Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarvisningsbild
Spiidfriik
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Inlägg av Spiidfriik » tis 15 dec 2015, 19:35:55

Lär ska vara en "WRC" men jag vet inte hur jag isf kan bekräfta detta. Den har autoklima ABS samt höga bakvingen och är röd. Jag köpte den förmodat sprucket originalblock. Beslutet att bygga 5S-GTE kändes självklart. Grenrör, turbo och sprut ska bytas ut och antar att jag även åker på FMIC. Vill ha 500whp.
Fick hem och rev 5S-FE motorn (-99) förra helgen. Kamremsdrevet på veven bråkade och ville inte lossna, vilket resulterade i att en tand på triggerhjulet gick åt h-e. Så har någon ett 5S kamremsdrev/triggerhjul att sälja är jag intresserad då det inte var helt billigt.
Blir troligen att slipa veven så jag kan använda 3S stakar och vevlager då utbudet i 5S-dimension verkar vara kraftigt begränsat. Velar lite angående oem oljepump eller ACL högflödes. Den senare hittar jag bara i USA. Även toppackningen är osäkert. Det verkar vara väldigt olika uppfattningar om vad som är rätt väg att gå.
Blocket ska borras 87,5 och munstycken för kolvkylning ska monteras. Oljekanalen till balansaxlarna ska pluggas. Toppen kommer jag inte att göra nåt åt nu, bara bulta dit som den är.
Senast redigerad av Spiidfriik mån 10 apr 2017, 17:50:48, redigerad totalt 3 gånger.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
BMW M5 Touring -92
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 3840
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Glenn » ons 16 dec 2015, 00:00:12

Nu är ju iofs inte WRC'n nåt att eftersträva direkt, det är ju skillnader som bara var användbara vför homologiseringen egentligen, inga fördelar för gatanvändarne.

Men den ska ju ha insug förberett för vatteninsprutning, med insprutare, tank osv, men afaik avstängt. Intercooler-vattenspray - det ska finnas munstycken och slangar osv, givetvis ALS-grenröret, men med inaktiverad ALS som inte går att få igång utan att byta till en ECU som man inte får tag i.

Den höga vingen sitter på som default (i.e raiserblocksen), men den gick ju att få på den vanliga med, och går fortfarande att köpa som tillbehör hos toyota.

Sen har WRC-bilarna "huvvingen" uppe vid rutan, men den sitter även på alla eurospecbilar (även ST202'orna!).. och kunde dessutom fås som option till alla JDM-ST205'or (tror samtliga har den efter faceliften också.)

Den har inte helsvetsad kaross, den har inte förstärkt block (som kom sent 96), den har inte fler aludelar, den har inte högre effekt (allt detta är saker som folk brukar påstå i annonser men inte stämmer)

Nu är det väl ingen direkt nackdel om det är en WRC heller, men det är väl mer strunt samma :)
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

mIkAeL
Inlägg: 258
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
Bilmodell: Celica GT-Four St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: JC-Performance.se
OrgNr: 969728-0551
Kontaktperson: Mikael, Billy
Ort: Karlstad

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av mIkAeL » tor 17 dec 2015, 08:05:31

Tror ja har sånt liggande hemma. Sen de där med att slipa om veven skulle ja inte gjort... Du måste härda om dem efter sen är de ju även så att större yta är ju bättre för att sprida ut trycket på.
Vi har ju även färdig hprofil stakar till 5s.
Lager finns ju från clevite till 5s stakar. Dock inte acl race, men de spelar ju inte så stor roll. Har du rätt spel är ju de viktigare än vilka lager du har.
Packning till bygget är ju också smak och tycke med apexi har en som funkar bra i borr och ska va den som är starkast runt själva cylindrarna. Sån kan vi med hjälpa dig med.
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
http://www.jc-performance.se

Användarvisningsbild
Fnys
Ledamot
Inlägg: 2552
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Bandhagen
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Fnys » tor 17 dec 2015, 15:51:44

Glenn skrev: Den har inte helsvetsad kaross, den har inte förstärkt block (som kom sent 96), den har inte fler aludelar, den har inte högre effekt (allt detta är saker som folk brukar påstå i annonser men inte stämmer).
Menar du att det kom eller inte kom ett förstärkt block sent 1996? :shock:
Träffansvarig, Toyota Club Sweden
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd

Pipedreams
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Pipedreams » tor 17 dec 2015, 21:48:27

5s drevet har annan profil på kuggarna och inte samma antal som 3s så det går inte att använda ihop med 3s kamdrev. Oljepumpen du tittat på är troligtvis till gen2 så den passar inte, men originalpumpen räcker gott och väl.
Och som sagt går det att hitta stakar för 5s vevtapp och det blir billigare och bättre än att slipa om veven.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 3840
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Glenn » tor 17 dec 2015, 23:40:22

Fnys skrev:
Glenn skrev: Den har inte helsvetsad kaross, den har inte förstärkt block (som kom sent 96), den har inte fler aludelar, den har inte högre effekt (allt detta är saker som folk brukar påstå i annonser men inte stämmer).
Menar du att det kom eller inte kom ett förstärkt block sent 1996? :shock:
Jag menar att WRC-modellerna inte har det, utan det kom sent 96. (Dock är det svårt att hitta info om det där, tex hur man ser skillnad.)

(Nu menar jag ju förstås homologiseringsversionen för gatbruk, inte de som faktiskt användes av teamen att tävla med)
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Användarvisningsbild
Fnys
Ledamot
Inlägg: 2552
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Bandhagen
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Fnys » fre 18 dec 2015, 03:09:40

Glenn skrev:
Fnys skrev:
Glenn skrev: Den har inte helsvetsad kaross, den har inte förstärkt block (som kom sent 96), den har inte fler aludelar, den har inte högre effekt (allt detta är saker som folk brukar påstå i annonser men inte stämmer).
Menar du att det kom eller inte kom ett förstärkt block sent 1996? :shock:
Jag menar att WRC-modellerna inte har det, utan det kom sent 96. (Dock är det svårt att hitta info om det där, tex hur man ser skillnad.)

(Nu menar jag ju förstås homologiseringsversionen för gatbruk, inte de som faktiskt användes av teamen att tävla med)
Såklart att det är svårt att hitta info då det inte verkar stämma vad jag läst mig till. :) Däremot verkar det finnas två olika motorblock men tillverkningsår spelar ingen roll.
...och vad jag vet så är Toyota väldigt duktiga på att sätta nya artikelnummer på ersättande produkter och till och med modifieringar på befintliga produkter och det verkar inte finnas något nytt artikelnummer på st205:ans motorblock innan 1998:


Citerat från http://www.gtfours.co.uk/
http://www.gtfours.co.uk/what/wrc/list/ ... s_list.htm
http://www.gtfours.co.uk/ skrev: Statement: WRC cars have a thicker cylinder block.
Answer: Untrue. Again it appears to be pot luck as to whether a WRC has a thick block or a thin block.
http://www.gtfours.co.uk/ skrev: Question: What's this I've heard that some 205 Cylinder Blocks are Thick and some are thin?
Answer: It would seem that some Blocks are thicker, or exhibit less casting defects than others. With less casting defects the block "appears" thicker and is thus deemed to be a good 'un!
The particular area of concern to identify the difference between a thick and thin Block is small and can EASILY be missed.


Question: Any more info on the Block?
Answer: Toyota changed the part number of the Block, (the reason for which is unknown), but speculation has it that this was to address "issues" - I'm sceptical...
The 2 Blocks supplied by Toyota are:
Part No. 11401-79675 – manufactured 94/02 > 98/01
Part No. 11401-79676 – manufactured 98/01 > 99/08
Träffansvarig, Toyota Club Sweden
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd

Användarvisningsbild
Spiidfriik
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Spiidfriik » fre 18 dec 2015, 09:40:03

Pipedreams skrev:5s drevet har annan profil på kuggarna och inte samma antal som 3s så det går inte att använda ihop med 3s kamdrev. Oljepumpen du tittat på är troligtvis till gen2 så den passar inte, men originalpumpen räcker gott och väl.
Och som sagt går det att hitta stakar för 5s vevtapp och det blir billigare och bättre än att slipa om veven.
Kan jag använda 5S kamdrev på 3S toppen? Vill använda 5S trigger.
Har hört från fler att originalpumpen duger så jag kör nog bara på ny oem pump.
Jag har hittills bara hittat Pauter stakar till 5S som kostar jävel.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
BMW M5 Touring -92
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.

Användarvisningsbild
Spiidfriik
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Spiidfriik » fre 18 dec 2015, 09:46:09

mIkAeL skrev:Tror ja har sånt liggande hemma. Sen de där med att slipa om veven skulle ja inte gjort... Du måste härda om dem efter sen är de ju även så att större yta är ju bättre för att sprida ut trycket på.
Vi har ju även färdig hprofil stakar till 5s.
Lager finns ju från clevite till 5s stakar. Dock inte acl race, men de spelar ju inte så stor roll. Har du rätt spel är ju de viktigare än vilka lager du har.
Packning till bygget är ju också smak och tycke med apexi har en som funkar bra i borr och ska va den som är starkast runt själva cylindrarna. Sån kan vi med hjälpa dig med.
Jag skickar ett PM.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
BMW M5 Touring -92
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.

Pipedreams
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Pipedreams » fre 18 dec 2015, 15:56:41

Spiidfriik skrev:
Pipedreams skrev:5s drevet har annan profil på kuggarna och inte samma antal som 3s så det går inte att använda ihop med 3s kamdrev. Oljepumpen du tittat på är troligtvis till gen2 så den passar inte, men originalpumpen räcker gott och väl.
Och som sagt går det att hitta stakar för 5s vevtapp och det blir billigare och bättre än att slipa om veven.
Kan jag använda 5S kamdrev på 3S toppen? Vill använda 5S trigger.
Har hört från fler att originalpumpen duger så jag kör nog bara på ny oem pump.
Jag har hittills bara hittat Pauter stakar till 5S som kostar jävel.
Kanske kan passa på kammarna men inte säkert att de får plats. 5s drevet är större ock 5s har bara ett drev så det kan hända att dreven tar i varandra eller helt enkelt inte får plats innanför kamremskåpan. Och du får nog lite huvudvärk när du ska hitta en rem som passar.
Bättre isf att svarva lös triggerhjulet från 5s och svarva om 3s drev så du får på den. Sen ska du dit med en givare och det är väldigt dåligt med plats på pumpen.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst