Sida 14 av 14

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: fre 04 mar 2016, 07:10:59
av blompa
Glenn skrev:Jag körde sådana febest-bussningar på min ST202 (fast kasnke en annan dimension ? osäker..), men satan i gatan vad överjävliga dom gamla var att få ur.

febest gav f.ö ett riktigt bra intryck, både själva bussningen och förpackningen kändes som det var kvalitet.

Vi har tillgång till en 20tons press. Den var bra att ha när vi bytte hjullager. 8-)
Bara vi hittar något att pressa med i rätt dimension.

Jag håller med om Febest. Förpackningen ser seriös ut. De hade gjort fel med min order men skeppade direkt rätt antal. Bra service och lätta att ha att göra med.
Sen tyckte jag själva bussningen kändes ordentligt gjord. Det gjorde inte så ont att köpa de heller då priset var rätt.

Det skulle finnas gummibussningar av Febest fabrikat men jag tror de var för ST205 och inte ST185 (eller ST165). och ST205 har för mycket som diffar i bakvagnen för att det ska passa bra.

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: fre 04 mar 2016, 10:23:01
av Glenn
Ja priset var ju nästan löjligt lågt jämfört med toyotas pris.

I mitt fall så sa toyota först att man inte kunde köpa bara bussningarna (eller lagren kanske man ska säga) utan fick köpa hela armen till ett tämligen dyrt pris,
men när jag ringde och pratade med en annan person letade han fram rätt bussning, närmligen 42210-20010 i mitt fall, den kostade om jag minns rätt 700 spänn
hos toyota, och febestvarianten köpte jag för ca 300, då via nån näthandlare.

Mitt största problem var att jag inte kunde ta loss armen utan att ta ner tanken, vilke tjag inte ville göra, så jag fick pressa ur bussningen med armen på plats,
vilket var minst sagt krångligt, men jag fick en snäll människa att svarva en specialurdragare i verktygsstål enligt min ritning som löste problemet..

http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.p ... 427#p58427

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: fre 04 mar 2016, 13:51:00
av blompa
Glenn skrev:Ja priset var ju nästan löjligt lågt jämfört med toyotas pris.

I mitt fall så sa toyota först att man inte kunde köpa bara bussningarna (eller lagren kanske man ska säga) utan fick köpa hela armen till ett tämligen dyrt pris,
men när jag ringde och pratade med en annan person letade han fram rätt bussning, närmligen 42210-20010 i mitt fall, den kostade om jag minns rätt 700 spänn
hos toyota, och febestvarianten köpte jag för ca 300, då via nån näthandlare.
Precis, Toyota sade samma sak åt mig. men jag hade kollat på nätet att 185an (som 42210-20010 är för) hade exakt samma produktnummer på relevant plats (något tvärstag). så det skulle vara samma. Bara Toyota som var slarviga. :)
Glenn skrev: Mitt största problem var att jag inte kunde ta loss armen utan att ta ner tanken, vilke tjag inte ville göra, så jag fick pressa ur bussningen med armen på plats,
vilket var minst sagt krångligt, men jag fick en snäll människa att svarva en specialurdragare i verktygsstål enligt min ritning som löste problemet..

http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.p ... 427#p58427
Brrr. Det såg ut som ett sabla jobb. Snyggt jobbat dock. 8-)

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: fre 11 mar 2016, 06:42:10
av blompa
Besiktad och godkänd!

Den behöver inte besiktas förrän Februari 2017.

8-)

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: mån 07 nov 2016, 09:41:52
av blompa
Jag har nu sålt min andel till de övriga 2 delägarna som nu är hälftenägare.
Jag vill tacka för hjälp och kommentarer. Vi får se om jag återvänder med en Toyota längre fram.

Jag skruvar faktiskt i en 1993as MR2 RHD just nu. Det är en kamrats bil men han har lite lite mekarvana så jag assisterar. Den är pyttig men kan nog gå rätt okej. Helt okej Pärlemorturkos lack.
Det är en 3S-GE i den.

Tips på enkla trim och uppgraderingar till den vore inte så dumt. På sikt tror jag han vill i med en modernare V6a.

Väl mött och tack igen!

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: mån 02 jan 2017, 09:55:31
av bennysteen
Det händer en hel del nu under isbanesäsongen. nya isdäck och bussningar är bytta runt om. Vi behöver hårdare fjädrar fram/bak. Jag har hittat att förstärkta bakfjädrar till volvo V70N/S80 skulle passa fram. Men bak är det sämre. Till råga på allt tror jag det sitter progressiva sänkfjädrar bak...

Någon med tips på lite hårdare/längre fjädrar bak ?
Finns bilder och annat på:
https://www.alfapower.nu/viewthread.php ... 78&page=25

Bild

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: mån 02 jan 2017, 10:55:52
av bennysteen
En annan fråga: Vi har skruvat upp laddet en smula, all laddstryrning är ju borta och det sitter en strypventil på slangen mellan WG och kompressorhuset. Slangen till fuelcut'en sensor är dock kvar, men den har aldrig jag märkt att den går in ännu.

Den är och vänder nu kring 0.7 bar. Kör vi högre så misständer den lite, Lamdba är fett på ladd, AFR ligger nere på 8 så den går väldigt fett på ladd. Motorn skulle förmodligen gå ännu bättre med lite mindre bränsle. kring 11-12 i AFR på ladd skulle vara bättre. Någon som har vet om det är normalt eller något man kan åtgärda ?
Jag funderar på spänna lös fjädern i LMM, men risken är väl att den går lean i cruise istället...

Fast först skall jag fixa alla småläckor på insugssidan, det läcker ju alltid där och då blir det också blandningen fett.

/B

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: tis 03 jan 2017, 13:14:17
av celicagt4
låter helt normalt de dom får mycket soppa
Speciellt vid ladd.
Inga problem att öka laddtryck till 1bar
Med pysventil. Körde med de på min st165
Men ni måste löda in en zenerdiod för komma undan
Fuelcuten om ni ska öka till 1bar

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: ons 15 feb 2017, 10:25:11
av bennysteen
Senaste nytt: fick lagerljud, 4:ans vevlager hade gått ner sig. Dom byttes ju ifjol så något hade hänt där.
Hursomhelst jag bytte ram och vevlager igen. Men efter 20minuter på isbanan så återkom lagerjudet. Även denna gång var det 4:ans vevlager och mätning visade att storändan var lite oval.

byte eller brotchning av staken är nödvändigt.
Så jag behöver en ny vevstake om något sitter på något sådant.

bilder och text på https://www.alfapower.nu/viewthread.php ... 78&page=26