi på att bygga motor först så jag får köra med den. Sen får jag se hur jag gör med vänsterkonverteringen till vintern. Har en bunt andra bilar, motorcyklar och en snöskoter som också behöver skruvas med...
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Spiidfriik »

Jag fortsätter väl min monolog här med att jag beslutat att vänta med vänsterkonverteringen. Dock ska jag byta spakarna så de hamnar på rätt sida av ratten. Total förvirring som det är nu! Blinkar och torkar tamejfan överallt, även i bruksbilen efter att ha kört Toyan runt kvarteret.
Har kollat lite på stereo med skärm som jag kan köra ut en del information från sprutet på. För att slippa ha en babiljon mätare från golv till tak. Har fastnat för Android-stereo, riktigt fränt! Iaf på pappret... Hittat en skräddarsydd mittkonsoll med dubbel-DIN uttag plus plats för två 52mm mätare, förutom klimapanelen och klockan. Men den är för vänsterstyrt, så den får vänta. Får köra med mätarhållare ovanpå brädan tills dess. Hittat en snygg hållare. Fick en PLX wb lambda i julklapp och jag tänker laddtryck och kanske soppatryck. Resten på stereon via sprutet. Borde gå att få dit en kraftig diod som shift light också.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Fnys »

Bra jobbat! :thumbup:
Några bilder på produkterna?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Spiidfriik »

Lite bilder på vad jag yrar om. =)Bild
Insåg att man får offra luftutblåsen och det känns inte så aktuellt. Tillbaks till den ursprungliga tanken att bygga om instrumentbrädan med plats för 2-3 mätare på sidan av instrumentklustret.
Ungefär såhär.
Bild
PLX multimätare med touchskärm.
Bild
Man kan visa upp till typ 12 olika värden i en mätare med PLX systemet. Dock måste man köpa en dyr modul för varje funktion så det blir inte billigare än att köpa 12 olika mätare. Men diskretare.
Tänkte köra med denna i sommar.
Bild
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Skriv svar