Celica GT4 (ST165) 1988

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa »

Hej,

Jag och några kamrater har nyligen köpt en Toyota Celica GT4 från 1988 som vi tänkt fixa upp.
Motor, en del rost och allmän tillsnyggning. Lacken är rätt matt bland annat.

vår byggtråd återfinns här på alfapower. Sida 1 och 2 innehåller lite inledande mek och gissningslek.
blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa »

Det vi tänkt göra med bilen är följande:

Motorgenomgång
Alla motordetaljer ska rengöras ordentligt Innan vi skruvar ihop toppen ska vi mäta om vi har glapp i ventilstyrningarna.
Att göra i motorn
  • Nya vevlager
    Ny ramlager
    Nya kolvringar
    Nya tändstift BKR6E
    ny downpipe eller rensad kat
    Ny rotor
    Ny fördelare
Kaross
Karossen är lite trött i lacken och har rostiga trösklar.
  • Svetsa trösklar
    Tvätta,vaxa,polera och rubba lacken
Invändigt
Mest bara en uppsnyggning och städning som behövs här .


Övrigt
Allmänna tips mottages varmt.
Även tips på bra ersättningsdelar vore tacksamt

Fråga
Vår vev ser ut att vara i behov av polering eller kanske slipning. En ny standardvev vore fint att komma över.
Eller kanske en ersättningsmotor. Någon som har tips om det?
bennysteen
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 20:35:09
Bilmodell: Celica Gt4 st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av bennysteen »

Jag är delprojektägare i vår gt4:a , har en fråga om någon kanske vet.

Det är en Celica Gt4 st165 1988 med 3S-GTE motorn.

Vevaxeln är repig och jag undrar om det sitter samma vev i samtida framhjulsdriva celicor eller kanske i någon annan vanligare toyota ?

Slaglängd och lagermåtten och är ju samma enligt http://www.getekatalog.se/
Benny Steen
AlfaRomeo 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Johnny Blade »

Den där rosten ser väldigt bekant ut.Blä!
TVIS-flärparna har en tendens att vilja lossna och kröka (eller iaf göra märken) i ventilerna.Det är nog iofs skruvarna som gör den största skadan.
Det blir nog bra till slut detta. :thumbup:
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Glenn »

Jag älskar dom där bilarna, hade ju en sån (en röd ´88 dessutom) som min första toyota :)

Dock så skulle jag inte orkat göra nåt åt motorn i den där om den är i så dåligt skick, utan transplanterat in en motor från en ST205 istället, då har man 300 enkla hästar (242-255 original, sen med bättre DP och något höjt tryck är det 300) rakt av utan krångel, ja när man löst lite extra eldragning och lite slangar osv ;)


Anledningen till smarta lösningar och i vissa fall väldimensionerade grejer är nog att det är en homologiseringsbil egentligen, när toyota skulle börja köra rally så gällde fortfarande gamla tiders homologiseringsregler så man var tvungen att bygga gatreggade bilar av samma grundkonstruktion

(personligen tycker jag den som plockade bort homologiseringreglerna borde ha ett rejält kok stryk, det finns MASSOR av roliga gatbilar som aldrig hade funnits utan dessa regler..)

Angående yamaha så är det ofta så i toyotor att toyota tar fram en grundmotor som sitter i volymmodellerna, och om man vill ha en vassare version låter man yamaha modifiera den så man får önskat resultat, ofta är det tex en annan topp och då står det följdaktligen yamaha i gjutgodset på denna, som i fallet med 3S-GTE i ST165, ofta benämns motorn dessutom som "toyota/yamaha" och inte toyota.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Glenn »

Förresten, angående katalysatorn så är det så på 88'orna att den måste sitta där men den måste inte fungera, innan 88 så kan man ta bort den, 89 och framåt måste den fungera.

Så folk brukade köra ett spett igenom dom, det gjorde tydligen en hel del effekt, min var dock original på den punkten.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa »

Jag har en icke-approvad post med vad vi tänkt göra åt bilen för att få den på gatan. hur vi tänkt modda den sitter jag lite på tillsvidare ;)
Dock så skulle jag inte orkat göra nåt åt motorn i den där om den är i så dåligt skick, utan transplanterat in en motor från en ST205 istället, då har man 300 enkla hästar (242-255 original, sen med bättre DP och något höjt tryck är det 300) rakt av utan krångel, ja när man löst lite extra eldragning och lite slangar osv ;)
Jo jag har läst på en hel del om dessa motorer bland annat om hur turbos och toppar diffar mellan de lika generationerna av 3S-GTEmotorer. Generation tre verkar rätt poppis. Dessvärre så mycket att den verkar svår att få tag på?

Anledningen till smarta lösningar och i vissa fall väldimensionerade grejer är nog att det är en homologiseringsbil egentligen, när toyota skulle börja köra rally så gällde fortfarande gamla tiders omologiseringsregler så man var tvungen att bygga gatreggade bilar av samma grundkonstruktion
Jo, på den tiden fanns Grupp B. Juha Kankkunen sade:
WRC is for boys. Group B was for men.
Vi har tidigare ägt en Dedra Integrale som delar en del prylar med Delta Integrale. Jäkligt kul att köra.
(personligen tycker jag den som plockade bort homologiseringreglerna borde ha ett rejält kok stryk, det finns MASSOR av roliga gatbilar som aldrig hade funnits utan dessa regler..)
Håller fullt med. Tänk så många roliga bilar vi inte fått. Jag är personligen liiite sugen på en sån här
Förresten, angående katalysatorn så är det så på 88'orna att den måste sitta där men den måste inte fungera, innan 88 så kan man ta bort den, 89 och framåt måste den fungera.

Så folk brukade köra ett spett igenom dom, det gjorde tydligen en hel del effekt, min var dock original på den punkten.
Jo, anledningen till att vi tvekar är att vi inte har koll på dessa bilars avgasvärden utan katalysator. Men iochmed att vår ser ut som den gör kommer vi rensa den och hoppas på det bästa.
blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa »

Vi har jobbat vidare med trösklar men jag störde mig lite på att passagerarfönstret inte går ner med förarknappen eller med egna knappen.
När vi tog loss dörrsidan var en kontakt inte ihopsatt.

Länk till dagens mek

Är detta vanlig matning till fönsterhissmotorn? Ska den bara gå om man lägger +12v åt den? Samt åt andra hållet om man polvänder?

Någon som vet?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Glenn »

blompa skrev:
Jo jag har läst på en hel del om dessa motorer bland annat om hur turbos och toppar diffar mellan de lika generationerna av 3S-GTEmotorer. Generation tre verkar rätt poppis. Dessvärre så mycket att den verkar svår att få tag på?
´
Iaf förr kunde man köpa "clips" ganska billigt från japan, alltså framdelen av en bil kapad vid A-stolpen, men jag antar att numera är dessa bilar inte så vanliga i japan heller så jag vet inte hur det ligger till nu. ..Å andra sidan borde det skrotas en del bilar i UK ? dom tog ju in rätt mycket från japan.
Jo, på den tiden fanns Grupp B. Juha Kankkunen sade:
WRC is for boys. Group B was for men.
Vi har tidigare ägt en Dedra Integrale som delar en del prylar med Delta Integrale. Jäkligt kul att köra.
Ja, grupp B var ju riktiga monster, man förstår jui varför klassen förbjöds :) Celican tävlade väl dock i grupp A, som ju sen blev WRC.
Håller fullt med. Tänk så många roliga bilar vi inte fått. Jag är personligen liiite sugen på en sån här

Ja, finns många, inklusive GT-Four förstås, precis som du säger, tänk vad många vi missat nu :(
Jo, anledningen till att vi tvekar är att vi inte har koll på dessa bilars avgasvärden utan katalysator. Men iochmed att vår ser ut som den gör kommer vi rensa den och hoppas på det bästa.
Du får ju ha väligt höga värden så det ska inte vara några problem.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa »

Gårdagens mek. Det gick i turbofart igår.

http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid375532

Bonusbilder från garaget. Detta är mest troligt vår bil fotad 2009:

http://www.garaget.org/?car=147357
Skriv svar