Sida 12 av 15

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: sön 07 feb 2016, 13:16:59
av Johnny Blade
Jag gjorde som så att jag kapade av toppen och svetsade dit toppen från en RAV4 för att få det gängat.
Jag minns faktiskt inte vilken insats jag använde,men jag fick stoppa i något mynt i botten för att det inte skulle glappa(klumpigt mätt av mig). ;)
Nu var inte jag ute efter någon uppdatering,mina originaldämpare var slut.

Drygt det där med att tillverkarna fortfarande envisas med att påstå att det är samma dämpare till ST165 som ST162.

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: sön 07 feb 2016, 13:31:31
av blompa
Johnny Blade skrev:Jag gjorde som så att jag kapade av toppen och svetsade dit toppen från en RAV4 för att få det gängat.
Jag minns faktiskt inte vilken insats jag använde,men jag fick stoppa i något mynt i botten för att det inte skulle glappa(klumpigt mätt av mig). ;)
Nu var inte jag ute efter någon uppdatering,mina originaldämpare var slut.

Drygt det där med att tillverkarna fortfarande envisas med att påstå att det är samma dämpare till ST165 som ST162.

Det är väl så att de passar emellan men är olika hårda?

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: sön 07 feb 2016, 13:55:07
av Johnny Blade
blompa skrev:
Johnny Blade skrev:Jag gjorde som så att jag kapade av toppen och svetsade dit toppen från en RAV4 för att få det gängat.
Jag minns faktiskt inte vilken insats jag använde,men jag fick stoppa i något mynt i botten för att det inte skulle glappa(klumpigt mätt av mig). ;)
Nu var inte jag ute efter någon uppdatering,mina originaldämpare var slut.

Drygt det där med att tillverkarna fortfarande envisas med att påstå att det är samma dämpare till ST165 som ST162.

Det är väl så att de passar emellan men är olika hårda?
ST165 är ca 10cm kortare.ST162 har ingen drivaxel som sitter ivägen där.

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: sön 07 feb 2016, 14:03:57
av blompa
ST165 är ca 10cm kortare.ST162 har ingen drivaxel som sitter ivägen där.
Isåfall kanske alternativ 1 med en spacer-ring är bästa alternativet. De var rätt billiga faktiskt.
Det är klart, det går ju att byta till ST185-kompatibla coilovers men det börjar nog dra iväg då.

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: sön 07 feb 2016, 15:15:28
av Johnny Blade
blompa skrev:
ST165 är ca 10cm kortare.ST162 har ingen drivaxel som sitter ivägen där.
Isåfall kanske alternativ 1 med en spacer-ring är bästa alternativet. De var rätt billiga faktiskt.
Det är klart, det går ju att byta till ST185-kompatibla coilovers men det börjar nog dra iväg då.
Ops.Jag glömde nämna att jag menade bak.Där är det stor skillnad.

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: sön 07 feb 2016, 16:03:16
av blompa
Johnny Blade skrev:
blompa skrev:
ST165 är ca 10cm kortare.ST162 har ingen drivaxel som sitter ivägen där.
Isåfall kanske alternativ 1 med en spacer-ring är bästa alternativet. De var rätt billiga faktiskt.
Det är klart, det går ju att byta till ST185-kompatibla coilovers men det börjar nog dra iväg då.
Ops.Jag glömde nämna att jag menade bak.Där är det stor skillnad.
Right.

Så fram är det samma?

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: sön 07 feb 2016, 16:21:22
av Johnny Blade
Det skulle jag förmoda.

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: mån 15 feb 2016, 14:32:01
av blompa
Händer det något då?

Jo, igår gick hon på isbana hela dagen:

[youtube]RJ6POj7fo18[/youtube]

Dessutom finns en del actionbilder här

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: sön 21 feb 2016, 17:23:14
av blompa
Vi blev tvungna att justera handbromsen då den tog dåligt. Det mest fippliga var att få loss oken som någon dragit dit med inte längre kantiga skruvar.

Det löste sig. Dock upptäckte jag ett rätt stort glapp på höger framdäck när jag bytte till vinterdäcken. Vi kommer åka på att byta hjullager.

Meket ser ni några bilder från här:
http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid378836


Q : Har någon tips om var man får tag i nya abs-ringar med infästning?

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: sön 21 feb 2016, 21:57:03
av Glenn
blompa skrev: Så fram är det samma?
Passar, men är inte samma, fick jag reda på när jag letade dämpare till min gamla ST165.

Både fjädrar och dämpare är anpassade efter ST165's tyngd och förmodat körsätt tydligen, iaf var det det som sas till mej.

har för mej att det var olika nummer i EPC också, men nu funkar ju ingen vettig online-EPC typ toyodiy längre vad jag vet.