Sida 13 av 15

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: mån 22 feb 2016, 08:00:35
av blompa
Glenn skrev:
blompa skrev: Så fram är det samma?
Passar, men är inte samma, fick jag reda på när jag letade dämpare till min gamla ST165.

Både fjädrar och dämpare är anpassade efter ST165's tyngd och förmodat körsätt tydligen, iaf var det det som sas till mej.

har för mej att det var olika nummer i EPC också, men nu funkar ju ingen vettig online-EPC typ toyodiy längre vad jag vet.


Jag snokade vidare och sökte hjälp på alltrac.net med förslag om produktnummer men fick inga svar alls. :(

Den posten hittar du här: http://www.alltrac.net/phpBB2/viewtopic.php?f=8&t=51230

Jag letade runt lite och hittade denna site som dessvärre är på ryska

http://www.megazip.ru/zapchasti-dlya-av ... k-absorber

Även detta är bra för att gräva efter data
http://toyota.epc-data.com/celica/st165 ... 803/48520/

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: mån 22 feb 2016, 17:10:54
av Johnny Blade

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: mån 22 feb 2016, 21:23:27
av blompa

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: mån 22 feb 2016, 21:50:10
av Johnny Blade
blompa skrev:

Allt det där är väl till vanliga Celican?
Nädå.Klickar man på den blå texten så ser man ST165.

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: mån 22 feb 2016, 21:52:48
av blompa
Aah. pinsamt. :)

Vi har beställt en sabla massa bussningar och några ledlager så när det är gjort vore det smutt att byta dämpare också. Jag återkommer med info om det.

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: tis 23 feb 2016, 22:10:34
av blompa
Jag fick en länk av en snubbe på alltrac.net

Vad tror herrarna om detta? (site och produkt)
http://www.rhdjapan.com/kyb-new-sr-spec ... 185-h.html

Borrningen på nedre infästningen lär vara 16mm mot ST165ans 15mm (i hubben) men det går att fixa hylsor för stötdämparna. Så att man slipper borra upp hubbarna.

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: ons 24 feb 2016, 07:31:24
av Glenn
Jag har köpt smågrejer av rhdjapan, det funkade bra, verkar vara en ensam kille i princip, men inga problem.

KYB ska väl vara bra grejer, huruvida dom passar på ST165, ingen aning :)

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: ons 02 mar 2016, 07:19:33
av blompa
Vi har inte ännu beställt några stötdämpare men det finns annat att meka med.

Hjullager bland annat.

Sen har jag beställt bussningar / ledlager till i princip allt. 8-)
Det är dock en senare historia.


http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid379137

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: tor 03 mar 2016, 17:18:45
av blompa
Så vad blev det för bussningar?

Det blev gt4-racings bussningskit.

Det innehåller ganska precis allt, 12 bak och 4 fram. Inga krängningshämmarebussningar dock.

http://www.ebay.co.uk/itm/SUSPENSION-BU ... 2028588423?
2100pix.

Men rekommendationen jag stötte på vara att använda sfäriska lager i bakre hubben. Jag listade ut att det ska vara samma som till St185 och senare. Dvs 42210-14010
Givetvis är de inte listade som passande men det påstods att det ska passa ändå (jag har för mig att produktnumren på stagen är identiska när jag kollade).

Toyota ville ha 815kronor styck. Nästan så att det gör ont i magen att höra.
Jag hittade en eftermarknadstillverkare som heter Febest som ville ha 140sek med frakt styck. Det gjorde det hela lite humanare:
http://www.ebay.co.uk/itm/ARM-BUSHING-R ... SwNphWXXKr

så för runt 2600-2700 får bilen sig helt fräscha bussningar runtom.

Givetvis finns det både whiteline och även superpro (som ska vara något styvare) men priset blir nästan tre gånger så högt vilket vi har svårt att motivera för den lilla skillnaden. Bara att byta ut våra slitna bussningar kommer att göra susen.

Några bilder på kitet finns här: http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid379231

Notera att inget är monterat ännu. Vi får återkomma med detta. :D

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: tor 03 mar 2016, 21:40:11
av Glenn
Jag körde sådana febest-bussningar på min ST202 (fast kasnke en annan dimension ? osäker..), men satan i gatan vad överjävliga dom gamla var att få ur.

febest gav f.ö ett riktigt bra intryck, både själva bussningen och förpackningen kändes som det var kvalitet.