Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Inlägg av Spiidfriik »

Ingenting har gått rent, men nu sitter iaf bottendelen och lådan i bilen. Med ny Competition Clutch carbon/kevlar koppling (kallad "steg 2") och ny slityta på Fidaza svänghjulet. Nya däck beställda, Falken 225/45-17.
Nästa ledigvecka ska toppen, kringaggregat och drivaxlar monteras. Plus allt runtikring, el, slangar, etc.
Målet är att kunna köra den till cars and coffee i Skellefteå 22/9. Helst besiktigad också...

Edit:fel ort.
Senast redigerad av Spiidfriik den mån 10 sep 2018, 16:59:23, redigerad totalt 1 gånger.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Inlägg av Bempa »

Härligt, kämpa på :)
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Inlägg av Spiidfriik »

Tack! Är väldigt körsugen!
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Inlägg av Spiidfriik »

Helt otroligt vad bilen stretar emot! Men slutligen stöp det ändå på mitt fantastiskt usla minne. När det till slut blev dags att faktiskt montera toppen kom jag på att jag ju tänkt montera en blockvärmare innan toppen skulle på. Men glömt beställa en... Så det blev tvärstopp.
Dock öppnade det för att möjligen hinna fixa till fälgarna lite och få dem blästrade och lackade.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Inlägg av Spiidfriik »

Fälgarna har fått de värsta skrubbningarna tillputsade och är lämnade på lack.
Blockvärmaren är monterad, det gick jättebra förutom att jag fick bocka den lite och frostpluggen gömde sej inne i blocket. Tog bara nån timme att få ut...
Sen skulle jag dra in kabeln till kupévärmaruttaget men det fanns exakt ingenstans att få den genom torpedväggen och jag tordes inte borra i blido. Så det blev ut i hjulhuset och borra där jag kunde se att det skulle gå fritt på insidan. Det är bara nästan klart då jag inte har större borr än 20mm som går i borrflugan och gummigenomföringen vill ha 24mm. Så jag måste köpa en stegborr.
Det var givetvis inte enkelt att montera uttaget i grillen heller, men inte värst ändå.
Ett annat problem med gen 3 topp på gen 1 block är olja till och från turbon. Det blev total custom hela vägen. Farsan fick fräsa till en adapter som bultas på turbon som sticker ut så det går att få dit en banjo med olja in. Och så har han gängat ett rör för returen som sticker ner ytterligare för att slippa att slangen brinner upp direkt. Detta är inte helt färdigt än, ska lägga på toppen först så man ser vart allt hamnar i förhållande till varann.
Värmeväxlaren är borttagen och hålen i blocket pluggas. Tänker montera ett riktigt oljekyl sen.
Olja till turbon tas från filterhuset.
Har köpt en laddtrycksstyrning och har förberett lite med ett nytt hål i torpeden (på förarsidan går det att se insidan av torpeden eftersom det inte sitter nåt värmepaketet där) för kablage och slang. Har även påbörjat en plåt för att montera laddtrycksstyrningen bredvid cigguttaget (som jag dessutom bytt ut till 2st USB uttag).
Även en Lambdamätare skall monteras, men det har jag inte påbörjat.
Då jag rev mittkonsollen visade det se, j som vanligt, att stereokablaget såg ut som Beirut -87. Så det tog också ett par timmar att städa upp. Tog lite mått för ett projekt med oled display och Arduino för diverse mätvärden, i första hand insugstemp före turbo, efter turbo och efter ic.
Jajust, har beställt ett billigt (Kina) ic kit också.

Har lite bilder men orkar inte jävlas med någon trilskande host nu, det får bli en annan gång.

Målet imorron är att äntligen få på toppen!
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Inlägg av Bempa »

Nu har det hänt massor hörs det! Både roligt och intressant med customlösningar, är nyfiken på den däringa frästa adaptern... Maskinbearbetning är bland det roligaste man kan göra med kläderna på ;)

Inväntar lite bilder såklart :)
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Inlägg av MartZink »

Det tar sig sakteliga :) Tidigare ägares eldragningar är alltid lika tillfredsställande att riva ut. kilometer! :lol:
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Inlägg av Spiidfriik »

Stereokaoset var inte allt för jävligt faktiskt, men man hade krånglat till saker lite. Jag är dessutom kanske lite för noga när det gäller elinstallationer.

Lite bilder som utlovat:
Bild
Oljeadaptern till turbon. Hålet på sidan är olja in, banjo. Stora hålet är retur till tråget, rör och slang.
Bild
Röret för returen.
Bild
Komplett.
Bild
Värmeväxlaren borttagen. Tar olja till turbon (banjo och slang) i växlarens övre anslutning mot blocket (där olja ut till turbon tas på gen 3 blocket) och pluggar nedre och i filterhuset.
Bild
Tillverkning av plåt för montage av laddtrycksstyrning.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Inlägg av Glenn »

Spiidfriik skrev: tor 04 okt 2018, 02:44:21
Blockvärmaren är monterad, det gick jättebra förutom att jag fick bocka den lite och frostpluggen gömde sej inne i blocket. Tog bara nån timme att få ut...
Menar du att pluggen trillade in i kylkanalen när den skulle loss ?

När jag jobbade med bilvärmare i forntiden så hände det rätt ofta, man lät alltid frostpluggen ligga kvar nere i blocket bara, kändes inte så bra första gången men vad jag vet orsakade det aldrig några problem.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Inlägg av Spiidfriik »

Ja, precis så. Mycket tidsödande. Att låta den vara kvar slog mej faktiskt aldrig.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Skriv svar