Toyota Crown Royal Saloon -00

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kajsis
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 27 sep 2015, 13:40:30
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 2000
PostOrt: Tomelilla

Toyota Crown Royal Saloon -00

Inlägg av Kajsis »

Hej! Ny här så hoppas jag lyckas fylla i allt rätt..
Har fått äran att köpa en Toyota Crown från Japan, -00 är det. Just nu fortfarande engelsk registrerad men jag tänkte regga den till våren när vägarna är snöfria igen. Den är 100% original än sålänge. 2jz-fse motor (ekonomisk motor) med 220 hästar original. Den har all möjlig lyx på insidan, enda negativa är väl att det är tygsäten men det ska sys om. Min tanke i framtiden är att skapa ett VIP-stuk på bilen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Toyota Crown Royal Saloon -00

Inlägg av Bempa »

Du måste ju vara ensam om att ha en sådan här i Sverige, skitcoolt :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Kajsis
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 27 sep 2015, 13:40:30
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 2000
PostOrt: Tomelilla

Re: Toyota Crown Royal Saloon -00

Inlägg av Kajsis »

Bempa skrev:Du måste ju vara ensam om att ha en sådan här i Sverige, skitcoolt :thumbup:
Ja jag tror nästan också det! :D så ska bli spännande när man hitta delar till den sen om något skulle gå itu eller så, haha! Men dom ska tydligen ha samma bottenplatta som Toyota aristo (antagligen gs300 då med?), om jag har fattat det rätt. Så ska nog lösa sig på så vis i alla fall ;)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Crown Royal Saloon -00

Inlägg av Glenn »

Ja, det lär inte finnas många av den generationen i sverige iaf.

Delar är nog inget jätteproblem, toyota brukar vara snälla på att få hem delar, speciellt om du letar rätt på nummer själv.

Gäller iofs att hitta en bra handlare, vissa är för lata för att lägga till nya artiklar :/


2JZ är ju en trevlig motor, sitter ju i supran också, fast då i GTE-version, F(S)E är ju som du skrev "optimized for fuel economy", vet inte vad S'et betyder i det sammanhanget, har nåt minne av att det är direktinsprutning men ?

Hmm, enligt wikipedia så fanns crown med 2JZ-FSE "mild hybrid" ?
Eleventh (S170 Model: 1999 to 2003)

The 170-series features shorter front overhang therefore maximizes interior and trunk space. There are two different 170-series 4-door Saloon; the Royal, and Athlete. The Majesta is a separate vehicle which is larger and longer than the Crown. The 4-door Hardtop was discontinued. The 170-series Estate was the first new Crown Wagon after the 130-series. Engine is either 2.0, 2.5, or 3.0. The Athlete V has 2.5-liter 1JZ-GTE turbo. The Royal was also offered with a 3.0-liter 2JZ-FSE mild hybrid.
Är det det på din ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Toyota Crown Royal Saloon -00

Inlägg av Johnny Blade »

Ojoj!

Denna fanns på blocket förut.
Bild
Men tyvärr så verkar den krockad och skrotad. :(
Dock så verkar det finnas lite delar kvar.
https://www.bildelsbasen.se/?company_id ... id=9235383



Tygklädsel = :thumbup:
VIP-stuk = :thumbdown:
(Tycker iaf jag)
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Kajsis
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 27 sep 2015, 13:40:30
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 2000
PostOrt: Tomelilla

Re: Toyota Crown Royal Saloon -00

Inlägg av Kajsis »

Glenn skrev:Ja, det lär inte finnas många av den generationen i sverige iaf.

Delar är nog inget jätteproblem, toyota brukar vara snälla på att få hem delar, speciellt om du letar rätt på nummer själv.

Gäller iofs att hitta en bra handlare, vissa är för lata för att lägga till nya artiklar :/


2JZ är ju en trevlig motor, sitter ju i supran också, fast då i GTE-version, F(S)E är ju som du skrev "optimized for fuel economy", vet inte vad S'et betyder i det sammanhanget, har nåt minne av att det är direktinsprutning men ?

Hmm, enligt wikipedia så fanns crown med 2JZ-FSE "mild hybrid" ?
Eleventh (S170 Model: 1999 to 2003)

The 170-series features shorter front overhang therefore maximizes interior and trunk space. There are two different 170-series 4-door Saloon; the Royal, and Athlete. The Majesta is a separate vehicle which is larger and longer than the Crown. The 4-door Hardtop was discontinued. The 170-series Estate was the first new Crown Wagon after the 130-series. Engine is either 2.0, 2.5, or 3.0. The Athlete V has 2.5-liter 1JZ-GTE turbo. The Royal was also offered with a 3.0-liter 2JZ-FSE mild hybrid.
Är det det på din ?
Ja den kallas väl antagligen för det den motorn. Men vad jag har förstått så ska det väl bara vara toppen som ska vara annorlunda, man hittar inte så jättemycket när man forskar om motorn och många verkar inte ens ha hört talas om den. Det hade inte jag :D
Kajsis
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 27 sep 2015, 13:40:30
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 2000
PostOrt: Tomelilla

Re: Toyota Crown Royal Saloon -00

Inlägg av Kajsis »

Johnny Blade skrev:Ojoj!

Denna fanns på blocket förut.
Bild
Men tyvärr så verkar den krockad och skrotad. :(
Dock så verkar det finnas lite delar kvar.
https://www.bildelsbasen.se/?company_id ... id=9235383



Tygklädsel = :thumbup:
VIP-stuk = :thumbdown:
(Tycker iaf jag)
Ja, vet vem som hade den innan. Den har stått på den skroten sen 2012 :) men alltid bra att veta vart man kan ta reservdelar tex. Tänkte ta baksätet med som är elektrisk, det är inte mitt.

Haha tyg är inte min grej men vi alla gillar olika. Dessa kom sällan i skinn verkar det som i Japan.
Lulle83
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 03 feb 2016, 08:57:32
Årsmodell: 0
PostOrt: stockholm

Re: Toyota Crown Royal Saloon -00

Inlägg av Lulle83 »

Fasen vilken läckerbit du fått tag på här då. Du kanske har lagt projektet på hyllan tills efter snön/slasket är borta men vore kul att se en uppdatering? Lycka till hursom!
Skriv svar