Celica GT4 (ST165) 1988

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa »

vi har börjat arbeta på extragrejer.

Vi konstruerar just nu en första rally bar samt tittar på laddtryck och även mätare inne i kupén.

Det kan bli ett visst mått av Mad Max-stuk (givetvis 80talsfilmerna det är trots allt en 80talsbil). :D

http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid377593
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Glenn »

Fnys skrev:
Glenn skrev: Även ST205 har problem med intercoolernivågivaren, den är så känslig så att har man rätt mängd vätska när det är varmt kommer den att varna när det är minusgrader.
FELKOD 54.
Detta kan jag gå i god för fast jag är tveksam till att det handlar om utetemperaturen. Snarare vätskans temperatur och motortempen som värmer upp laddluftkylaren. Jag brukar få felkoden ungefär 2 ggr/sommarsäsong. Brukar kunna fylla på en del och det måste ju betyda att jag har ett läckage men jag har aldrig sett någon vätska på garagegolvet eller på asfalten.
Lite irriterad på felet men tänker absolut inte bygla kontakten. I alla fall inte så länge intercoolern tappar vätska :-|
Nu kör jag ju inte bilen på vintern längre, men när jag gjorde det så fick jag felkoden varje gång det blev för kallt, vilket nog berodde på att vätskan krymper tillräckligt av kylan för
att nivån ska sjunka till varningsnivå.

Startade man och varmkörde bilen, stängde av motorn och startade igen så var det inte fler felkoder, för då var väl vätskan varm.

Nu när jag i sista sekund flyttade in bilen i garaget för vintern så var det runt nollgradigt och nog fan fick jag check engine på den 15-metersfärden, kollade felkod, och självklart var det intercoolernivån..

Jag funderar seriöst på att dra in en spearat varningslampa för nivån och hindra ECU från att få signalen, för det är så dumt med check engine pga detta, att det lyser i panelen bara är betydligt bättre.

Jag har slutat fylla på vätska, min teori är att man överfyller när det är kallt och då trycks den ur genom nån övertrycksventil när det blir varmt, låter man det bara vara så blir det inga felkoder på sommaren sen trots att man inte fyllde.

..Detta gällde ju min bil då, din verkar ju uppvisa ett något annat felmönster.

@blompa: Jag hoppas du inte betalade listpris för din MXP4250, dom är inte så billiga.. Men man kan ju sampla dom :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa »

@blompa: Jag hoppas du inte betalade listpris för din MXP4250, dom är inte så billiga.. Men man kan ju sampla dom :)
Nog Bennys grejer du ser? MPX4250 ser ut att kosta någon dryg hundring på ebay? Sampla?

Liiite trött just nu. får bli soffan.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Glenn »

Listpriset är väl typ 600:- vill jag minnas, dom på ebay är nog ursprungligen samplade.

Saamplad = beställd som sample från tillverkaren, freescale är ganska snälla med sånt så man behöver knappt motivera det, bara att be om en så får man en, förutsatt att man har ett företag, eller i alla fall påstår att man har det hehe.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
bennysteen
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 20:35:09
Bilmodell: Celica Gt4 st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av bennysteen »

Glenn skrev:Listpriset är väl typ 600:- vill jag minnas, dom på ebay är nog ursprungligen samplade.

Saamplad = beställd som sample från tillverkaren, freescale är ganska snälla med sånt så man behöver knappt motivera det, bara att be om en så får man en, förutsatt att man har ett företag, eller i alla fall påstår att man har det hehe.
Denna kommer från ett megasquirt där jag uppgraderat från 1.5 bars till 2.5 bar sensor, så jag hade den över.

jag har fixat också temperaturmätning med en ds1820 digital sensor. den verkar dock för långsam för mäta temperaturstigningen vid laddtryck.
skall prova med en öppen NTC givare istället.
Benny Steen
AlfaRomeo 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
bennysteen
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 20:35:09
Bilmodell: Celica Gt4 st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av bennysteen »

Vi var och körde isbana igår. Allting funkade fint. Kul att allt jobb med att iordningställa lönar sig. En fråga som kanske någon känner till:

Det monterades ny termostat och nu håller den tempen stabilt vid körning. Den trycker dock ut kylarvatten via slangen från kylarlocket och man hör att det typ bubblar/kokar kring locket.

Det sitter ju inte någon specfikt expansionkärl, men kylarlocket är märkt "0.9" vilket jag tolkar som det skall hålla 0.9kg i kylsystemet. Och lossar man locket så är det också trycksatt.

Men varför trycker den ut kylarvatten ?
Benny Steen
AlfaRomeo 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Johnny Blade »

Där har ni ju iaf expansionskärlet på plats.
Bild
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
bennysteen
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 20:35:09
Bilmodell: Celica Gt4 st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av bennysteen »

[quote="Johnny Blade"]Där har ni ju iaf expansionskärlet på plats.

Det är inget expansionskärl. Den sitter utanför vattensystemet och behållaren är inte trycksatt. Det är bara en behållare för kylvatten som trycks ut genom kylarlocket.

Det vore kanske en vettig modd att stoppa in ett expansionskärl. Men det måste sitta högre upp, tex på torpedväggen.
Benny Steen
AlfaRomeo 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Spiidfriik »

Fast funktionen är samma som på ett trycksatt expansionskärl. När vattnet blir varmt expanderar det och lite trycks ut i burken. När kylsystemet sen svalnar uppstår ett undertryck och vätskan sugs tillbaka. Så har jag då alltid trott att det är tänkt. Sitter ju en snabel i locket till kärlet som går ner till botten för att systemet ska suga tillbaka vätska och inte luft. Man borde få samma funktion om man har ett kärl med anslutningen i botten. Om man vill göra ett eget (mindre) kärl tänker jag.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Glenn »

ja, jag tror också att det är tänkt att fungera så, men det är lite magi med dessa kylssytem som är vanliga på japanska bilar, det är lättare att förstå det "klassiska" systemet där även expansionskärl är trycksatt.

På min ST202 fick jag stopp i slangen mellan kylarlocket och expansionskärlet, det blev konstigt, bilen drack upp kylarvätska, men det märkte man inte för det var fullt i kärlet, och plöstligt började bilen koka vid rödlysen osv.. det tog ett tag innan jag hittade det felet kan jag säga. (se min ST202-tråd för mer info :) )

Så läge den bara trycker ut vätska i det kärlet och den inte försvinner skulle jag inte oroa mej iaf. fyll på till normalsterecket på kärlet och i kylaren så ska det vara okej.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar