Celica GT4 (ST165) 1988

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
bennysteen
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 20:35:09
Bilmodell: Celica Gt4 st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av bennysteen »

Jag tror jag hittat felet med att den trycker ur sig kylarvatten. T-stycket på behållaren var felvänt.

Slangen som går till kylarlocket skall ju kunna suga upp vatten när det blir undertryck och då måste den sitta ansluten på den sidan som går ner i "sugröret".

Bild
Benny Steen
AlfaRomeo 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
bennysteen
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 20:35:09
Bilmodell: Celica Gt4 st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av bennysteen »

vi har råkat ut för att ringen kring excenterpumpen för oljan skurit eller fastnat, och då har axeln till drevet vridits av. det hände i garaget, så motorn är nog ok, men varför ?

http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... pid=377893
Benny Steen
AlfaRomeo 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Johnny Blade »

Mycket märkligt.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Glenn »

känner inte till nån annan som råkat ut för det där, skumt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa »

Mer än bara lite ironiskt att oljepumpen skär. Det borde vara en av de mest välsmorda bitarna i motorn. :shock:

Jag har läst att folk uppgraderar oljepumparna vid varvstoppsökning och större effektuttag. Att man skruvar dit 5FSE-pumpar. Det kanske bara gäller på ST185 och nyare?
Byter man hela bröstkåpan isåfall?
bennysteen
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 20:35:09
Bilmodell: Celica Gt4 st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av bennysteen »

Nu har jag lossat inre bröstkåpan och oljepumpens yttre "ring" hade skurit. Orsak okänd. Men jag har inspekterat 1:ans vevlager och det såg helt ok. så det är byta dom trasiga delarna. Vi behöver allt på bilden nedan

Det här ju grejor som normalt inte slits nämvärt så grejor från någon skrotmotor funkar fint. Är det någon som sitter på dom här grejorna ?

Vanliga sug celican skall enligt uppgift se likadan ut. Jag slipper gärna behöva köpa en hel bil och skrota bara för få loss en oljepump.

Bild
Benny Steen
AlfaRomeo 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa »

Det blev mek igår!

Utöver termostatbyte och givarbyte på min s4a blev det Celicamek.

Vi har fått den ljusramp jag beställde. 126watt 20tum.
En polare har en sådan (exakt den modellen och tillverkaren) sedan tidigare så jag beställde en till Celican för att ha i fronten. Kopplad på helljuset via en switch.
Jag ser framför mig hur man sträcker sig efter switchen och säger för sig själv:
Låt bli att blända av då din jävel!
*click*
:twisted:

Priset för ledljusrampen blev 630kronor till dörren. Som stulet faktiskt.

Här har ni gårdagens mek.
blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa »

Vi har fått tag på en oljepump.

Bempa har återigen på ett storstilat sätt hjälpt oss med delar. Stort tack! :thumbup:

http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... =19#378182
blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa »

Det har mekats i veckan. Jag har dock varit hemma och sjuk men det har inte stoppat mina vapendragare! :)

Först har Benny och Rikard skruvat dit oljepumpen.

Sen har det dekalerats. Vi har Dekalerat direkt på röd bil. De flesta dekalerna är en annan färg än röd vilket gör att fungerar. Iochmed att orginalstörtbågen var helt omöjligt invecklad gick vi vår egen väg rätt tidigt.
http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid378256


Undrar om det går att få tag på ett sånt där däck-ställ för bakluckan. Det vore coolt :)
blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa »

Vi behöver uppgradera stötdämpar/fjädrar lite och jag har försökt kolla runt en del.

Fram går det byta bara stötdämparinsatsen. Det går att skruva dit nya dämpare. Bak är det en sluten enhet som går att modifera dock. Det är en hel del jobb.
Det finns nästan inget som passar bolt on fram. Bak passar ST185-coilover/stötdämpartorn bolt on. Fram passar det om man borrar upp "uprighten" från 15 till 16.
Kybs katalog med info om celican finns här:
http://www.kyb-europe.com/pdf/2015/KYB2 ... sion_A.pdf
Se sidan 261 i katalogen.

Alternativ 1 fram:
Sådanahär dämpare passar NÄSTAN bolt on fram (Enligt gtfour.co.uk).
http://www.reservdelar24.se/kyb-831236. ... 0wodyjcCkQ

Det behövs en hylsa för att se till att den hålls på plats.
Hylsan syns här
http://www.gtfours.co.uk/how_to/shocks/front/002.jpg
och här:
http://www.gtfours.co.uk/how_to/shocks/front/014.jpg

Får vi bara måtten på den går den att tillverka själv. Detta är ett prisvärt sätt att få bra nya dämpare fram. Vad gäller fjädrar till en sån uppgradering har jag ingen idé ännu. Folk gillar whitelines grejer. Både fjädrar och krängare ska vara skitbra grejer.

Alternativ 2 fram:
Enligt KYBs katalog ska
365058 passa bolt on fram

Alternativ 3: Bak

Vad gäller bak är det
334007 L
334006 R

Varför och hur dessa diffar mot

Alternativ 4: Bak
334014 L
334013 R
Vette tusan. Vet ni?

Alternativ 5: Bak
Borde man sikta på dessa bak som bara är till för St185 och inte för St182 och därmed borde vara gjorda för tuffare tag?
334053 L
334052 R

Alternativ 6: Fram och bak
http://www.billiga-coilovers.se/shop/ta ... 8753p.html
Jag har ingen aning om kvalitet på dessa prylar men det lär passa ST185. Inserts lär dock vara gjorda för st185 så de kanske inte passar i st165-torn?


övriga alternativ?
Vad har ni för förslag?
http://www.alltrac.net/tuning/struts.html ?
Vad har ni att föreslå i övrigt?
Skriv svar