Celica GT4 (ST165) 1988

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarvisningsbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Johnny Blade » sön 07 feb 2016, 13:16:59

Jag gjorde som så att jag kapade av toppen och svetsade dit toppen från en RAV4 för att få det gängat.
Jag minns faktiskt inte vilken insats jag använde,men jag fick stoppa i något mynt i botten för att det inte skulle glappa(klumpigt mätt av mig). ;)
Nu var inte jag ute efter någon uppdatering,mina originaldämpare var slut.

Drygt det där med att tillverkarna fortfarande envisas med att påstå att det är samma dämpare till ST165 som ST162.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE

blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa » sön 07 feb 2016, 13:31:31

Johnny Blade skrev:Jag gjorde som så att jag kapade av toppen och svetsade dit toppen från en RAV4 för att få det gängat.
Jag minns faktiskt inte vilken insats jag använde,men jag fick stoppa i något mynt i botten för att det inte skulle glappa(klumpigt mätt av mig). ;)
Nu var inte jag ute efter någon uppdatering,mina originaldämpare var slut.

Drygt det där med att tillverkarna fortfarande envisas med att påstå att det är samma dämpare till ST165 som ST162.

Det är väl så att de passar emellan men är olika hårda?

Användarvisningsbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Johnny Blade » sön 07 feb 2016, 13:55:07

blompa skrev:
Johnny Blade skrev:Jag gjorde som så att jag kapade av toppen och svetsade dit toppen från en RAV4 för att få det gängat.
Jag minns faktiskt inte vilken insats jag använde,men jag fick stoppa i något mynt i botten för att det inte skulle glappa(klumpigt mätt av mig). ;)
Nu var inte jag ute efter någon uppdatering,mina originaldämpare var slut.

Drygt det där med att tillverkarna fortfarande envisas med att påstå att det är samma dämpare till ST165 som ST162.

Det är väl så att de passar emellan men är olika hårda?
ST165 är ca 10cm kortare.ST162 har ingen drivaxel som sitter ivägen där.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE

blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa » sön 07 feb 2016, 14:03:57

ST165 är ca 10cm kortare.ST162 har ingen drivaxel som sitter ivägen där.
Isåfall kanske alternativ 1 med en spacer-ring är bästa alternativet. De var rätt billiga faktiskt.
Det är klart, det går ju att byta till ST185-kompatibla coilovers men det börjar nog dra iväg då.

Användarvisningsbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Johnny Blade » sön 07 feb 2016, 15:15:28

blompa skrev:
ST165 är ca 10cm kortare.ST162 har ingen drivaxel som sitter ivägen där.
Isåfall kanske alternativ 1 med en spacer-ring är bästa alternativet. De var rätt billiga faktiskt.
Det är klart, det går ju att byta till ST185-kompatibla coilovers men det börjar nog dra iväg då.
Ops.Jag glömde nämna att jag menade bak.Där är det stor skillnad.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE

blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa » sön 07 feb 2016, 16:03:16

Johnny Blade skrev:
blompa skrev:
ST165 är ca 10cm kortare.ST162 har ingen drivaxel som sitter ivägen där.
Isåfall kanske alternativ 1 med en spacer-ring är bästa alternativet. De var rätt billiga faktiskt.
Det är klart, det går ju att byta till ST185-kompatibla coilovers men det börjar nog dra iväg då.
Ops.Jag glömde nämna att jag menade bak.Där är det stor skillnad.
Right.

Så fram är det samma?

Användarvisningsbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Johnny Blade » sön 07 feb 2016, 16:21:22

Det skulle jag förmoda.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE

blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa » mån 15 feb 2016, 14:32:01

Händer det något då?

Jo, igår gick hon på isbana hela dagen:

[youtube]RJ6POj7fo18[/youtube]

Dessutom finns en del actionbilder här

blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa » sön 21 feb 2016, 17:23:14

Vi blev tvungna att justera handbromsen då den tog dåligt. Det mest fippliga var att få loss oken som någon dragit dit med inte längre kantiga skruvar.

Det löste sig. Dock upptäckte jag ett rätt stort glapp på höger framdäck när jag bytte till vinterdäcken. Vi kommer åka på att byta hjullager.

Meket ser ni några bilder från här:
http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid378836


Q : Har någon tips om var man får tag i nya abs-ringar med infästning?

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 3912
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Glenn » sön 21 feb 2016, 21:57:03

blompa skrev: Så fram är det samma?
Passar, men är inte samma, fick jag reda på när jag letade dämpare till min gamla ST165.

Både fjädrar och dämpare är anpassade efter ST165's tyngd och förmodat körsätt tydligen, iaf var det det som sas till mej.

har för mej att det var olika nummer i EPC också, men nu funkar ju ingen vettig online-EPC typ toyodiy längre vad jag vet.
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Skriv svar